Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld

Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreidelde groei van de particuliere verhuur. Onder het mom van de aaibare deeleconomie vullen multinationale kapitalisten hun zakken ten koste van de sociale structuur in lokale gemeenschapen waar slechts enkelen profiteren van de huuropbrengsten.


Toch begon het zo leuk met de huidige marktleider Airbnb. Slapen bij een local op de bank die je vervolgens als 'best friend' de stad liet zien. Nu is deze markt grotendeels overgenomen door verhuurders die hun gasten niet eens meer zien en de ontvangst aan ingehuurde professionals overlaten. Het is een keiharde business geworden die helemaal niets meer te maken heeft met living 'like a local'. De gemeente Amsterdam probeert met harde maatregelen en afspraken met de verhuurplatforms de overlast tegen te gaan maar het lijkt -ondanks alle goede bedoelingen van de gemeente- wel een beetje op dweilen met de kraan open.


Become a local

Gelukkig zijn er ook mensen die niet alleen klagen maar aan oplossingen werken. Menno Heling (bekend van het erfgoedplatform if then is now en MM Nieuws) en Erick de Boer (bekend van AdresData) hebben het initiatief genomen tot Where2bnb.com, een platform dat bezoekers aan Amsterdam gaat helpen om een bnb te kiezen in een voor hem of haar interessante buurt.


Where2bnb biedt verhalen en evenementen passend bij de interesse of passie van de bezoeker en toont daarmee de juiste buurt ‘to become a local’. Het delen van passies, het selecteren van verhalen, en het kiezen van de juiste buurt ondersteunen op deze nieuwe site het bewuster boeken van een bnb. De site die nu in beta/proto gelanceerd is, biedt verhalen en een overzicht van buurten, eerst in Amsterdam en binnenkort ook enkele andere steden in Nederland.


Respectvol deelnemen aan het leven in een stad

Door de identiteit van een wijk te koppelen aan persoonlijke interesses via verhalen en interessante activiteiten kunnen bezoekers een bewuste keuze maken waar ze willen verblijven in een stad. Een mogelijkheid die nu niet geboden wordt door bnb-bemiddelingssites.


Where2bnb gelooft dat verhalen verbinden en wederzijds begrip bevorderen en om ons te inspireren om de plek die we bezoeken ook echt te beleven. Individuele reizigers voelen steeds meer behoefte deze persoonlijke ervaring te delen met respect voor de lokale cultuur en geschiedenis. Een geïnformeerde reiziger is immers een verantwoordelijke bezoeker! Where2bnb gelooft daarom in een community van reisgenoten die inspireert, deelt, verbindt en respectvol omgaat met de buurt.


Om te boeken linkt Where2bnb bezoekers vooralsnog door naar reguliere bnb-sites als Airbnb.com of bedandbreakfast.eu. Omdat iedere buurt van een stad zijn eigen unieke verhalen heeft, zullen reizigers beter gespreid over de stad onderdak vinden.


Samenwerking en groei

Where2bnb start klein met een beta-website om potentiële samenwerkingspartners een idee te geven hoe het concept gaat werken. Naast Amsterdam gaat Where2bnb van start in enkele andere steden in Nederland, meteen gericht op een Engelstalig publiek. De site biedt buurt-hosts de mogelijkheid om met de presentatie van een buurt en verhalen ook geld te verdienen en verwacht de komende jaren dan ook een snelle groei in buurten en steden. Where2bnb richt zich daarbij op een internationaal publiek van jongeren en reizigers van middelbare leeftijd.


Initiatiefnemers

Where2bnb.com is een initiatief van concept ontwikkelaar, community builder, storyteller Menno Heling en technisch manager Erick de Boer. Samen hebben zij vele jaren ervaring in ontwikkeling van platforms en digitale marketing oplossingen voor culturele en toeristische organisaties.


Eerste ontwikkelingen

Gebruikers kunnen via de site www.where2bnb.com hun interesse kenbaar maken of zich opgeven als buurt-host, als verhalenverteller, als partner of gewoon als lid van de where2bnb community. Met deze groep van eerste volgers en deelnemers ontwikkelt Where2bnb.com de komende jaren een platform met vele verhalen en buurten om je thuis te voelen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: deeleconomie, airbnb, verhuurplatforms

||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.