Geplaatst op: 17-05-2017
Auteur: Marcel Baltus

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Bron: Shutterstock
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft er last van. Zeker als individu. Ja, u dus ook. Je hebt er even geen zin in. Geen tijd voor vandaag. Of je hoofd staat er niet na. Te veel afleidingen. Plus honderd andere uitvluchten.


Is het op persoonlijk niveau al vervelend, op bedrijfsniveau kan het uit de weg gaan van precaire en ongewenste situaties uitermate frustrerend worden voor afnemer/eindgebruiker: wij consumenten dus. Een paar voorbeelden uit de reisindustrie.


Schiphol

Onze luchthavengigant wordt in de media toch behoorlijk afgeslacht voor de immense wachtrijen. Eigen schuld dikke bult. Sinds mensenheugenis toetert Schiphol ieder jaar trots groeicijfers en weet al lang – heel lang - dat het drukker en drukker wordt. Nu bagatelliseer ik niet de enorme complexiteit van crowd control en grote mensenmassa’s die in een kort tijdsbestek door een trechter gesluisd moeten worden. Dat is lastig maar niet onmogelijk. Zeker niet wanneer Schiphol daar 10 of 20 jaar geleden al serieus naar had gekeken. Maar nu komt het over alsof ze plotsklaps voor een dilemma staan. Het Engels – de internationale taal van de luchtvaartsector - heeft er een prachtig woord voor: procrastination. Talmen, een neiging tot uitstellen. Hoe is het mogelijk dat zo’n organisatie dit zo lang op zijn beloop laat? Maar niet alleen Schiphol maakt zich schuldig aan lethargisch gedrag.


Hotels

Nog een voorbeeld van een sector die in bepaald opzicht uitermate laks is: hotels. Na 2000 jaar – want al voor onze jaartelling werd er gelogeerd – is deze industrie nog steeds niet bij machte om enkele fundamentele irritaties tijdens een overnachting weg te nemen. Ik noem maar frustratie nummer 1: smijten met deuren. Laat terugkomen in je hotelkamer moet kunnen, maar de halve gang uit zijn diepe slaap halen vanwege het gedreun van een deur die dichtgeklapt wordt, zou inmiddels toch tot de prehistorie moeten behoren. Of de gaatjes in de douchekop die al in geen 2 jaar kennisgemaakt hebben met de kracht van een goede ontkalker of schoonmaakazijn, waardoor wel de wanden van de douche nat zijn maar jouw lijf niet. Het is verbijsterend dat de hotelsector hier nog steeds geen beproefde oplossing voor heeft. (Voor meer ergernissen over hotels lees een eerdere blog hier Goed geslapen?)


Rolkoffers

En nu we het toch over herrie hebben, is de link naar voorbeeld drie snel gemaakt: trolleys. Ik was onlangs in Amsterdam voor een bijeenkomst en op weg naar de afspraak was het één aanhoudend geratel – legde spontaan de associatie met één lange mitrailleursalvo - van die honderden toeristen die met hun rolkoffers over de weg liepen. En dit was nog maar asfalt, laat staan wanneer ze in contact komen met klinkers, kinderkopjes, keien of andere oneffen soorten bestrating. Ja Amsterdammers, ik kan mij goed voorstellen dat deze overlast één grote ergernis is. Is het niet onvoorstelbaar dat kofferfabrikanten nog steeds koffers met die afgrijselijke wieltjes produceren in plaats van die enorme frustratie weg te nemen door met een nieuw commercieel product op de markt te komen: de geluidsarme rolkoffer. Kijk eens buiten de eigen branche; inline skates hebben al jaren zachte wieltjes. Rolt nog lekkerder ook. Wake up please.


Maar nu de meest interessante vraagstelling rondom deze problematiek: dat u en ik iets wel eens op zijn beloop laten, ach ja moet kunnen, maar wanneer een hele bedrijfstak of grote speler een situatie laat voorbestaan zonder tijdig in te grijpen, is dat toch vrij bedenkelijk. Hoe kan het dat een miljardenindustrie niet tijdig een probleem signaleert. Of wel (bijtijds) erkent maar geen actie onderneemt. Dat kan geen laksheid of desinteresse zijn toch? Snap u het? Ik niet.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, hotels, negatieve aspecten, irritatie










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/12/18
Hoogste punt bouw nieuwe hoofdkantoor Roompot bereikt
Op het in aanbouw zijnde nieuwe hoofdkantoor van Roompot Vakanties is de vlag gehesen: het hoog...
18/12/18
Exclusief voor leden
Nederlandse bevolking groeit vooral door immigratie
De bevolking van Nederland zal de komende jaren blijven groeien. Twee derde van de groei wordt veroorzaakt door migratie. Bijna een kwart van de bevolking zal dan 65 jaar of ouder zijn.
18/12/18
Tikibad krijgt buitengebied
Het bekende Tikibad van Duinrell krijgt een buitengebied met een verwarmd buitenbad. Ook het vakantiepark wordt uitgebreid met lodgetenten, nieuwe luxe verblijfsaccommodaties en een groepsaccommodatie.
18/12/18
Exclusief voor leden
Treinkaartje NS boeken bij Booking.com
Steeds meer partijen weten Booking.com te vinden voor de verkoop van reisgerelateerde producten. Nu ook de Nederlandse Spoorwegen die kaartjes op het traject Schiphol-Amsterdam via Booking.com gaat verkopen.
18/12/18
Luchthaven Lelystad moet ook voor nieuwkomers bereikbaar zijn
De conclusie van de Europese Commissie dat luchthaven Lelystad ook beschikbaar moet zijn voor nieuwe...
18/12/18
Zevende Landal park in Oostenrijk
Landal GreenParks heeft afgelopen weekend haar zevende vakantiepark in Oostenrijk geopend: Landal R...
17/12/18
Meer bezoekers voor Rijksmuseum
Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft na jaren van dalende bezoekcijfers in 2018 weer een plusje weten...
17/12/18
Brussels Airport wordt digitale hub voor kinderen
Microsoft België lanceert ‘DigiKids’, een nieuw initiatief om kinderen digitale vaardigheden ...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk