Geplaatst op: 04-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
Jos Vranken, NBTC Holland Marketing

In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. Deze keer Jos Vranken over de groei van het toerisme naar Nederland en de consequenties.

In 2015 bezochten 14,9 miljoen internationale toeristen ons land. Dat is een stijging van zeven procent vergeleken met 2014. Voor 2016 verwachten we een verdere bezoekersstijging van zo’n drie procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 15,3 miljoen internationale bezoekers. Met die bijna 15 miljoen bezoekers in 2015 stijgt het inkomend toerisme voor het zesde jaar op rij bovengemiddeld en winnen we marktaandeel ten opzichte van onze Noordwest-Europese concurrenten.


Als we de ontwikkeling van het internationaal bezoek aan Nederland en Amsterdam tegen elkaar afzetten zien we overigens dat Nederland vanaf 2014 iets uitloopt op Amsterdam. Dat valt vooral te verklaren door de bovengemiddelde groei van gasten uit de volumineuze herkomstmarkten Duitsland en België, die relatief vaker buiten dan binnen onze hoofdstad verblijven.


Tegelijkertijd zien we dat de bezettingsgraad van hotels in Amsterdam historisch gezien weer relatief hoog is. Dat beperkt in potentie de ruimte om substantieel verder te groeien en zorgt voor stijgende kamerprijzen.


In het belang van onze economie ben ik uiterst tevreden over de huidige ontwikkelingen en het perspectief. Inkomend toerisme is – ondanks de huidige volatiliteit en onzekerheden – een stevige groeimarkt. Aan de andere kant wordt het op sommige momenten op bepaalde plekken te druk. Vandaar dat onze strategie voor de komende jaren (‘Holland2020’) is gericht op het richting geven aan de groei, in nauwe samenwerking met partners. Een van de speerpunten is de stimulering van regionale spreiding ter versterking van de regionale economie (‘HollandCity’).


Spreiding vereist ons inziens een nationale aanpak, raakt de hele customer journey en vergt tijd. Spreiding louter binnen gemeentegrenzen betekent feitelijk slechts een tijdelijke en beperkte verplaatsing. We zijn een klein land, maar zullen internationaal groter moeten denken. Daarnaast zouden meerdere instrumenten integraal en structureel moeten worden toegepast, zoals visitor management (denk bijvoorbeeld aan de toepassing van nudging), actieve cross selling (denk bijvoorbeeld aan het initiatief ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’) gecombineerd met de ontwikkeling van en investering in nieuwe bestemmingen in ons land. Dat laatste beogen wij via de deelstrategie ‘HollandCity’.


We zullen vandaag de interventies moeten plegen om over een aantal jaren de vruchten te kunnen plukken. De strategie tot spreiden is geen quick win, maar vraagt durf, tijd en doorzettingsvermogen. Wij gaan die uitdaging graag met de sector aan, gedreven door urgentie en bovenal de unieke kansen die het mondiale toerisme ons land en onze bevolking biedt.

Jos Vranken

Algemeen directeur NBTC Holland Marketing


Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2016

Trefwoorden: toerisme. economie, spreiding, marketing










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/19
Onderzoekers vragen publiek om hulp bij plastic in kaart brengen in de Waddenzee
Op 2 januari 2019 zijn boven de Waddeneilanden 291 containers overboord geslagen van het vrachtschip...
11/01/19
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Ellenlange rijen voor de Egyptische piramiden, enorme drukte om een glimp op te vangen van de Mona L...
09/01/19
VrijetijdsTrends 2019: Kwalitop, managetourism, festivalisering, citycenter-fun
Vier trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in het komende jaar, 2019. Kwalitop (de zucht van de consument naar topkwaliteit in beleving), managetourism (toerisme moet goed gemanaged worden) festivalisering (unieke tijdelijke lifestylebelevingen met aandacht voor duurzaamheid en communities) en citycenter-fun (succes van binnensteden is sterk afhankelijk aan het worden van de gastvrijheids- en belevingsindustrie).
04/01/19
Dit zijn dé vakantietrends voor 2019
Zo aan het begin van het jaar kijken we vooruit naar de vakantietrends. Wat 2019 ons op het gebied v...
02/01/19
Nederlandse bevolking groeit voor derde jaar op rij
De Nederlandse bevolking is in 2018 met 104 duizend inwoners gegroeid. Dat groeitempo was vergelijkbaar met dat van de afgelopen twee jaar. Nederland telt nu bijna 17,3 miljoen inwoners.
28/12/18
Exclusief voor leden
De stemming over Nederland blijft positief, maar minder dan aan het begin van het jaar
Hoe staan Nederlanders in de maatschappij en wat vinden ze van de flexibele samenleving? Het SCP geeft antwoord.
24/12/18
Half miljoen meer eenpersoonshuishoudens
In 2030 zal Nederland naar verwachting 8,5 miljoen huishoudens tellen; ruim een half miljoen meer dan nu. Toch woont de meerderheid van de Nederlanders in 2030 in een meerpersoonshuishuiden
21/12/18
Consumentenvertrouwen weer omlaag
De stemming onder consumenten is in december 2018 voor de vijfde maand op rij minder positief dan een maand eerder.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk