Geplaatst op: 10-04-2018
Auteur: Karin Veldhuizen

Beleving met een local

Beleving met een local
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs (Toerisme Vlaanderen). Het thema was Overtourism en de impact op de bewoners. Toerisme doet wat met een omgeving, en heel veel toeristen, doet heel veel met een omgeving! Natuurlijk is dat heel vaak positief, denk aan bv. het voorzieningen niveau, de internationalisering en bv. de innovaties. In de media lezen we vaak genoeg over de negatieve gevolgen van (over) tourism.


Maar wat beïnvloedt de bewoners attitude? Welke voordelen en welke nadelen heeft het gebracht in de hoofden van de bewoners?


Je zou haast denken (dat deed ik dus ook) dat wanneer je economisch wat te winnen hebt van het toerisme, dat je dan meer dan gemiddeld positief zou denken over het toerisme. Dat komt nu net niet naar boven in het onderzoek dat Vincent heeft gedaan! Wel dat wanneer mensen actief betrokken worden, zich gehoord voelen bij beslissingen m.b.t. het toerisme, ze dan meer dan gemiddeld een positieve houding hebben t.o.v. het toerisme. Betrek ze bij issues als

  • Veiligheid (zoals fietsende toeristen)
  • Drukte
  • Vuil/afval
  • Lawaai
De positieve kanten meer belichten als trots zijn op de regio. Trots heeft een verbindende factor. Neem nu ons dorpje Heeg. Er wonen iets meer dan 2.000 mensen en tijdens het hoogseizoen zijn er wel 30.000 toeristen die in een van de vele havens liggen, in een hotel zitten of natuurlijk bij ons op de camping zijn. Het zijn juist de toeristen die een geluksmoment beleven, die een top vakantie hebben wanneer ze een belevenis hebben meegemaakt met een local, een bewoner dus. Laten we nu net een hoop bijzondere Locals in ons dorp hebben. Neem nu Jan, niet alleen een markante kop, maar zeker ook een kleurrijk persoon. jaren lang was hij havenmeester van een van de havens. Natuurlijk heeft Jan van alles beleeft op die haven. En, het grappige is, hij is ook nog eens een geweldige verhalenverteller. Het is niet moeilijk om aan Jan's lippen te hangen. Jan is trots op ons dorp, op deze regio. Jan kan onze toerist Heeg laten zien vanuit een ander perspectief.


Ik krijg plots weer allerhande ingevingen. Het wordt de hoogste tijd dat ik Jan maar eens ga bellen. Plannetje maken en kijken of we Jan kunnen verleiden wat met onze camping gasten te gaan doen! Wie weet kent Jan nog andere markante Heegemers waarmee we ook meer belevenissen kunnen gaan creëren......Zo zie je maar dat het maar goed is geweest dat ik deze workshop heb bijgewoond van Vincent. Zonder zijn workshop had ik dit idee toch niet gehad!


Nu zorg jij al actief voor de interactie tussen locals en je gasten. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, negatieve aspecten, drukte, veiligheid, lawaai, storytelling, locals

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Nieuwe internationale mascotte voor EuroParcs
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.