Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Oude strijder

Oude strijder
Photo by Andrew Yardley on Unsplash

Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuwe trofee bij! Namelijk die van ‘Oude strijder’. Persoonlijk zie ik dat zelfs als een erkenning. Was het in het begin van mijn carrière een doorn in het oog voor velen die niet precies wisten wat ze nou met mij aan moesten, nu is het een kwalificatie van autoriteit en kennis van zaken. Veel toekomstige ontwikkelingen ontluiken door een reflectie vanuit een historisch perspectief. Vandaar dat wij in de afgelopen jaren bij meerdere topbedrijven een rol mogen vervullen in de RVC – Raad van Commissarissen.


Na veertig jaar ploeteren in deze nieuwe tijden van het massatoerisme is een oververhitting van de recreatieve-toeristische markt juist belangrijk dat er iemand zich geroepen voelt de boel eens af en toe lekker weet op te schudden. Vreemd dat men in Amsterdam eerst jarenlang heel veel geld en energie steekt via Metropool Regio Amsterdam om 100 hotels binnen te halen en nu de boel op slot gooit. Airbnb betaalt het gelag en het lokale beleid is er op gericht het de toerist nu zo onaangenaam mogelijk te maken. Hoe gek mag dit klinken? Nog gekker is als je geslaagd bent in de opdracht voor een provinciaal vraagstuk buitenlandse investeerders over de brug te halen en er vervolgens een langdurige stilte ontstaat. Terwijl elders in den lande wordt bewezen om binnen enkele maanden een compleet pretpark uit de grond te stampen als het gaat om de bestemmingsplannen en procedures. Hoe krijgen wij toch in onze sector het lokale en provinciale ambtenarenapparaat aan het verstand dat zij veel meer zouden kunnen bereiken als meer in teamverband met een gelijkgestemde motivatie wordt geopereerd. Beleidsmakers zijn er toch voor de ‘ondernemer’!


Vandaar mijn complimenten aan de gemeente Molenwaard, Aa en Hunze die beide een puike prestatie hebben geleverd! Daarmee konden Avonturenboerderij Molenwaard en DX Adventurepark starten. Ook goed dat de Efteling onze nationale trost, kan uitbreiden waarmee de totale sector in ons land mee gediend zal zijn. Immers de Efteling bepaalt het kwaliteitsniveau van onze hospitality.


Verbreding is een ontwikkeling waar iedereen in onze sector mee aan het stoeien is. Horeca, Retail, Dag- en Verblijfsrecreatie schuren steeds dichter tegen elkaar aan. Alles onder een dak, moet kunnen. De eerste pretparkplannen met een dergelijk concept dienen zich al aan. Maar moet een brancheorganisatie Horeca Nederland (KHN) wel van start gaan met eigen adviesbureau? De organisatie heeft zich ook al opgeworpen als bierbrouwer en werd daarmee een breekijzer tussen de gevestigde orde. In beide gevallen denk ik dat hier het principe geldt van ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Laat dergelijk zaken over aan de markt en begeef je juist op het vlak de horecaondernemers te voorzien van de nodige kennis. Deze verbreding biedt geen soelaas en is naar mijn idee nieuwe wijn in oude zakken. Overigens is het kostenplaatje voor kennisdeling soms té hoog.


Het succes van de EAS Trade Show van de Amerikaanse organisatie IAAPA schijnt een groot succes te zijn. Je mag je afvragen op basis van welke criteria deze resultaten geclaimd kunnen worden. Het is werkelijk indrukwekkend hoe die Amerikanen dat voor elkaar krijgen. De pool van volunteers (vrijwilligers) die voor nop maar alleen voor de glorie en een vet leren medaille wilt acteren is zo groot dat er zelfs een wachtlijst voor is. Men is in staat een soort urgentie te creëren waar heel veel geld betaald moet worden voor een smakeloos ontbijt van maar liefst € 125.- om de nieuwe commercieel directeur van de Efteling te horen spreken over de nieuwe uitbreidingplannen.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.
17/01/25
Exclusief voor leden
Records voor Spanje maar focus verschuift
Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.