Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van de toeristenbelasting. 28 vertegenwoordigers van gemeenten, brancheorganisaties, VVV's, ondernemers en andere deskundigen luisterden naar de sprekers en gingen daarna met elkaar in een stevige discussie. Een discussie die door de deskundigheid van de deelnemers veel bruikbare inzichten opleverde.

Hans Dominicus (directeur CELTH) schetste als eerste spreker het brede kader van de toeristenbelasting, Tom Jenkins (CEO European Tour Operator Association) ging dieper in op de toeristenbelasting in internationaal perspectief en de problemen waar touroperators tegenaan lopen. Marien Borgstein (onderzoeker en projectleider BIZ-recreatiesector, Lei Wageningen UR) presenteerde de BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) als een mogelijk financieringsinstrument voor investeren in de bedrijfsomgeving.De BIZ kan werken als een oplossing tussen overheid en ondernemers om samen over de invulling van de Toeristenbelasting te beslissen.

Algehele conclusie is dat initiatieven voor een BIZ of een ondernemersfonds vooral vanuit de ondernemers moet komen en dat een gezamenlijke ambitie daarbij heel goed als katalisator kan werken. Ten opzichte van de toeristenbelasting hebben deze instrumenten als voordeel dat alle ondernemers die profiteren van (dag)toerisme worden aangesproken en zo freeriders ook moeten meebetalen. Met de gemeente moet een Service Level Agreement worden overeengekomen voor de basistaken. Dit om te voorkomen dat reguliere overheidstaken ineens worden bekostigd uit het ondernemerspotje wat juist bedoeld is om extra dingen te doen in de openbare ruimte of marketing. Het op één lijn krijgen van ondernemers en daarbij de steun van de gemeente verkrijgen wordt gezien als belangrijkste uitdaging. Met elkaar in gesprek raken over een gezamenlijke ambitie is een belangrijke eerste stap.

In de nieuwste editie van Recreatie & Toerisme binnenkort een verslag van de ontbijtsessie. Bekijk hier de op twitter geplaatste berichten van de CELTH – NRIT Media ontbijtsessie Toeristenbelasting.

Jouw mening over Toeristenbelasting?
Afschaffen, of beter toepassen? Toeristenbelasting is een lastig dossier. Voor veel organisaties een bron van inkomsten. Destinatiemarketeers kunnen vaak niet zonder. Ondernemers zijn er vaak niet op tegen maar als het de hoogte van de belasting voor nadelen zorgt dan zien ze de belasting liever verdwijnen. De ideale invulling met de BIZ is ook nog niet gevonden bleek in het debat tijdens de ontbijtsessie. Geef als vakgenoot onder aan deze webpagina jouw mening over toeristenbelasting en geef ook aan waarom je dit standpunt inneemt.
Trefwoorden: toeristenbelasting, ondernemen, gemeente, beleid, citymarketing, algemene middelen

||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.