Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-12-2015
Auteur: Hans Dominicus

We gooien het geld over de balk

We gooien het geld over de balk
Niets nieuws denkt u misschien. Maar dat betekent dat we er kennelijk aan gewend zijn. Als we geen oplossing weten, leggen we ons erbij neer. Niet dus! Rechte rug houden! Weliswaar komt dit tegenwoordig minder voor, maar het is toch nog een lovenswaardige eigenschap. Vroeger was het meer gemeengoed. Bij links en bij rechts. Van Kok tot Bolkestein.

We klagen dat er geen geld is, maar we stoppen het mogelijk in verkeerde zaken. In het vervangen van verkeersborden, zodat we ergens minuten sneller kunnen komen. In het bouwen van kolencentrales, terwijl we geen enkele internationale afspraak kunnen nakomen. Voor de natuur is niet voldoende geld. Toerisme moet de zorg redden en de landschapskampen worden weer een topper. Er gaat dus nogal wat veranderen…?

Gelukkig wijzigen de ideeën regelmatig, waardoor van goede én kwade zaken weinig terecht komt. Tijdens het recente congres Guests on Earth wezen een aantal vooraanstaande wetenschappers op de mogelijkheden die er wel zijn. Die niet meer geld hoeven te kosten als we het geld wat er is beter gestructureerd en in samenhang investeren. Samen, gericht op het gezamenlijk belang. Dan hoeven we ProRail en NS en de andere vervoerders niet meer samen te voegen, ze moeten alleen een gezamenlijk belang voor ogen hebben. Dat hoeven we geen 300 kilometer snelheid te maken op een stukje spoor van 50 kilometer. Dan is er nog geld voor natuurbehoud en daarmee behoud van recreatiemogelijkheden voor de bevolking.

Nog onvoldoende wordt de werkelijke waarde van de gastvrijheidssector ingezien. Die wordt dus ook niet meegewogen in de besluitvorming. Die ligt niet in eerste instantie in de bestedingen van bezoekers. Die ligt wel in het zorgen voor een prettige leefomgeving; die ligt wel in het creëren van geluksmomenten. Op hun beurt kunnen die aspecten weer zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor allerlei ondernemers en zzp’ers. De gastvrijheidssector kan een directe bijdrage leveren aan gezonder leven en daardoor maatschappelijke kosten verlagen. Of wijkverbetering helpen ondersteunen. Of winkelgebieden aantrekkelijk houden. Allemaal redenen om aan de gastvrijheidssector meer aandacht te schenken en de bredere effecten te benutten. Topsector-effecten zit hem niet altijd in geld, maar ook in maatschappelijke toegevoegde waarde.

Het is bijna kerst en we gaan een nieuw jaar in. Een moment voor goede voornemens. Een moment om het roer om te gooien en beter te letten op wat de effecten zijn van onze voornemens en plannen en hoe we dingen beter met elkaar kunnen verbinden. En dan een rechte rug houden en doorzetten. Zorgen dat onze inspanningen in toerisme en leisure gezamenlijk betere effecten teweeg brengen. Dan kunnen we met hetzelfde geld meer bereiken voor elkaar. Dat zal het verschil kunnen maken. Ik wens u prettige feestdagen en reken op uw rechte rug.
Topics:CELTH

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.