Geplaatst op: 21-02-2018
Auteur: Marcel Baltus

Omdenken

Omdenken

Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt tijd om patroontjes te doorbreken. Oftewel omdenken!


#Omdenken 1

Mijn partner zeurde al jaren om een kat. Een kat! Sloom dier. Slaapt 16 uur per dag. Nee, doe mij maar een hond. Actief, rennen, ze luisteren en je kunt ze onderrichten, lijkt mij veel leuker. De afspraak was dus: gaan we met pensioen, neemt Agnes een kat en ik een hond.


Twee jaar geleden zit ik in een restaurant tijdens een persreis in het buitenland. Ping. Het whatsapp icoontje toont de cijfer 1. Een foto toont een grijze Blauwe Rus. Voor de leek. Dat is een kat! Met daaropvolgend het bericht ‘Dit is onze nieuwe kat J!’ Ik viel zowat van mijn stoel… was verbouwereerd, verbolgen, misschien wel boos.


Bij thuiskomst nors vragen: ‘Waar is dat beest dan? En daar zat hij (tis een kater). Onder ons logeerbed want hij was nog wat onwennig. Een wondermooi verlegen grijs feline beestje. Beste lezer, om een lang verhaal kort te maken: ik werd op slag verliefd op onze Benji. Zelden zo’n kentering in gemoedstoestand mogen beleven. En het wordt nog mooier. Blauwe Russen hebben de eigenschap om zich te hechten aan één persoon binnen een koppel/familie. Drie keer raden wie dat is geworden. Degene die hem niet moest.


Ik had echt nooit kunnen bevroeden dat ik het zó leuk zou gaan vinden. Ik erken dus ruiterlijk dat ik het volkomen verkeerd had ingeschat. Deze ervaring betekende ook een beetje een ommekeer in mijn denken. Minder rechtlijnig, minder vaak nee zeggen tegen dingen die mij in eerste instantie niet aanstaan, openstaan voor samenwerkingen. In zekere zin heeft hij mijn omdenken aangewakkerd. Dank Benji. Driewerf dank.


#Omdenken 2

Amsterdam. Bah. Ik heb het een beetje gehad met onze hoofdstad. In de zin van dat negen van de tien toeristische bijeenkomsten daar plaatsvinden. Kom op jongens, alsof Amsterdam het epicentrum is voor presentaties en workshops van onze sector.


Ja. Ik snap heel goed dat buitenlandse klanten het leuk vinden om in Amsterdam te vertoeven. Maar wij houden graag ook een beetje rekening met die andere doelgroep. De genodigden… media, bloggers, reisagenten, touroperators, etc. die steeds maar weer naar datzelfde hotel of meeting room moeten afreizen. Afgezaagd, saai, routineus, gemakzuchtig.

Alles is sowieso vol in het centrum, hotelkamerprijzen rijzen de pan uit, het is er (veel te) druk en conference en banquet managers in de Amsterdamse hotellerie munten niet uit in meedenken.


Na zes jaar onze Europese Stedentrips Persdag 6 jaar in Mokum georganiseerd te hebben, gaan we verkassen. En dat kan omdat wij de dag zelf organiseren. Dus helemaal vrij zijn in de besluitvorming over het hoe, wat, waar en waarom. Heerlijk.


Knoop doorgehakt. We gaan naar Rotterdam. Past perfect in het concept van de Stedendag die primair bedoeld is voor opkomende en minder geijkte steden. Prachtige samenwerking met het Hilton aldaar opgezet. Wat een bevrijdend gevoel. Kwestie van omdenken.


#Omdenken 3

Helaas heeft France Montagne het omdenken stadium nog niet bereikt. France Montage is het samenwerkingsverband van zes berggebieden – en dus ook een groot aantal skioorden - in Frankijk. In het verleden hebben wij zeven jaar lang een Wintersport Persdag georganiseerd, wij gaan dit jaar deze persdag wederom in het leven roepen. De persafdeling van Atout France in Amsterdam was zo vriendelijk ons ons te attenderen dat zij de jaarlijkse wintersport van France Montagnes op 6 september gaan organiseren. En laat dat nu net de dag zijn waarop wij onze Wintersport Persdag planden. Twee Wintersportbijeenkomsten op dezelfde dag is natuurlijk absurd. Dus stelde ik direct voor om het gezamenlijk te organiseren. 1 + 1 = 3. De insteek van onze Wintersport Persdag is heel veel skigebieden uit heel Europa aanwezig te laten zijn, niet slecht uit een bepaald land. 99% van de media en bloggers willen nieuws horen, samenwerkingen starten en op persreis naar Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen, Scandinavië, USA, Canada, etc. Het is gewoon uitermate efficiënt en praktisch voor media om niet tientallen afzonderlijke persworkshops af te moeten lopen maar juist op een dag een enorme vergaarbak aan nieuws bieden.


Maar helaas. Atout France liet weten dat hun klant verschillende redenen had om niet op ons voorstel in te gaan.

Het is tijd om de oogkleppen af te doen. Weg met die blinde vlekken die gedragsveranderingen in de weg zitten. ‘Ja maar uh’ moet ‘ja maar en’ worden. Op naar een gezamenlijke Wintersport Persdag in 2019! Kwestie van samenwerken. En omdenken.









||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/02/19
Exclusief voor leden
Jaarcijfers Schiphol Group
De jaarcijfers van de Royal Schiphol Group met de verwachtingen van CEO Dick Benschop
15/02/19
Vragen over chroom 6 blootstelling monteurs Regional Jet Center KLM/Martinair
Vakbond FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over even...
14/02/19
TravelXL start met 17 vestigingen in België
TravelXL gaat over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestiginge...
14/02/19
Exclusief voor leden
Maakt de motorfiets weer een bloeiperiode mee?
De verkoop van nieuwe motorfietsen is in 2018 voor het vijfde jaar op rij gegroeid en bereikte het h...
14/02/19
Exclusief voor leden
Naamsverandering GoEuro naar Omio
GoEuro, het Duitse boekingsplatform voor treinen, bussen en vluchten in Europa, heeft een nieuwe naa...
14/02/19
Koning aanwezig bij 100 jaar luchtvaart in Nederland
Zijne Majesteit de Koning is donderdagmiddag 14 maart aanwezig bij de viering van ‘100 jaar luchtv...
13/02/19
Luchtverkeersleiders Brussels Airport 24 uur niet aan het werk
De luchtverkeersleidersleiders van Brussels Airport werken niet tot woensdagavond 13 februari 22 uur...
13/02/19
Exclusief voor leden
Meer invloed lokale gemeenschappen in Europese infrastructuur
Eis: de volledige eerbiediging van de bevoegdheden van lokale en regionale overheden en benadrukken het belang van vroegtijdige raadpleging en consensusvorming.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk