Geplaatst op: 04-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken

Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
Jos Vranken, NBTC Holland Marketing

In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. Deze keer Jos Vranken over de groei van het toerisme naar Nederland en de consequenties.

In 2015 bezochten 14,9 miljoen internationale toeristen ons land. Dat is een stijging van zeven procent vergeleken met 2014. Voor 2016 verwachten we een verdere bezoekersstijging van zo’n drie procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 15,3 miljoen internationale bezoekers. Met die bijna 15 miljoen bezoekers in 2015 stijgt het inkomend toerisme voor het zesde jaar op rij bovengemiddeld en winnen we marktaandeel ten opzichte van onze Noordwest-Europese concurrenten.


Als we de ontwikkeling van het internationaal bezoek aan Nederland en Amsterdam tegen elkaar afzetten zien we overigens dat Nederland vanaf 2014 iets uitloopt op Amsterdam. Dat valt vooral te verklaren door de bovengemiddelde groei van gasten uit de volumineuze herkomstmarkten Duitsland en België, die relatief vaker buiten dan binnen onze hoofdstad verblijven.


Tegelijkertijd zien we dat de bezettingsgraad van hotels in Amsterdam historisch gezien weer relatief hoog is. Dat beperkt in potentie de ruimte om substantieel verder te groeien en zorgt voor stijgende kamerprijzen.


In het belang van onze economie ben ik uiterst tevreden over de huidige ontwikkelingen en het perspectief. Inkomend toerisme is – ondanks de huidige volatiliteit en onzekerheden – een stevige groeimarkt. Aan de andere kant wordt het op sommige momenten op bepaalde plekken te druk. Vandaar dat onze strategie voor de komende jaren (‘Holland2020’) is gericht op het richting geven aan de groei, in nauwe samenwerking met partners. Een van de speerpunten is de stimulering van regionale spreiding ter versterking van de regionale economie (‘HollandCity’).


Spreiding vereist ons inziens een nationale aanpak, raakt de hele customer journey en vergt tijd. Spreiding louter binnen gemeentegrenzen betekent feitelijk slechts een tijdelijke en beperkte verplaatsing. We zijn een klein land, maar zullen internationaal groter moeten denken. Daarnaast zouden meerdere instrumenten integraal en structureel moeten worden toegepast, zoals visitor management (denk bijvoorbeeld aan de toepassing van nudging), actieve cross selling (denk bijvoorbeeld aan het initiatief ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’) gecombineerd met de ontwikkeling van en investering in nieuwe bestemmingen in ons land. Dat laatste beogen wij via de deelstrategie ‘HollandCity’.


We zullen vandaag de interventies moeten plegen om over een aantal jaren de vruchten te kunnen plukken. De strategie tot spreiden is geen quick win, maar vraagt durf, tijd en doorzettingsvermogen. Wij gaan die uitdaging graag met de sector aan, gedreven door urgentie en bovenal de unieke kansen die het mondiale toerisme ons land en onze bevolking biedt.

Jos Vranken

Algemeen directeur NBTC Holland Marketing


Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2016

Trefwoorden: toerisme. economie, spreiding, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...
27/02/24
Exclusief voor leden
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
14/02/24
Exclusief voor leden
Voetganger in ontwerp meer ruimte geven met loopstromenmodel
Waar mensen lopen, waarom en hoe dit te beïnvloeden, is een cruciale vraag voor beleidsmakers. Het Nederlands Loopstromenmodel geeft antwoord op deze hoofdbrekens.
06/02/24
Jongeren kijken niet naar startsalaris baan
Scholieren baseren hun studiekeuze niet aantoonbaar op de baankansen en startsalarissen van een opleiding. Dat blijkt uit CPB-onderzoek dat vandaag is gepubliceerd. Het is een signaal voor mbo en hbo in toerisme en recreatie dat andere prikkels sterker spelen voor de inschrijving op een studie.
05/02/24
Leefbaarheid 11 Groningse plaatsen onder druk
De provincie Groningen en de Groningse gemeenten hebben samen vastgesteld dat de leefbaarheid in elf plaatsen die een regionale centrumfunctie hebben onder druk staat. Onder meer het aanbod in horeca, groen en cultuur passen niet meer bij de wensen.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).