Geplaatst op: 13-12-2018
Auteur: Han Verheijden

Recreatieondernemer: generalist of specialist?

Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Bron: Pixabay

Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Voor velen was deze sector nieuw en men beschouwde het werken in de vrijetijd daarom al gauw als een apart ‘vak’. Als gevolg hiervan werden vanaf de jaren zestig overal, ook in Nederland, opleidingen voor toeristisch management opgezet. Die opleidingen hadden veel succes bij jongeren die zich voelden aangetrokken door deze industrie, die men associeerde met leuke activiteiten als reizen, sport en evenementen. Ikzelf heb in die tijd gestudeerd aan het NWIT en ook nu ben ik als parttime lector aan de NHTV nog steeds betrokken bij het toeristisch onderwijs.


Er wordt mij daarom weleens gevraagd waaraan het curriculum van de toeristische managementopleidingen anno 2018 zou moeten voldoen om beter aan te sluiten bij de behoefte van het werkveld (lees: de werkgevers in toerisme en recreatie). In dat kader heb ik me onlangs weer eens verdiept in de belangrijkste ontwikkelingen waarmee toeristische ondernemers anno tot 2025 worden geconfronteerd en welke competenties voor toeristisch management doorslaggevend voor succes gaan worden. Op de eerste plaats denk ik aan de effecten van de toenemende mondialisering en internationalisering. Zowel arbeidskrachten als gasten komen uit steeds meer landen en dito culturen en dat vraagt van de ondernemers een flexibele en open houding. De manager moet in de toekomst waarschijnlijk met nog veel meer culturen communiceren dan nu en dat geldt voor zowel mensen binnen als buiten het bedrijf. De tweede factor van belang is en blijft het internet. Hierdoor is de markt in potentie immens groot, maar ook zo transparant dat bijna overal de prijzen voortdurend onder druk lijken te staan.


Deze digitale revolutie heeft dus als gevolg dat managers niet alleen kennis moeten hebben van online marketing, maar ook van instrumenten en methodes om doelmatiger en goedkoper te werken (terwijl de huidige efficiencygraad in hun eigen perceptie vaak al optimaal is). In dit kader moeten we ook de opkomst van de virtuele onderneming begrijpen. Luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryan Air, hebben nagenoeg niemand in dienst, maar ‘huren’ hun piloten via speciale contractors. Zij bezitten ook geen vliegtuigen meer, maar leasen deze van financiële instellingen. Deze trend zien we ook bij de grote ketens in de bungalowsector: Roompot, Landal en Center Parcs willen vooral geen eigenaar zijn van de huisjes of de infrastructuur. Net als de grote hotelbedrijven concentreren zij zich op boekingen en service: gastheer zijn, zonder de ballast van grote investeringen.


Als je dit speelveld overziet, zou je gemakkelijk kunnen concluderen dat recreatieondernemers dus eigenlijk vooral generalisten worden. Ik zie dat toch genuanceerder: de betere toeristische managers zijn in mijn visie toch bovenal specialisten op het gebied van de vrijetijdsbesteding: zij begrijpen de wensen van de consument en zijn in staat voor alle gasten een aangenaam verblijf te organiseren. Die kennis en vaardigheid is een bijzonder vak met onderscheidende competenties, waarover de general manager van de koekjesfabriek of bouwonderneming beslist niet beschikt. Niet het uitvoeren van operationele werkzaamheden, maar het kneden van het juiste eindproduct binnen de juiste kostprijs maakt immers het onderscheid. Al moet je wel een beetje generalist zijn om alle uitbestedingen goed en kostenbewust te organiseren. Misschien is de recreatieondernemer daarom wel een gespecialiseerde generalist oftewel een ‘schaap met vijf poten!’ Maar dat wist u waarschijnlijk al wel uit eigen ervaring.

Trefwoorden: ondernemen, onderwijs

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
19/07/24
80 jaar vrijheid herdacht op 330 kilometer vrijheidspad
Op 10 september 2024 start in Leopoldsburg, België, het Vrijheidspad, een 11-daagse wandelestafette die het begin van 80 jaar vrijheid markeert. De route loopt door de provincies Limburg (Nederland en België), Noord-Brabant en Gelderland, en volgt de Market Garden Liberation Route.
15/07/24
Brabant Start Bevrijdingsjaar met Theatervoorstelling ‘Achter de Horizon’
Op 13 september begint Brabant het Bevrijdingsjaar met de theatervoorstelling ‘Achter de Horizon’ op de historische Vlagheide bij Eerde, waar in 1944 Amerikaanse parachutisten landden. Deze symbolische locatie vormt de achtergrond voor de voorstelling, die deel uitmaakt van het programma ‘Brabant Herinnert’, ter ere van 80 jaar vrijheid.
15/07/24
Rode Kruis zet 850 vrijwilligers in bij Nijmeegse Vierdaagse
De Nijmeegse Vierdaagse is het grootste wandelevenement in de wereld maar wat vraagt dat aan organisatie? Rode Kruis meldt dat het 850 vrijwilligers inzet tijdens de 106de Nijmeegse 4Daagse én bij de Vierdaagsefeesten in Nijmegen.
05/07/24
Dierenrijk klaar voor de toekomst met nieuwe naam: Eindhoven Zoo
De bekendmaking van de nieuwe naam van Dierenrijk is feestelijk onthuld tijdens de officiële opening van de vernieuwde verblijven van de tijgers en olifanten.
05/07/24
Nieuw: De Noordwijkse Keuken
Op 3 juli heeft burgemeester Wendy Verkleij bij Breakers Beach House in Noordwijk aan Zee het eerste exemplaar van het kookboek ‘De Noordwijkse Keuken’ in ontvangst genomen.
01/07/24
Olympische Spelen drukken vraag naar vliegverkeer op Parijs
Air France en Transavia France hebben momenteel te kampen met druk op de verwachte inkomsten voor het zomerseizoen. Oorzaak zijn de komende Olympische Spelen in Parijs, waarbij het verkeer van en naar de Franse hoofdstad achterblijft bij andere grote Europese steden.
28/06/24
Wat doet het EK Voetbal met de omzet in de Nederlandse horeca?
In de Nederlandse horeca is de impact van het Europees Kampioenschap voetbal duidelijk zichtbaar. Dat ziet ING in haar transactiedata. Maar niet alles is, evenals de wedstrijden, hausanna. Vooral restaurants zien op speeldagen fors minder omzet.