Geplaatst op: 06-07-2017
Auteur: Marc Gerlings

De brug over de online generatiekloof

De brug over de online generatiekloof
Foto: Shutterstock
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, messagediensten, het zit helemaal in ons contactennetwerk verweven. Het gebruik van online diensten neemt alleen maar toe. Het maakt het leven van een reiziger of toerist leuker en meestal ook makkelijker. Toch dook daar altijd voor het toeristische vakgebied een generatiekloof op.

Wie online riep, had in toerisme meteen de jongeren tot ongeveer een jaar of dertig voor ogen. Dat is heel veel want daar vallen ook gezinnen onder. De scheidslijn leek altijd rond de 50-plus op te duiken. Zij zouden minder goed bereikbaar zijn online. Of in termen van commerciële aanbieders, niet makkelijk te targeten. Toen kwam de omslag.

Kloof onzichtbaar in de cijfers
Mede door de forse adoptie van de smartphone is opeens iedereen online, altijd. Toch bleef ook tot enkele jaren geleden de vijftigplusser weer buiten beeld. In de cijfers van CBS leek de vijftigplus generatie gewoon actief online. Naast mijn redactionele werk beoordeel ik een paar keer per jaar scripties en daar dook een ander beeld in de onderzoeken op. Vijftig jaar en ouder, dan zijn mensen in theorie wel online maar ze kunnen lastig hun weg vinden in de cyberbrei. Ze hadden een profiel bij bekende social mediaplatforms maar waren passief. Daarmee bleken ze toch nog onbereikbaar. Eindelijk is de generatiekloof nu echt bijna dicht.

Naar 83 procent
CBS meldt op 27 juni: ‘Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot65-jarigennam toe van70 procentnaar83 procent.Onder65-plusserssteeg dit aandeel in dezelfde mate, van26 procentnaar39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 12- tot25-jarigenbleef het gebruik van sociale netwerken met95 procentvrijwel gelijk.’

Details voor winst
De groeicijfers zijn bijna angstaanjagend hoog, zo snel is het overstag gaan naar nieuwe technologie voltooid. 13% groei en 83% van 45 tot en met 65-jarigen online actief. Dat is veel. Dat komt overeen met het beeld dat ik kreeg bij de scriptiebeoordelingen in dezelfde week. Deze generatie is nu wel echt actief online. Zoeken, kijken, vergelijken, inspireren, het zit er allemaal in. Ze gebruiken de functies en mogelijkheden van online en ze zijn bijna net zo goed als een 40-jarige. De kloof is er nog wel, zo lijkt het, maar binnen een paar jaar is deze miniscuul. Dat is fijn voor de gebruiker en een giga kans voor toerisme. Eindelijk kun je online die interessante generatie online targeten. Blijft de strategische keuze en praktische uitvoering over dat het taal- en beeldgebruik van een 20-jarige en een 65-jarige heel anders is. Het is misschien iets makkelijker geworden in de communicatieve bereikbaarheid maar de details bepalen of je de winst voor je accommodatie, stad of festival online binnenhaalt.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme
Trefwoorden: toerisme, reizen, online, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/07/19
Centrum voor Groepsaccommodaties overgenomen door Otium Leisure
Per 18 juli 2019 is het Centrum voor Groepsaccommodaties (CVG), de organisatie achter Groepen.nl, ov...
16/07/19
Eerste Roompot-park volledig van het gas af
Deze week arriveren de eerste gasten op Water Village, het eerste duurzame Roompot resort zonder gasaansluiting. Het park in het Zeeuwse Kamperland bestaat uit 86 duurzame en energiezuinige vakantiewoningen en lodges.
12/07/19
De duurste en goedkoopste kampeerlanden van Europa
Nederlandse campings hebben het imago duur te zijn maar dat blijkt helemaal niet te kloppen. In een prijsvergelijkingsonderzoek van Camping.info staat Nederland in de Europese middenmoot.
12/07/19
Exclusief voor leden
Drentse vakantieparken gaan goede zomer tegemoet
Drenthe gaat een mooie zomer tegemoet. Accommodatieverschaffers melden na een goed voorseizoen ook goede bezettingen in de zomer. Ontstressen, ontzorgen, persoonlijke aandacht en de behoefte aan authenticiteit zijn de belangrijkste trends.
09/07/19
Doorstart voor ElkePlek.nl
ElkePlek.nl is overgenomen door Elias Marketing en Support in samenwerking met reserveringssysteem UwBoeking.com.
08/07/19
Droomparken naar Spanje 
Met de acquisitie van het appartementencomplex Hacienda El Sueño in Mijas bij Marbella, zet Droomparken haar eerste stappen in het buitenland.
08/07/19
Exclusief voor leden
Wajongers aan het werk op vakantieparken
Vakantieparken hebben moeite om voldoende schoonmaakpersoneel te vinden en Wajongers komen lastig aan werk. UWV Rijnmond en tv-presentator John Williams verbonden partijen met succes aan elkaar.
08/07/19
Exclusief voor leden
De tien beste Nederlandse kustcampings
Welke Nederlandse campings aan de kust worden het best door het publiek beoordeeld? Reviewplatform Zoover zocht het uit en leuk om te zien dat nu eens de minder bekende namen er met de winst vandoor gingen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk