Geplaatst op: 17-02-2014
Auteur: Bertus van der Tuuk

Speelveld of slagveld?

Speelveld of slagveld?

Onlangs organiseerde Pakhuis De Zwijger te Amsterdam een follow-up bijeenkomst van de documentaire ‘Het Grijze Goud’ (Tegenlicht, VPRO). Gedreven en creatieve jonge ondernemers zien kansen om met nieuwe initiatieven de welgevulde beurzen van het groeiende aantal 50-plussers aan te spreken. Geïnspireerd door de bevinding dat 80% van het Nederlands vermogen bij de vijftigplussers zit, riep iemand in de documentaire: "Pluk ze”. De nieuwe initiatieven hadden te maken met arbeidsmarktbemiddeling, seniorenmarketing, nieuwe woonvormen, 50+ bier (Heineken), het ontwikkelen van digitale fotolijstjes en hartritmemeters in de stoel van automobilisten. Opmerkelijk was dat er geen initiatieven waren op het gebied van toerisme, recreatie, of meer specifiek op het gebied van het reizen.


Interessant was dat de zaal gevuld was met twee generaties. Enerzijds de babyboomers die het einde van hun maatschappelijke carrière op zich af zien komen. Anderzijds de generatie dertigers die zich opmaakt om de huidige maatschappij te schragen. Wie hier een ‘generation clash’ had verwacht, kwam bedrogen uit. De zaal zinderde van begrip voor elkaar. Op enig moment stond een jonge theatermaakster op met een soort van ode aan ‘de ouderen’: wat wilde ze graag nog veel leren van de ervaring, de levenswijsheid en de kennis van de oudere generatie. Vanuit de hoek van de bayboomers kwam een roep om het ‘generatiedenken’ te verlaten. Nota bene de generatie die het generatieconflict zo ongeveer heeft uitgevonden.


Het leek er alleszins op dat er een geheel nieuwe generatie ontstond: de PC generatie. De generatie P (van protest, provocatie en polariseren) smelt samen met de generatie C (compassie, cool en creatief). De P-generatie wil niet worden weggezet als versleten en afgedankt, maar is juist vitaal, levenslustig en relatief vermogend. Zij zijn de kip bovenop de gouden eieren, ze hebben de consumptiemaatschappij gecreëerd en weten wat consumeren is. En precies daarin vinden de generaties elkaar. "Ik consumeer, dus ik ben”, schreven Stine Jensen en Rob Wijnberg in 2009 in NRC.next. De nieuwe generatie C speelt daar wat al te graag op in.


Zal het idealisme van de jonge generatie ook op langere termijn stand houden? Wordt die aardige generatie dertigers een rad voor de ogen gedraaid? En zullen de babyboomers geen wolven in schaapskleren blijken te zijn? Veel wijst erop dat er nog een hevige strijd tussen generaties kan ontstaan. De vakbond houdt tegen dat oudere docenten plaats maken voor jongere (Doekle Terpstra, Volkskrant). Er worden toch hogere pensioenen uitgekeerd ondanks dat dit negatief uitpakt voor jongere generaties.

Tussen 2000 en 2010 steeg het percentage dat na het pensioen langer wil doorwerken van 25% naar 38%. Deze golf van fitte gepensioneerden gaat straks als ZP-er de jonge generatie ondernemers zwaar beconcurreren. Ze kunnen lage tarieven hanteren omdat ze al een basisinkomen hebben: AOW én pensioen. Wellicht is het een goed idee dat, als de babyboomers flexibel en zinvol door willen werken, ze dit doen zonder pensioen en AOW. Zo blijft het speelveld met de jonge generatie gelijk.


Zal het idealisme van de jonge generatie ook op langere termijn stand houden? De andere manieren van werken, de grotere werkdruk, de hoog oplopende collectieve lasten en het wegvallen van de grenzen tussen werk en vrije tijd zal leiden tot meer stress en daaruit voortvloeiend een toenemende behoefte om ‘er even tussenuit te zijn’. Het zou niet verbazingwekkend zijn als de lange vakantie gedeeltelijk wordt vervangen door meerdere vormen van ‘kort verblijf’. City breaks, weekendjes weg, attractieparken, meerdaagse evenementen, resorts en health - c.q. wellness centers zijn voor de toekomstige werkende generatie broodnodig om fysiek en mentaal op de been te blijven. Er zal lang en hard gewerkt moeten worden.


Ik ben benieuwd of de klik tussen de protestgeneratie en de nieuwe generatie beklijft. Of komt er een moment dat de jongere generatie haar schroom laat varen en haar eigen weg kiest. Bijvoorbeeld omdat ze zich realiseert dat de wijsheid van de babyboomers ook een uitgeputte aarde, een opgesoupeerde aardgasvoorraad, enorme inkomensverschillen, een ongekend wapenarsenaal, een rammelende wereldeconomie en vele potentiële brandhaarden heeft achtergelaten. Dat kan beter!

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: generaties, ouderen

||| Nieuws |||

24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Hiswa te Water viert 40e editie met duurzaamheid en luxe
Van 3 tot en met 7 september 2025 verandert de Bataviahaven in Lelystad opnieuw in het decor van de grootste watersportbeurs van Noordwest-Europa: Hiswa te Water. De veertigste editie belooft feestelijker, duurzamer en chiquer dan ooit te worden.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
24/06/25
Steeds meer campings met laadpunten voor elektrische auto’s
Het aantal Europese campings met laadpunten voor elektrische auto’s is in 2,5 jaar tijd bijna verdrievoudigd. Needrland is de Europese koploper. Dat blijkt uit recente cijfers van campingspecialist ACSI, die jaarlijks bijna 10.000 campings inspecteert.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.