Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-10-2016
Auteur: Hans Dominicus

Pokémon go als innovatieve toeristische impuls

Pokémon go als innovatieve toeristische impuls

De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.


Treffend voorbeeld in toerisme is de Pokémon Go Rondvaart van Blue Boat. Inspelen op de actuele hype, en combineren met een zeer traditioneel product als rondvaart. Pokémon Go als de innovatieve impuls voor het toerisme van de 21e eeuw? Wie weet. Ook Kijkduin loopt ineens vol met Pokémon spelers, overal zien we deze nieuwe vorm van recreatie verschijnen. Vang die innovatie!


Frisse ideeën, realiteitszin, ondernemingsgeest, lef. Dat zijn de ingrediënten voor succesvolle innovatie. Vaak wordt innoveren verward met kopiëren: fietstaxi’s en bierfietsen tref je in elke toeristenstad aan. Kopiëren kan, maar dit heeft vaak beperkte houdbaarheid.


Grote toeristische en reisgerelateerde ondernemingen hebben inmiddels innovatielabs, waarmee de ideeën- en vernieuwingsgenerator een vaste plek binnen organisaties krijgen, zo laat FVW, een Duits vakblad, weten. Bij bijvoorbeeld Lufthansa , Deutsche Bahn , Sabre en TUI zit een vaste generator. Ondernemingen die de essentie van vernieuwen inzien en de op deze afdelingen werkende medewerkers vertrouwen en lengte geven om met inspirerende nieuwe concepten en ideeën te komen. Maar wel met focus op de meerwaarde voor het bedrijf. Fantasie alleen is niet genoeg. De afdelingen kennen een grootte van enkele medewerkers tot 50 man. Juist door de afdelingen los te koppelen van de operationele en vaak dwingende processen, kunnen deze afdelingen in vrijheid met meer radicale veranderingen komen. En die liggen niet alleen in digitale oplossingen. Toch heeft nog maar 1% van de grotere ondernemingen in Duitsland een dergelijke afdeling. Vorig jaar gaf een Nederlandse touroperator samen met CELTH gestalte aan een innovatielab, overtuigd van de essentie van een dergelijke vernieuwing.


Bij bedrijven als Google en Microsoft is zelfs de werkomgeving ten dienst van de creativiteit. Dat zien we meer en meer. ZOKU in Amsterdam, biedt een nieuwe overnachtingsmogelijkheid en heeft het hele concept afgestemd op de behoeften van mensen die ergens een korte tijd, van een paar weken tot maanden, moeten verblijven en een inspirerende, maar rustige werkomgeving nodig hebben. Daarvoor gingen zes maanden van in vrijheid nadenken aan vooraf.


Centres of Expertise en Centres voor Innovatief Vakmanschap zijn door twee ministeries gesteunde innovatielabs om samen met en voor de markt vernieuwing aan te jagen en om Nederland als innovatie en kennisland op de kaart te houden. Bill Gates vertelde vorig jaar in het programma College Tour over de kracht van het ongebonden denken door twintigers en de meerwaarde voor Microsoft . Die kracht wordt ingezet in de Centres. Eind dit jaar laten de 115 Centres in Nederland zien wat de uitkomsten deze denktanks met bedrijven en twintigers zijn. Studenten en Young Professionals hebben een streepje voor! Met de boeren natuurlijk…


Hans Dominicus, directeur Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme juli / augustus 2016

Trefwoorden: innovatie, toerisme, celth, Pokemon

||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.