Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-09-2017
Auteur: Hans Dominicus

Duurzaam reizen betekent doorzetten

Duurzaam reizen betekent doorzetten
Bron: Shutterstock
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spanningsveld met de economische belangen is groot. Volkswagen verkoopt ondanks het dieselschandaal meer auto’s, koopt de claims af en doet quasi-tegemoetkomingen. Andere merken volgen die lijn. We winnen minder aardgas, maar vervolgens dreigt de NAM met een hogere energieprijs. We willen als consument best wel een bijdrage leveren aan een beter milieu, maar dat moet niet meer kosten en eigenlijk willen we dat het nog voordeliger is. En dat wordt ons dan bij bijvoorbeeld zonnepanelen vlot voorgerekend.


Ik herinner me een afstudeerder, die een paar jaar terug onderzoek deed onder buitenlandse toeristen in Amsterdam naar het imago van de hoofdstad als duurzame stad. Uit de focusgroepen kwam een bijzondere mening naar voren: men wilde best wat doen voor een beter milieu, maar was niet bereid daarvoor meer te betalen. Dat stoelde op de motivering dat als het goed is voor het milieu, het toch onmogelijk duurder kan zijn. Er zaten veel Amerikanen in die groep, dat wel. Maar deze mening werd breder gedragen: de consument houdt er een andere logica op na.


Een ander CELTH-onderzoek van Stenden en NHTV laat zien dat de consument door het obligate ‘spaar het milieu en gebruik je handdoeken een dag langer’ heen prikt als zijnde voornamelijk commerciële interesse van het hotel. Zeker als tegelijkertijd geen andere milieumaatregelen zichtbaar zijn zoals bijvoorbeeld gescheiden afvalinzameling. Of gescheiden inzameling in de hal en bij de keukendeur in een container. De consument laat zich niet meer zo simpel bedriegen.

En toch wil een belangrijk deel van de consumenten best een bijdrage leveren. Reisorganisatie TUI zet zich daar bijvoorbeeld sterk voor in en heeft een aparte afdeling die zich met het onderwerp duurzaamheid bezighoudt die continue kijkt waar en wat duurzamer kan. TUI looft ook jaarlijks een duurzaamheidsprijs uit voor de beste HBO-scriptie op gebied van duurzaamheid en reizen. Maar men merkt tegelijkertijd dat nog maar een klein percentage van de klanten bij boeking zich laat leiden door duurzaamheidsprincipes. De verwachting is dat dat percentage gaat stijgen, maar wanneer de omslag komt is nog onbekend en dat is zelfs voor een vooruitstrevend bedrijf een dilemma.


De reclames op Schiphol ‘heeft u uw reis al CO2 gecompenseerd?’ bij aankomst leiden waarschijnlijk niet tot echte awareness voor dit aspect. Evenmin de prijsverhoging voor compensatie ad-on’s die je kunt aanklikken bij de boeking. Maar de teksten op je sandwich aan boord bij KLM over de duurzame productie van je broodje, het zichtbaar afval scheiden door het boordpersoneel, maakt wel dat je het idee hebt dat men zich ergens om bekommert. Als de piloot nu nog zou aankondigen dat hij een ‘green landing ’ zou gaan doen, waar dat mogelijk is, zou ik bij een gelijkblijvende prijs eerder voor KLM kiezen. Differentieel voordeel dus.


Duurzaamheid moet je zichtbaar maken, en als je er aan bijdraagt moet je je goed voelen. Dat laatste moet veel meer aandacht krijgen, ook in toerisme. Dat betekent eenvoudigweg voor ons allemaal: doorzetten. Ik zit te wachten op de T-shirts of caps ‘I fly green’ of ‘I made Malloca greener’. Met bijvoorbeeld top design en alleen gratis bij een lage-emissie-reis.

Trefwoorden: duurzaam toerisme

||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.