Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Op zoek naar het echte glampinggevoel

Interview met Glamping4all

Op zoek naar het echte glampinggevoel
Glamping, glamping en nog eens glamping. Tegenwoordig is elke uit de hand gelopen bungalowtent of opgepimpte stacaravan ineens glamping. Het begrip is net als beleving aan erosie onderhevig. Toch zijn er nog echte glampingspecialisten die echt voor glamoureus kamperen gaan.

We zijn op bezoek bij Monique de Vos tot Nederveen Cappel en Alida Dorenbosch van Glamping4all in Emmeloord. Zij zijn de winnaar van de Zoover Award 2016 voor beste campingvakantie aanbieder. Glamping4all biedt in Frankrijk, Italië, Spanje, Kroatië en Portugal op een kleine dertig campings een unieke vakantiebelevenis in een lodge- of safaritent.

Glamping4all ontvangt ons in de showroom van Luxetenten.com en dat is niet voor niets. Luxetenten.com bedenkt, produceert en plaatst al vanaf 2009 lodge- en safaritenten. Ze zijn de trensetter van het huidige Glamping. Iedereen die weleens in een compleet ingerichte safaritent heeft overnacht, is verkocht. Zo ook veel campings in het buitenland. Maar de bewerking van de Nederlandse kampeermarkt bleek toch lastiger voor deze campings dan verwacht. En in dat gat sprong Monique die voor Luxetenten.com als verkoopster aan de slag was. Samen met Alida startte zij twee jaar geleden Glamping4all, om deze campings aan extra boekingen te helpen. En met succes. De boekingen stroomden al snel binnen en ook het aanbod groeit gestaag.


Monique de Vos tot Nederveen Cappel (l) en Alida Dorenbosch (r)


Niet alles is glamping

Helaas is de term glamping de laatste jaren wel aan erosie onderhevig. Iets dat de beide dames danig stoort. Monique maakt van haar hart geen moordkuil: "Het is een term die je te pas en te onpas tegenkomt, een echt mijnenveld. Dan is ineens een opgepimpte mobile home, glamping en denk ik ‘jongens doe dat nu niet!’” Iedereen kent het kamperen van vroeger, maar dat willen we niet meer, licht Alida toe: "We willen de luxe van thuis met een lekker bed, een heerlijke douche, een keuken en we willen relaxed kunnen zitten met ruimte om je heen. En dat op een leuke camping en een prachtige natuurlijke locatie.”


"Glamping moet echt dat wow-gevoel geven als je de tent ziet."


Alida Dorenbosch, Glamping4all


Bij Glamping4all zijn ze wel strak in de leer want chalets en mobile homes hebben in hun optiek niets met glamping te maken: Alida legt uit waarom dat tentdoek zo belangrijk is: "De geluiden uit de natuur, het gevoel dat je buiten slaapt, de ruimte in de tent en om je heen. Dat is een heel ander gevoel dan in een bungalow of een mobile home. Dat is toch wel een benauwder hokje.” Monique vult aan: "De natuur, het ecoachtige is toch ook heel belangrijk bij glamping. Dat bereik je alleen maar met zo’n tent en is een heel andere beleving dan een huisje. Ik weet zeker dat niet iedereen het met ons eens is, maar wij willen dat statement wel maken.” Alida vat het mooi samen: "Glamping moet echt dat wow-gevoel geven als je de tent ziet. ‘Wow, dit is gaaf, hier wil ik mijn vakantie doorbrengen.’”



Verschillende doelgroepen in zomer en voor- en naseizoen

Glamping4all heeft afhankelijk van het seizoen verschillende doelgroepen. Wat ze gemeen hebben is dat ze een stukje campingbeleving willen, maar dan in een accommodatie met meer luxe en ruimte. Alida: "De klanten zijn in de zomer gezinnen die met de kinderen een luxere vakantiebelevenis op de camping zoeken. Zij kiezen echt voor het campingleven dat je niet in een bungalowpark of hotel vindt. En in het voor- en naseizoen zien we veel senioren die geen zin meer hebben om met de caravan naar Zuid-Europa te reizen en nu het vliegtuig pakken. Zij trekken dan van camping via een b&b naar de volgende camping en vinden bij ons het echte buitenleven.”


"We willen het glampinggevoel 100% waarmaken."


Monique de Vos tot Nederveen Cappel, Glamping4all


De campings waarvoor ze verhuren zijn erg divers. Monique: "Het kan een kleinschalige boerencamping zijn met tien tot vijftien tenten, maar ook grotere campings met veel voorzieningen. Maar dan staan onze tenten natuurlijk wel op de mooiste plaatsen.” De dames zijn ook kritisch op de aangeboden tenten. Niet elke uit de hand gelopen bungalowtent mag op de site van Glamping4all. Monique: "Het moet een kwalitatief hoogwaardige safaritent zijn van Luxetenten.com, met een eigen badkamer op een mooie locatie. We willen het glampinggevoel 100% waarmaken.”


Nog volop potentie in de markt

De formule van Glamping4all is eenvoudig. Zij verhuren voor zo’n dertig buitenlandse campings lodge- en safaritenten. Monique: "Op dit moment zijn alle tenten van de campings zelf en wij verhuren ze voor ze. Maar in 2017 gaan we ook eigen tenten op campings plaatsen. We willen daarmee doorgroeien naar 50 locaties.” Dat is hard nodig want het tweede hoogseizoen dat Glamping4all doormaakte, moesten ze al ‘nee’ verkopen. Dat geeft aan dat er nog volop potentie in de markt zit. Ze zien veel klanten die direct na de vakantie weer voor volgend jaar boeken. Alida: "Er zijn veel mensen die zeggen. ‘Dit wil ik volgend jaar weer; 's ochtends wakker worden, je zet een lekker bakje koffie, haalt een paar broodjes met vers sinaasappelsap en zit op je eigen terras waar langzaam de hele familie wakker wordt. Vergelijk dat maar eens met een hotel waar je voor negen uur opgedirkt in de ontbijtzaal moet zitten.”



Succesvolle online marketing

De marketing van Glamping4all vindt hoofdzakelijk online plaats waar veel energie gestoken wordt in de vindbaarheid via Google: "Daar steken we heel veel tijd in. Het is natuurlijk niet zo dat je een website online zet en je de volgende dag al volop gevonden wordt”, stelt Alida resoluut. Monique vult aan: "Uit onderzoek onder onze gasten blijkt dat de helft ons gevonden heeft via Google. Dat is op dit moment onze grootste entree naar de markt. We hebben een aantal affiliate partners en zoeken heel bewust partijen waarbij we wat voor elkaar kunnen betekenen.” Adverteren en op beurzen staan, is niet aan Glamping4all besteed: "We doen heel veel online met social media.” Ze gaan wel naar de Vakantiebeurs maar dan vooral om hun buitenlandse relaties te ontmoeten. Een analyse van het zoek- en boekgedrag leverde interessante resultaten op die gelijk al een invloed hadden op de telefonische bereikbaarheid, vertelt Alida: "Ons publiek heeft doorgaans beiden een baan en ze googelen 's avonds op de bank de aanstaande vakantie. We zien dan ook veel boekingen en vragen in de avonduren. In drukke perioden zijn we daarom 's avonds ook gewoon telefonisch bereikbaar.”

Op de site staan geen schreeuwerige vanaf-prijzen. Volgens Alida heel bewust: "We willen daarin transparant zijn. Het heeft geen nut mensen lekker te maken met een prijs van vanaf 300 euro als ze in het hoogseizoen 1.400 euro moeten betalen. Dan krijg je ook mensen op je website die echt geïnteresseerd zijn.”


Investeren in glamping rendabel?

Resteert natuurlijk de hamvraag of het voor campings rendabel is om in safari- en lodgetenten te investeren. En dat valt reuze mee: "De tent is over het algemeen binnen twee jaar terugverdiend,” zegt Monique. "Bij campings met een langer seizoen in Zuid-Europa vaak al binnen een tot anderhalf jaar. Zo'n tent gaat minimaal zes tot zeven jaar mee en kan er dan, met een kleine herinvestering in bijvoorbeeld de binnentent, weer eenzelfde periode tegenaan.” "Een mooie grote tent is al vanaf 6.000 euro beschikbaar en voor 10.000 tot 15.000 euro heb je een compleet ingerichte tent inclusief sanitair, die wij voor je hebben opgesteld en zo kan worden verhuurd. Maar je mag de tent ook zelf opbouwen”, vertelt de inmiddels aangeschoven Dirk-Jan Veldwachter van Luxetenten.com. De safaritenten zijn van ademend canvas gemaakt die samen met TenCate is ontwikkeld. De eisen aan het materiaal zijn fors. De stof moet ademen, sterk zijn en tegen de weersinvloeden kunnen.


"De tent is over het algemeen binnen twee jaar terugverdiend."


Monique de Vos tot Nederveen Cappel, Glamping4all


Je mag zelf je interieur ontwerpen of kiezen uit de 40 tot 50 door Luxetenten.com ontworpen interieurs. "Je ziet heel veel campings terugkomen die meer tenten willen plaatsen omdat het zo goed rendeert.”


En mag je dan zonder bouwvergunning beginnen? Dat verschilt volgens de dames, die inmiddels op dit terrein ervaringsdeskundigen zijn, per land en zelfs per regio: "Soms is het criterium dat je de tent binnen vier uur kunt afbreken en dan heb je geen bouwvergunning nodig. Een andere manier van redeneren is dat er een vaste keuken en badkamer in zit en je dus een bouwvergunning nodig hebt.” Voordeel is wel dat de tent niet op een betonnen plaat staat maar op hardhouten palen in de grond.



Nog volop ontwikkeling in glamping

Er zit nog heel wat ontwikkeling in glamping. Monique: "Eerst had je vooral tenten met stalen frames, nu zie je steeds meer hout. Er zijn tenten met verdiepingen gekomen, een gedeelde overkapping, er komt airco in de tenten en we zien ook steeds luxere douches. Het steigerhout maakt langzaam maar zeker plaats voor wat luxere houtsoorten zoals Douglas.” Ook de markt groeit nog steeds stormachtig: "Je ziet het aantal zoekopdrachten op glamping vertienvoudigen. Het aantal mensen met eigen kampeermiddelen stagneert maar de belangstelling voor kamperen is dankzij glamping onverminderd groot.”


En met het statement "Mensen die ooit in onze tenten hebben geslapen, willen nooit meer in een mobile home”, sluiten we het gesprek af.

Link: http://www.glamping4all.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, verhuurtenten, glamping

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...