Geplaatst op: 10-04-2018
Auteur: Karin Veldhuizen

Beleving met een local

Beleving met een local
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs (Toerisme Vlaanderen). Het thema was Overtourism en de impact op de bewoners. Toerisme doet wat met een omgeving, en heel veel toeristen, doet heel veel met een omgeving! Natuurlijk is dat heel vaak positief, denk aan bv. het voorzieningen niveau, de internationalisering en bv. de innovaties. In de media lezen we vaak genoeg over de negatieve gevolgen van (over) tourism.


Maar wat beïnvloedt de bewoners attitude? Welke voordelen en welke nadelen heeft het gebracht in de hoofden van de bewoners?


Je zou haast denken (dat deed ik dus ook) dat wanneer je economisch wat te winnen hebt van het toerisme, dat je dan meer dan gemiddeld positief zou denken over het toerisme. Dat komt nu net niet naar boven in het onderzoek dat Vincent heeft gedaan! Wel dat wanneer mensen actief betrokken worden, zich gehoord voelen bij beslissingen m.b.t. het toerisme, ze dan meer dan gemiddeld een positieve houding hebben t.o.v. het toerisme. Betrek ze bij issues als

  • Veiligheid (zoals fietsende toeristen)
  • Drukte
  • Vuil/afval
  • Lawaai
De positieve kanten meer belichten als trots zijn op de regio. Trots heeft een verbindende factor. Neem nu ons dorpje Heeg. Er wonen iets meer dan 2.000 mensen en tijdens het hoogseizoen zijn er wel 30.000 toeristen die in een van de vele havens liggen, in een hotel zitten of natuurlijk bij ons op de camping zijn. Het zijn juist de toeristen die een geluksmoment beleven, die een top vakantie hebben wanneer ze een belevenis hebben meegemaakt met een local, een bewoner dus. Laten we nu net een hoop bijzondere Locals in ons dorp hebben. Neem nu Jan, niet alleen een markante kop, maar zeker ook een kleurrijk persoon. jaren lang was hij havenmeester van een van de havens. Natuurlijk heeft Jan van alles beleeft op die haven. En, het grappige is, hij is ook nog eens een geweldige verhalenverteller. Het is niet moeilijk om aan Jan's lippen te hangen. Jan is trots op ons dorp, op deze regio. Jan kan onze toerist Heeg laten zien vanuit een ander perspectief.


Ik krijg plots weer allerhande ingevingen. Het wordt de hoogste tijd dat ik Jan maar eens ga bellen. Plannetje maken en kijken of we Jan kunnen verleiden wat met onze camping gasten te gaan doen! Wie weet kent Jan nog andere markante Heegemers waarmee we ook meer belevenissen kunnen gaan creëren......Zo zie je maar dat het maar goed is geweest dat ik deze workshop heb bijgewoond van Vincent. Zonder zijn workshop had ik dit idee toch niet gehad!


Nu zorg jij al actief voor de interactie tussen locals en je gasten. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, negatieve aspecten, drukte, veiligheid, lawaai, storytelling, locals
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/18
Zelfportret Rembrandt sinds 1727 terug in Nederland
Het Fries Museum krijgt een bijzonder schilderij van Rembrandt van Rijn in bruikleen. Zelfportr...
19/11/18
Regio FoodValley krijgt 20 miljoen euro
"Foodvalley wordt de mainport op het gebied van Agrifood voor heel Nederland”, zegt René Verhulst
19/11/18
Meer campinggasten in zomer 2018
Het was afgelopen zomer drukker op de Nederlandse campings dan het jaar daarvoor. Het aantal gasten...
16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk