Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-12-2015
Auteur: Peter Sprenger

10 marketingtrends in het digitale tijdperk

10 marketingtrends in het digitale tijdperk
Het marketing vak verandert. Inzicht in digitalisering en technologie is cruciaal geworden voor de hedendaagse marketeer. De marketing 3.0 wereld is er gewoon: digitaal, sociaal en ongelimiteerd. Het individu in onze maatschappij heeft meer invloed dan ooit tevoren. Marketing is media geworden en data zijn een steeds waardevoller bezit. Welke trends en processen moet je als marketeer begrijpen om succesvol te opereren in deze wereld?


Meer weten over marketing 3.0? Kom dan naar de interactieve ontbijtsessie over het personaliseren van je marketing via je fanbase die NRIT Media in samenwerking met CELTH op donderdag 28 januari 2016 organiseert. Op deze sessie deelt Peter Sprenger, CEO Techonomy exclusief zijn tips en adviezen met jou. Lees hier alles over deze sessie.


1. The public social space is available for anyone

Met deze uitspraak wordt bedoeld dat merken en organisaties nog heel veel informatie over klanten en fans uit sociale netwerken kunnen halen. Daar vinden immers dagelijks miljarden conversaties plaats over de dingen die mensen bezig houden en die ze belangrijk vinden. Voor bedrijven en merken kan dit een schat aan waardevolle marketingdata betekenen.


2. You don’t have to play soccer to watch the worldcup

Content splitst zich in steeds meer varianten. Het is bijvoorbeeld opvallend dat persoonlijkheden in de sport- en entertainmentwereld een steeds grotere rol gaan spelen in de mediaconsumptie. Ook als je niet van voetbal houdt, vind je het best gaaf om het wel en wee van een topvoetballer te volgen. Bijvoorbeeld omdat je hem leuk of knap vindt. Persoonlijke sponsoring is in opkomst in de digitale wereld. Zo ontwikkelen zich waardevolle communities van fans rond topsporters, acteurs of artiesten.


3. A database is not an asset in itself, but an enabler to connect one to one

Data spelen een steeds belangrijkere rol binnen marketing. Maar een database op zich is niet een bezit waar je veel aan hebt. Het gaat er vooral om hoe je die data gebruikt om relevanter te zijn voor iedere klant of fan. Je wilt ze op het juiste moment en in de juiste omgeving benaderen. Je hebt pas echt wat aan data als het de één op één relatie met de klant of fan versterkt.


4. Marketing has become media

Nu de wereld van mediaconsumptie fragmenteert, moet een merk bijna overal aanwezig zijn om onder de aandacht te blijven van fans en klanten. Met de mobiele en sociale media is het communicatieproces 24 uur per dag aan de gang. De consument is realtime verbonden met tal van informatiebronnen. Alle media in de marketing funnel moeten dus geëxploiteerd worden om succesvolle campagnes te voeren. Marketingcampagnes worden zo geïntegreerde mediacampagnes.


5. Marketing moves from instinct to knowledge

Marketing is een creatief vak en dat zal het ook altijd blijven. Maar harde feiten gaan een steeds grotere spelen in een wereld waarin klanten en fans steeds meer persoonlijke ervaringen zoeken. Om een persoonlijke relatie met fans op te bouwen is kennis over de behoeften van het individu cruciaal. De technologie is inmiddels zover dat het mogelijk is voor merken en organisaties op grote schaal data te verwerken en te personaliseren. De technologie is het probleem niet meer!


6. We are living in the age of now

Alles wat we doen of willen als consument gebeurt in het nu. We doen alles in realtime: zoeken, vragen, antwoorden, etc.. We kunnen direct onze impulsen omzetten in actie. We zijn geconnecteerd en er is geen vertraging meer. Onze mediaconsumptie loopt 24 uur per dag door en groeit nog steeds. Er ontstaan meer onverwachte marketingkansen in deze dynamische omgeving. Juist door een goede voorbereiding en planning is de marketeer in staat om hierop in te spelen.


7. You can’t get people unless you give them something

Merken en organisaties zullen mensen aan zich moeten binden, maar dat krijgen ze niet cadeau. Ze zullen hun fans en klanten echt iets bijzonders aan moeten bieden. Daarom investeren merken steeds meer in bijzondere content. Traditionele productreclame wordt vervangen door story telling. Dat is spannender en interessanter. ‘Great’ content is voor merken een ruilmiddel om een loyale en betrokken groep klanten en fans op te bouwen.


8. The level of personalization increases, the cost of delivering a personal experience decreases

Met de toename van digitale media is de wereld complexer geworden. Single channel is multichannel geworden. En in al die kanalen wil de klant worden herkend. Alles draait om een zorgeloze ervaring van de klant met een merk of organisatie. Dat kost inspanning en geld, maar tegelijk zijn de kosten van technologie veel lager geworden. De kosten voor het opslaan informatie zijn een fractie t.o.v. 10 jaar geleden. En het werken met software in de cloud houdt bedrijven up-to-date met de laatste ontwikkelingen. De technologie helpt om klanten en fans een fantastisch gevoel te bezorgen.


9. Millennials are the ‘unplug’ generation

Mobiel en on demand hebben het gedrag van de jonge generatie totaal veranderd. Ze niet meer gebonden aan een vast tijdstip of apparaat voor hun mediaconsumptie. Millennials hebben letterlijk de stekker uit de traditionele media getrokken. Alles wat millennials gebruiken is flexibel: Netflix, Spotify, Snapchat, etc. Daarnaast heeft deze generatie hele nieuwe media categorieën gecreëerd zoals gaming en e-sports. Een merk moet ervoor zorgen dat ze deze generatie niet missen!


10. A brand’s marketing should add as much value as the product itself

Productreclame is bij veel merken en organisaties al vervangen door content marketing en story telling. Het authentieke verhaal van een merk vormt het fundament van de marketingstrategie. Het is de manier om in een online wereld klanten en fans te binden: relevant zijn. Zo worden merken producenten van content, veelal geleverd via hun eigen sociale kanalen. Marketing wordt zo een product op zichzelf. Red Bull heeft op dit terrein de norm gezet. Het maken van mediaproducties is een tweede markt geworden in het business model van Red Bull.


Deze blog is eerder op DigitalEconomics gepubliceerd.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    19/06/25
    Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
    Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
    18/06/25
    Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
    Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
    18/06/25
    Tourist Info punt in Zweeler kerk
    Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
    18/06/25
    Exclusief voor leden
    B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
    B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
    17/06/25
    Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
    De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
    13/06/25
    Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
    De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
    12/06/25
    Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
    Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
    Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.