Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Hoe verliep de crisiscommunicatie van Spring Reizen?

Hoe verliep de crisiscommunicatie van Spring Reizen?

Een reconstructie van de case van de vermiste wandelaars in Noorwegen


Op vrijdagmorgen 26 februari meldt de NOS om 11:43 dat een groep van dertien Nederlandse wandelaars in een lawinegebied in Noorwegen werd vermist. Gelukkig kan om 15:32 al worden gemeld dat de groep in goede gezondheid is gevonden door het Noorse Rode Kruis. Een korte maar heftige crisis die in de media veel aandacht kreeg. Maar hoe communiceerden NIVON en Spring Reizen in die uren via hun eigen websites, twitter en facebook? Hadden zij hun crisisplan op orde? Een reconstructie.


Onduidelijkheid

Allereerst was er natuurlijk veel onduidelijkheid over de organisator van de reis. Was het nu NIVON of Spring Reizen? Spring Reizen blijkt geen eigen rechtspersoon te zijn maar een werkgroep van NIVON die reizen en weekenden voor enthousiaste buitensporters organiseert. Hiermee was het eerste misverstand geboren en helaas niet het laatste.....


Spring Reizen

Veel mensen zoeken via social media contact met Spring Reizen maar krijgen geen respons. Op facebook staat vrijdagmiddag -nadat de groep in veiligheid is gebracht- nog steeds de mededeling van 14 februari dat begeleider Claire verslag doet van de winterreis. Twee dagen eerder, op 24 februari, heeft zij haar laatste enthousiaste verslag geplaatst. Pas nadat de groep in veiligheid is, gaat Spring op facebook communiceren. Marien Kempeneers vat het ongenoegen mooi samen: 'Fijn dat het allemaal goed is afgelopen! Wat ik me afvroeg gisteren: wat is de manier om in situaties als deze contact op te nemen met Spring? Na veel zoeken kon ik alleen het antwoordapparaat van Nivon vinden.' Op de twitter-pagina van Spring Reizen blijft het oorverdovend stil maar wel veel vragen: 'Could anyone confirm if this is an organized group from dutch #springreizen? Ook op maandag 29 februari geen enkele mededeling. Nog opvallender is het feit dat Spring Reizen op haar eigen website niets over de problemen heeft geplaatst, hier is alles nog business as usual en een noodnummer is nergens te bekennen. Alleen een pagina met een verwijzing naar het blog van reisleider Claire. Ook de verklaring 'Reisbegeleiders hebben juist gehandeld' die Spring Reizen op 27 februari via verschillende kanalen verspreidt, is niet op de website van Spring Reizen te vinden. Samenvattend kunnen we wel stellen dat Spring tijdens de crisis totaal niet communiceert met de buitenwereld, geen enkele verwijzing naar het juiste kanaal plaatst, de eigen website totaal buiten beeld is en geen enkele contactmogelijkheid biedt.


NIVON

NIVON doet het als 'moederorganisatie' een stuk beter. Goed is dat ze alle communicatie naar zich toetrekt en zo voor één aanspreekpunt zorgt. Jammer dat een mededeling daarover op de kanalen van Spring en de eigen NIVON-website totaal ontbreekt. Toch communiceert NIVON snel via social media. De organisatie laat om 9:48 al via twitter en facebook weten dat deelnemers aan een NIVON-reis mogelijk in de problemen zijn in Noorwegen. Frank Zivkovic laat helaas via twitter weten dat het dan weer jammer is dat de telefoon niet wordt opgenomen en na vier uur heeft hij nog steeds geen contact gehad: 'Zo slecht..Na 4 uur kan niemand vertellen wie in de groep van 13 vermiste Nederlanders zit.' NIVON laat op vrijdag 26 februari om 13:44 via ANP Pers Support een korte mededeling verspreiden. "De deelnemers van door het Nivon georganiseerde wandelreis zijn door slechte weersomstandigheden mogelijk in de problemen gekomen. Alle inspanningen richten zich op de direct betrokkenen, als er meer duidelijkheid is volgt er een persbericht.” Gelukkig voor NIVON worden de wandelaars, die niet direct in gevaar waren geweest, nog diezelfde dag om 15:32 door het Noorse Rode Kruis gevonden en in veiligheid gebracht. Ze hadden vanwege het aanhoudende slechte weer geconcludeerd dat het voortzetten van de toch niet verantwoord was en besloten hulp in te roepen. Dat deze actie tot een enorme commotie in Nederland zou leiden hadden ze niet verwacht. NIVON rondde op zaterdag 27 februari het incident af met een persbericht waarin de gang van zaken werd uitgelegd en gevraagd werd de privacy van de deelnemers te respecteren. Samenvattend communiceert NIVON wel met de buitenwereld maar het is minimaal en er wordt niet gereageerd op vragen. De meeste informatie krijgen achterblijvers in Nederland via de reguliere media die de situatie op de voet volgen. Als vrijdag aan het eind van de dag NIVON-voorzitter Friso Teerink door de NOS wordt geïnterviewd, blijkt uit zijn antwoord op de vraag hoe de familieleden op de goede afloop reageerden dat hij weinig tot geen direct contact heeft gehad: 'Wauw, zag ik op de apps voorbij komen.'


Lessen

Welke lessen kunnen we na deze korte crisis vanuit crisiscommunicatie trekken? Belangrijkste manco is de verwarring over de feitelijke reisorganisator en het aanspreekpunt in een crisis. Spring Reizen organiseerde de reis maar NIVON trok als moederorganisatie en rechtspersoon de communicatie naar zich toe. Wie dat niet ontdekte, bleef tevergeefs op communicatie van Spring Reizen wachten. Ook het feit dat er geen telefonisch aanspreekpunt was, mogen we als een ernstig manco beschouwen. Dat via social media werd gecommuniceerd was prima, maar het was vooral eenrichtingsverkeer. Dat op de eigen websites geen enkele mededeling of contactmogelijkheid stond mogen we als derde manco noteren. Positief was de communicatie met de pers die NIVON en de Noorse hulpverleners prima konden bereiken en de feitelijke en rustige berichtgeving vanuit NIVON. Vijf lessen die we uit deze case kunnen trekken:

  • Zorg voor één aanspreekpunt en verwijs op andere ingangen naar dat ene aanspreekpunt

  • Communiceer via pers, social media en vergeet de eigen website niet

  • Blijf rustig en feitelijk, speculeer niet

  • Richt direct een call center in waar achterblijvers mee kunnen communiceren

  • Reageer op berichten in social media


NRIT Media / CELTH Live Sessie Crisismanagement

Natuurlijk is crisismanagement een vak apart en hebben we hier maar één aspect, de communicatie, aan de hand van één case belicht. NRIT Media organiseert in april samen met CELTH een live sessie over crisismanagement. Meer weten over deze live sessie? Maak dan via info@nrit.nl uw interesse kenbaar. Als de inschrijving voor de sessie Een goed crisisplan is een must voor je business continuïteit ! is geopend, krijgt u van ons een mail.


||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.