Geplaatst op: 12-09-2013

Duizenden leerlingen doen mee aan NatuurEducatieProject van RGV

Duizenden leerlingen doen mee aan NatuurEducatieProject van RGV

Met het NatuurEducatieProject richt RGV zich op het publiek van de toekomst. Spelenderwijs ontdekken kinderen tussen de 10 en 12 jaar de natuur op de RGV recreatiegebieden. Ook maken kinderen via het project kennis met de recreatiegebieden en de speelvoorzieningen. Het natuureducatiepakket wordt gratis aan basisscholen aangeboden. Jaarlijks doen er duizenden basisschoolleerlingen aan mee. Deze educatieve ontdekkingstocht vindt plaats in de maanden mei en juni. Vanaf september 2013 kunnen de scholen zich weer inschrijven.


Laagdrempelig product

RGV streeft er naar om de recreatiegebieden voor zoveel mogelijk mensen laagdrempelig toegankelijk te houden. Het NatuurEducatieProject past hier goed bij. Het is educatief, het is een dagje uit in de gezonde buitenlucht en bovenal, het is gratis voor basisschoolleerlingen. Door middel van het NatuurEducatieProject kunnen leerlingen van de groepen 6 tot en met 8 het recreatiegebied spelenderwijs ontdekken. In samenwerking met het Centrum voor Natuur en Milieu heeft RGV een leskist met opdrachten ontwikkeld. De opdrachten bestaan uit onder meer uit meten van de watertemperatuur, het onderzoeken van de bodem, de boomhoogte meten, waterdiertjes vangen en bekijken met een loep en de verschillende boomsoorten in kaart brengen.


Educatieve ontdekkingstocht

In mei en juni is het een drukte van jewelste van groepen basisschoolleerlingen die onder begeleiding van hun meester of juffrouw het recreatiegebied op een educatieve wijze gaan ontdekken. De meeste scholen koppelen er meteen een middagje spelen aan vast. Het uitje wordt aangeboden op vijf recreatiegebieden: Berendonck, Bussloo, Heerderstrand, Rhederlaag en Zeumeren.


Goed marketinginstrument

Naast het feit dat het NatuurEducatieProject een laagdrempelig product is, is het tevens een goed marketinginstrument. Kinderen maken via het project immers kennis met de recreatiegebieden en de speelvoorzieningen. Achterliggende gedachte is dat zoon of dochter thuis enthousiast vertelt over wat hij of zij heeft meegemaakt en de ouders dit aangrijpen om vaker een dagje naar het strand te gaan en andere attracties op de gebieden te bezoeken. Op deze manier investeert RGV door het NatuurEducatieProject in de toekomst, want ook de voor de volgende generaties wil RGV een kwalitatief product blijven aanbieden.
Trefwoorden: RGV, natuur, educatie

||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Cheeta’s terug langs autosafari in Beekse Bergen
Goed nieuws voor bezoekers van Safaripark Beekse Bergen: de cheeta’s zijn weer te bewonderen langs de populaire autosafari. Na een ingrijpende verbouwing is het vernieuwde cheetaverblijf officieel in gebruik genomen. De verbouwing was noodzakelijk omdat in het verleden sommige bezoekers uitstapten wat tot gevaarlijke situaties leidde.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
23/07/25
Efteling wil vakantiehuisjes bouwen op voormalige camping
De Efteling heeft de voormalige camping Bernehoeve in Kaatsheuvel gekocht en wil daar in de toekomst vakantiehuisjes realiseren in plaats van tenten of caravans. Dat meldt BN De Stem.