Geplaatst op: 06-07-2017
Auteur: Marc Gerlings

De brug over de online generatiekloof

De brug over de online generatiekloof
Foto: Shutterstock
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, messagediensten, het zit helemaal in ons contactennetwerk verweven. Het gebruik van online diensten neemt alleen maar toe. Het maakt het leven van een reiziger of toerist leuker en meestal ook makkelijker. Toch dook daar altijd voor het toeristische vakgebied een generatiekloof op.

Wie online riep, had in toerisme meteen de jongeren tot ongeveer een jaar of dertig voor ogen. Dat is heel veel want daar vallen ook gezinnen onder. De scheidslijn leek altijd rond de 50-plus op te duiken. Zij zouden minder goed bereikbaar zijn online. Of in termen van commerciële aanbieders, niet makkelijk te targeten. Toen kwam de omslag.

Kloof onzichtbaar in de cijfers
Mede door de forse adoptie van de smartphone is opeens iedereen online, altijd. Toch bleef ook tot enkele jaren geleden de vijftigplusser weer buiten beeld. In de cijfers van CBS leek de vijftigplus generatie gewoon actief online. Naast mijn redactionele werk beoordeel ik een paar keer per jaar scripties en daar dook een ander beeld in de onderzoeken op. Vijftig jaar en ouder, dan zijn mensen in theorie wel online maar ze kunnen lastig hun weg vinden in de cyberbrei. Ze hadden een profiel bij bekende social mediaplatforms maar waren passief. Daarmee bleken ze toch nog onbereikbaar. Eindelijk is de generatiekloof nu echt bijna dicht.

Naar 83 procent
CBS meldt op 27 juni: ‘Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot65-jarigennam toe van70 procentnaar83 procent.Onder65-plusserssteeg dit aandeel in dezelfde mate, van26 procentnaar39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 12- tot25-jarigenbleef het gebruik van sociale netwerken met95 procentvrijwel gelijk.’

Details voor winst
De groeicijfers zijn bijna angstaanjagend hoog, zo snel is het overstag gaan naar nieuwe technologie voltooid. 13% groei en 83% van 45 tot en met 65-jarigen online actief. Dat is veel. Dat komt overeen met het beeld dat ik kreeg bij de scriptiebeoordelingen in dezelfde week. Deze generatie is nu wel echt actief online. Zoeken, kijken, vergelijken, inspireren, het zit er allemaal in. Ze gebruiken de functies en mogelijkheden van online en ze zijn bijna net zo goed als een 40-jarige. De kloof is er nog wel, zo lijkt het, maar binnen een paar jaar is deze miniscuul. Dat is fijn voor de gebruiker en een giga kans voor toerisme. Eindelijk kun je online die interessante generatie online targeten. Blijft de strategische keuze en praktische uitvoering over dat het taal- en beeldgebruik van een 20-jarige en een 65-jarige heel anders is. Het is misschien iets makkelijker geworden in de communicatieve bereikbaarheid maar de details bepalen of je de winst voor je accommodatie, stad of festival online binnenhaalt.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme
Trefwoorden: toerisme, reizen, online, marketing

||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.