Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2015
Auteur: Marie-Ange de Kort

New cultural venue management, need or nonsense?

New cultural venue management, need or nonsense?

Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietracks Cultural Venue Management. Het culturele veld verandert sterk. Er worden nieuwe eisen aan het management van cultural venues gesteld. Breder en beter vermarkten van het culturele product is de uitdaging. Het herijken van het bestaansrecht van de cultuurtempel zelf een nog grotere. Men richt de blik naar buiten, werkt samen en co-creëert met publiek, communities en nieuwe partners, programmeert op andere plekken, draagt bij aan de ‘branding’ van de stad en verbindt groepen in de stad. Op het Toerisme- & Vrijetijdscongres gingen Peter van der Aalst, Arend Hardorff en Simon de Wijs in op de veranderende omgeving en hoe onderwijs en cultuur elkaar vinden en gezamenlijk optrekken


Het specialisatietracks Cultural Venue Management is binnen het brede terrein van de Creatieve industrie vooral gericht op cultuurpodia en o.a. hun exploitatie- problemen in een sterk veranderende wereld. Zo maakt Arend Hardorff als bestuursvoorzitter van MEZZ, poppodium in Breda, van dichtbij de dagelijkse strijd mee om de bezoekers en om voldoende omzetten. De exploitatie van de ‘hardware’ blijkt heel lastig o.a. door dure vaste lasten. Door studenten en docenten in te zetten in projecten met de cultuurpodia als opdrachtgever, kunnen problemen worden aangepakt en deels opgelost.


Vraag was in welk opzicht we de spelregels binnen de culturele sector zien veranderen. Van Aalst, Hardorff en de Wijs zien een ware paradigmashift, die uit veel kleine en grote veranderingen bestaat: teruglopende subsidies, herbezinning van taken en functies, voortdurende technologisering en digitalisering, een verschuivend concurrentielandschap, maar ook: een complexere stakeholdersomgeving, hoge verwachtingen van het publiek (o.a. door de invloed van social media) en de groeiende diversiteit van het publiek waar je aan tegemoet moet komen, kortere productlevenscycli en minder ontwikkeltijd, en tot slot de professionalisering van zakenpartners. Er is daardoor meer samenwerking dan ooit vereist in het culturele veld. En juist in die samenwerking kan het onderwijs haar rol pakken.


Er werden in rap tempo meerdere succesvolle voorbeelden gegeven van mooie praktische projecten, waarbij de studenten en docenten van de AFL in co-creatie met diverse cultuurpodia oplossingen proberen te bieden voor diverse problemen. Zo werd het Parktheater Eindhoven genoemd, waar o.l.v Giel Pastoors de medewerkers actief worden betrokken om de bezoeker meer te ‘beraken’, en waar deze, om de nieuwe aanpak beter te begrijpen, in dezelfde periode colleges en workshops volgen aan de AFL, terwijl studenten 1 dag in de week in het theater helpen met dit project. Een pareltje op het gebied van samenwerking! Verder is er ook een convenant gesloten met Podium T in Bergen op Zoom voor duurzame evenementen: de connectie met de regio wordt versterkt (bio-based industry) en studenten werken wederom 1 dag in de week in T. Samen werken ze aan meer duurzaamheid als het gaat om poppodium acts. Voor Tilburg 013 is er een businessplan opgesteld ter heroriëntatie en zal de grote zaal nu worden uitgebouwd, waarvoor een subsidieaanvraag is geschreven. Er wordt samengewerkt met het hiphop festival Woo-Hah in de Spoorzone Tilburg maar ook met de inspirerende artistieke André Amaro van Amaro Creative industries, die baanbrekende dingen onderneemt o.a. op het gebied van festival-catering en pop-up restaurants. De AFL is er met 75 studenten op bezoek geweest om te leren hoe je dit soort dingen op een eigenzinnige manier kunt organiseren. En er zijn nog veel meer projecten: De aanstaande fusie van de Effenaar in Eindhoven met Muziekcentrum Frits Philips, het social label van Piet Hein Eek, waar een divers stakeholders netwerk achter zit en mensen met een beperking toch aan het werk kunnen en in aanraking komen met topontwerpers. Eigenlijk teveel om echt diepgaand op in te kunnen gaan.


Wat de studenten van de AFL bieden is: de ontwikkeling van conceptideeën en de uitvoering daarvan, de organisatie van evenementen of het schrijven van subsidieaanvragen. Over het algemeen werken meerdere partijen samen, gaan de studenten 1 dag in de week naar de locatie, waar ook de docent hen opzoekt, coacht en zelf in de praktijk leert, en daarnaast vinden op school interactieve processen plaats in een lab. In de drie-hoek onderwijs, ondernemers en overheid wordt in gezamenlijkheid kennis ontwikkeld en toegepast. Dit gebeurt niet alleen voor de genoemde cultuurpodia, maar ook voor de 7 grote musea van Brabant.


Al met al voor de aanwezige vertegenwoordigers van Hogescholen en gemeentes een waardevolle en inspirerende bijeenkomst.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, podia

||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.