Geplaatst op: 27-05-2015
Auteur: Marie-Ange de Kort

New cultural venue management, need or nonsense?

New cultural venue management, need or nonsense?

Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietracks Cultural Venue Management. Het culturele veld verandert sterk. Er worden nieuwe eisen aan het management van cultural venues gesteld. Breder en beter vermarkten van het culturele product is de uitdaging. Het herijken van het bestaansrecht van de cultuurtempel zelf een nog grotere. Men richt de blik naar buiten, werkt samen en co-creëert met publiek, communities en nieuwe partners, programmeert op andere plekken, draagt bij aan de ‘branding’ van de stad en verbindt groepen in de stad. Op het Toerisme- & Vrijetijdscongres gingen Peter van der Aalst, Arend Hardorff en Simon de Wijs in op de veranderende omgeving en hoe onderwijs en cultuur elkaar vinden en gezamenlijk optrekken


Het specialisatietracks Cultural Venue Management is binnen het brede terrein van de Creatieve industrie vooral gericht op cultuurpodia en o.a. hun exploitatie- problemen in een sterk veranderende wereld. Zo maakt Arend Hardorff als bestuursvoorzitter van MEZZ, poppodium in Breda, van dichtbij de dagelijkse strijd mee om de bezoekers en om voldoende omzetten. De exploitatie van de ‘hardware’ blijkt heel lastig o.a. door dure vaste lasten. Door studenten en docenten in te zetten in projecten met de cultuurpodia als opdrachtgever, kunnen problemen worden aangepakt en deels opgelost.


Vraag was in welk opzicht we de spelregels binnen de culturele sector zien veranderen. Van Aalst, Hardorff en de Wijs zien een ware paradigmashift, die uit veel kleine en grote veranderingen bestaat: teruglopende subsidies, herbezinning van taken en functies, voortdurende technologisering en digitalisering, een verschuivend concurrentielandschap, maar ook: een complexere stakeholdersomgeving, hoge verwachtingen van het publiek (o.a. door de invloed van social media) en de groeiende diversiteit van het publiek waar je aan tegemoet moet komen, kortere productlevenscycli en minder ontwikkeltijd, en tot slot de professionalisering van zakenpartners. Er is daardoor meer samenwerking dan ooit vereist in het culturele veld. En juist in die samenwerking kan het onderwijs haar rol pakken.


Er werden in rap tempo meerdere succesvolle voorbeelden gegeven van mooie praktische projecten, waarbij de studenten en docenten van de AFL in co-creatie met diverse cultuurpodia oplossingen proberen te bieden voor diverse problemen. Zo werd het Parktheater Eindhoven genoemd, waar o.l.v Giel Pastoors de medewerkers actief worden betrokken om de bezoeker meer te ‘beraken’, en waar deze, om de nieuwe aanpak beter te begrijpen, in dezelfde periode colleges en workshops volgen aan de AFL, terwijl studenten 1 dag in de week in het theater helpen met dit project. Een pareltje op het gebied van samenwerking! Verder is er ook een convenant gesloten met Podium T in Bergen op Zoom voor duurzame evenementen: de connectie met de regio wordt versterkt (bio-based industry) en studenten werken wederom 1 dag in de week in T. Samen werken ze aan meer duurzaamheid als het gaat om poppodium acts. Voor Tilburg 013 is er een businessplan opgesteld ter heroriëntatie en zal de grote zaal nu worden uitgebouwd, waarvoor een subsidieaanvraag is geschreven. Er wordt samengewerkt met het hiphop festival Woo-Hah in de Spoorzone Tilburg maar ook met de inspirerende artistieke André Amaro van Amaro Creative industries, die baanbrekende dingen onderneemt o.a. op het gebied van festival-catering en pop-up restaurants. De AFL is er met 75 studenten op bezoek geweest om te leren hoe je dit soort dingen op een eigenzinnige manier kunt organiseren. En er zijn nog veel meer projecten: De aanstaande fusie van de Effenaar in Eindhoven met Muziekcentrum Frits Philips, het social label van Piet Hein Eek, waar een divers stakeholders netwerk achter zit en mensen met een beperking toch aan het werk kunnen en in aanraking komen met topontwerpers. Eigenlijk teveel om echt diepgaand op in te kunnen gaan.


Wat de studenten van de AFL bieden is: de ontwikkeling van conceptideeën en de uitvoering daarvan, de organisatie van evenementen of het schrijven van subsidieaanvragen. Over het algemeen werken meerdere partijen samen, gaan de studenten 1 dag in de week naar de locatie, waar ook de docent hen opzoekt, coacht en zelf in de praktijk leert, en daarnaast vinden op school interactieve processen plaats in een lab. In de drie-hoek onderwijs, ondernemers en overheid wordt in gezamenlijkheid kennis ontwikkeld en toegepast. Dit gebeurt niet alleen voor de genoemde cultuurpodia, maar ook voor de 7 grote musea van Brabant.


Al met al voor de aanwezige vertegenwoordigers van Hogescholen en gemeentes een waardevolle en inspirerende bijeenkomst.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, podia

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/22
Gastvrijheidssector optimistisch over versoepelingen maar verdeeldheid in cultuursector
Optimisme heerst in de gastvrijheidssector maar tegelijkertijd lijkt het erop dat het herstel nog lang zal duren. “Opluchting en voorzichtig optimisme”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de versoepelingen. “Ondernemers uit onze sector zien er enorm naar uit om te ondernemen. Dat willen ze toch het liefste doen.” Zo positief zijn niet alle reacties uit de cultuursector.
25/01/22
Irene Asscher-Vonk ontvangt Museumpenning
Uittredend voorzitter van de Museumvereniging Irene Asscher-Vonk ontving op 24 januari uit handen van staatssecretaris Gunay Uslu de Museumpenning voor haar tomeloze inzet voor de museumsector in de afgelopen acht jaar.
25/01/22
Nieuwe cursus gastheren van het landschap
In de regio Volkerak-Zoommeer in de Zuidwestelijke delta van Nederland start binnenkort een cursus Gastheer van het Landschap. Deze cursus is bedoeld voor recreatieondernemers die hun gasten nog beter willen voorlichten. De gebiedsorganisatie Waterpoort organiseert de cursus samen met IVN.
21/01/22
Financiering winnen voor je project met Karel de Grote Prijs
Ben je tussen 16 en 30 jaar en werk je aan een project met een Europese dimensie? Meld je aan voor de Karel de Grote-prijs en wie weet win je financiering om je project verder uit te werken.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.
18/01/22
Musea dicht en sport open. Tijdelijk worden musea sportlocaties
Verschillende musea openen woensdag 19 januari op ludieke wijze om ruimte te geven aan (mentale) fitheid. Het is een protestactie tegen de ongelijkheid in de versoepelingen. Waarom mag de sport wel open en de veilige musea niet?
16/01/22
Bioscopen verliezen meer dan helft van bezoek
Bioscopen hebben een historisch slecht jaar achter de rug. Nog slechter dan het al dramatische 2020. Hoe zien de cijfers eruit en hoe reageert de branche?