Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen

Krijgt Nederland een themapark voor 50-plussers?

Krijgt Nederland een themapark voor 50-plussers?

Op de Business Leisure Days presenteerde Marie-Lousie Loomans in het Pleisureworld Paviljoen haar plannen is voor themapark Nostalandia. Zij heeft het idee voor een nostalgisch themapark voor 50-plussers gedetailleerd uitgewerkt maar zoekt nu in de branche expertise om haar plannen tot een duidelijk uitvoerbaar concept te brengen.


Grote markt

Het waarom van Nostalandia laat zich eenvoudig raden. In 2060 telt Nederland zeven miljoen 50-plussers die geld en tijd hebben. De basis is er al want Nederlanders zijn echte pretparkliefhebbers maar het aanbod is vooral gericht op families met kinderen. Een specifiek op ouderen gericht attractiepark ontbreekt in het aanbod. Volgens Loomans is nostalgie in en ze staafde dat met de grote populariteit van diverse nostalgische muziekfestivals en de grote belangstelling voor de tentoonstelling over de jaren 50 in het Noordbrabants Museum.


Tien tijdlijnen

Nostalandia moet het land voor 50-plussers worden en alle volgende generaties. Daartoe heeft Loomans tien tijdlijnen ontwikkeld die globaal de periode 1950-2000 bestrijken. Denk aan mode, muziek, design, films, uitvindingen, ontdekkingen, media, techniek, maatschappelijke trends, historische gebeurtenissen en trivia. Aan creativiteit geen gebrek. Loomans had het thema mode al wat verder uitgewerkt en wist haar enthousiasme op het publiek over te brengen. Wat dacht u van zichzelf laten stylen naar de jaren zestig, modeshows uit het verleden, winkels waar je vintage kleding en accessoires kunt kopen, holografische etalagepoppen, een kledingatelier, een computermetamorfose of een film met mode uit die tijd. Een combinatie van zien en doen met Nostalandia voldoende attractief maken waarbij opa's en oma's de kleinkinderen laten zien hoe het er vroeger aan toe ging.


Mogelijkheden zijn eindeloos

Als je verder nadenkt over Nostalandia zijn de mogelijkheden eindeloos en dat waren ze bij Loomans ook. Restaurants met decennium menu's, winkels met producten uit vervlogen tijden, een nostalgische kermis, een dancing met een jukebox, een heuse discoshow, een spiegeltent met een live orkestje, een trouwlocatie en tochtjes maken met nostalgische vervoermiddelen.


Internationaal concept?

Nostalandia kan ook multifunctioneel worden gebruikt. Als educatie voor schoolreisjes, een permanente radio & tv-studio of voor reünies, bedrijfsfeesten en ruilbeurzen. Een concerthal, bioscoop, café en nostalgisch museum moeten het concept complementeren. Dromen over een grootse internationale toekomst waren er ook. Nostalandia is een universeel concept dat ook in andere landen kan worden toegepast. Eerst nog even het eerste park in Nederland van de grond zien te krijgen en daarvoor zoekt Loomans partners en investeerders.


Is het wat?

Grote vraag blijft natuurlijk of Nostalandia een goed idee is. Voor het project pleiten in ieder geval de feiten. Er komen steeds meer 50-plussers, er is onmiskenbaar een hang naar nostalgie en de evenementen die rond dit thema worden georganiseerd zijn onmiskenbaar een succes. Verder zijn de interactieve elementen in het plan een erg goed idee alsmede de faciliteiten voor groepsuitjes. Of dat voldoende is voor een compleet themapark blijft een beetje een vraagteken. De initiatiefnemers hebben ideeën genoeg. Maar uit die lawine van ideeën moet een helder en duidelijk concept worden gedestilleerd. De grootste valkuil lijkt mij dat aan het park een geur van doorgekookte spruitjes gaat hangen. De ontwerpers zullen op een dun lijntje moeten balanceren tussen nostalgie en wat de consument van een themapark anno 2015 verwacht. Grootste risico is dat de initiatienemers maar één kans krijgen om het park goed te positioneren. Dat moet direct 100% raak zijn. Wat een foute positionering met een attractiepark kan doen, hebben we in negatieve zin van Yumble geleerd.

Trefwoorden: attractieparken, themaparken

||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Slagharen lanceert voordelig Familieticket
Attractie- & Vakantiepark Slagharen introduceert een nieuw Familieticket, speciaal ontworpen voor gezinnen die samen een dag vol avontuur willen beleven. Het ticket biedt toegang voor vier personen tegen een vast, aantrekkelijk tarief en is vanaf deze week verkrijgbaar via de website van het park.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.