Geplaatst op: 04-10-2018
Auteur: Han Verheijden

Segregatie of integratie?

Segregatie of integratie?
Photo by Perry Grone on Unsplash

Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi en prestigieus evenement met deelnemende teams uit de hele wereld. Ik heb zelf ook een aantal wedstrijden bijgewoond en ervoer een ontspannen en gezellige sfeer. Ondanks de WK voetbal in Rusland kwamen er veel toeschouwers, die allen beschaafd juichten voor Oranje, maar ook andere teams sportief aanmoedigden. De logistiek was perfect geregeld met uitgebreide fietsstallingen, comfortabele transfers met kleine bussen en door dit alles was de overlast in onze buurt verwaarloosbaar.


Ik liep een gemeentelijke projectleider tegen het lijf en zij was zichtbaar trots op dit succes. Ze wees me wel op de publieke inspanningen die zo’n event vraagt. Denk aan de verkeersmaatregelen, de bewaking, de informatieverstrekking en nog veel meer. Natuurlijk staan daar baten tegenover in de vorm van citymarketing en bestedingen door de vele (inter)nationale bezoekers. Toch rees bij mij de vraag of er wel zoveel publiek geld in zo’n event moet worden gestoken?


Want als je goed om je heen keek, zag je dat het publiek behoorlijk eenzijdig was. De meeste bezoekers zijn zichtbaar afkomstig uit de hogere welstandsklassen en, afgezien van bezoekende fans uit Pakistan of India, is bijna iedereen blank. Ook de aanwezige sponsors bevestigden dit beeld, vaak dealers van de duurdere automerken en fiscalisten.


De vraag of dit wenselijk is kwam bij mij extra op, omdat ik in diezelfde week – met prachtig en zonnig weer – vaak in de namiddag ging zwemmen in een nabijgelegen zwemplas: De Galderse Meren. Is het bezoek aan de Champions Trophy een voorbeeld van segregatie, de gasten in de Galderse Meren vormen een bemoedigend bewijs dat er in ons land ook sprake is van integratie. Hier zie je namelijk alle minderheidsgroepen tezamen: arbeidsmigranten met of zonder gezinnen, moslimfamilies met en zonder hoofddoek, zwarte, blanke en Aziatische mensen, rijk en arm, jong en oud, allochtoon en autochtoon. Ondanks het heterogene gezelschap functioneert het recreatieterrein, vanuit mijn persoonlijke waarneming, heel redelijk. De sfeer is er ontspannen en de meeste bezoekers gaan –ondanks alle verschillen – veelal hoffelijk met elkaar om. Er is opvallend weinig muziek of andere lawaaioverlast, honden zijn er weinig en/of blijven bijna alle aan de lijn en de parkeerplaatsen zien er ordelijk uit. De blikjes en andere picknickresten worden meestal opgeruimd (alleen jongeren laten het nogal eens afweten), maar soms is er duidelijk sprake van overmacht, want regelmatig zijn de vuilnisemmers overvol. Die situatie illustreert het schrale beheer.


Daarmee kom ik op de kern van mijn betoog: ondanks dat hier sprake is van integratiesucces en een ontspannen vrijetijdsbesteding voor duizenden mensen, krijgt deze vorm van recreatie veel minder geld en aandacht dan topsportevenementen als de Champions Trophy. Vanuit economisch of politiek perspectief is er wellicht veel voor de sponsoring van grote sportevents te zeggen: je krijgt veel publiciteit en de status van je stad of streek wint duidelijk aan waarde. Vanuit sociologisch perspectief wil ik echter sterk pleiten voor ondersteuning van recreatieve locaties en projecten waar we echt blijken te integreren. De maatschappelijke winst van integratie is immers op lange termijn vele malen groter dan de weliswaar heftige en positieve maar ook zeer kortdurende impuls van een exclusief topsportevenement. We zullen in de toekomst immers – meer dan nu – samen moeten leven met een veel heterogener gezelschap dan we gewend waren en samen recreëren kan veel bijdragen aan meer onderling contact en begrip. We zouden als recreatiesector en als overheid méér in plaats van minder publieke middelen voor openbare recreatieterreinen zoals zwemplassen moeten inzetten… Wie helpt mee de tegengestelde trend te keren?

Trefwoorden: beleid, subsidies, evenementen, noord brabant, dagrecreatie










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/01/19
Soft launch van Mind Mistery trekt 600 bezoekers per dag
Hoe doet het attractiepark rond optische illusies het in de periode van soft launch?
15/01/19
Meer dan 100 belangstellenden voor Expertmeeting Retailtainment: Schrijf nog snel in!
Er hebben zich al meer dan 100 belangstellenden aangemeld voor de Expertmeeting Retailtainment. Op deze bijeenkomst, die PleisureWorld NRIT en B@S Consultants Brood@Spelen op 29 januari in The Wall in Utrecht organiseren, komen leisure en retail bij elkaar.
14/01/19
Doet u mee aan een groot Europees onderzoek naar futureproof bedrijven?
Industrie en toeristische opleidingen moeten beter ingespeeld raken op de snel veranderende toerisme-industrie op een nationaal en Europees level.
11/01/19
Goed jaar voor Diergaarde Blijdorp ondanks grote weersverschillen
In 2018 brachten 1.431.276 bezoekers een bezoek aan Diergaarde Blijdorp. "Een mooi resultaat ondanks...
10/01/19
Exclusief voor leden
Hoe hebben de dagattracties het in 2018 gedaan? Update met Wildlands, Blijdorp en Deltapark.
Traditioneel komen veel dagattracties aan het begin van het jaar met de bezoekersaantallen over het voorgaande jaar. In dit artikel gaan we dagelijks die actualiteiten voor u bijhouden.
09/01/19
Shortlist Wandelroute van het Jaar 2019
Vijf kandidaten blijven nog in de running voor de trofee van de Wandelroute van het Jaar 2019. Op za...
09/01/19
Exclusief voor leden
Sterke prijsstijgingen in vrijetijdsbranche
De consumentenprijzen waren in 2018 gemiddeld 1,7 procent hoger dan in 2017. In onze branche stegen de prijzen veel sterker dan gemiddeld.
07/01/19
Expertmeeting Retailtainment - waar retail en leisure samenkomen
Op 29 januari 2019 brengen PleisureWorld NRIT en B@S Consultants Brood@Spelen hun netwerken bij elkaar op de Expertmeeting Retailtainment - Waar retail en leisure samenkomen. Komt u ook?
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk