Geplaatst op: 16-05-2013
Auteur: Martijn Rol

De wereld dichtbij: een bedreiging voor uw onderneming?

De wereld dichtbij: een bedreiging voor uw onderneming?

Of u nu wilt of niet, landsgrenzen worden steeds minder relevant. Cultureel, sociaal, politiek en zeker ook economisch. Zo zie ik steeds meer ondernemers concurreren met buitenlandse bedrijven, zowel op de Nederlandse markt als daarbuiten. Landen, markten, bedrijven en consumenten die ooit ver weg leken, zijn steeds dichterbij gekomen. Niet in de laatste plaats vanwege de groeiende online mogelijkheden van de wereldbevolking. Rabobank vat deze globalisering samen onder het kopje ‘De Wereld Dichtbij’, één van de trends die zij signaleert. Als ondernemer kunt u deze ontwikkeling als een bedreiging zien, maar het biedt ook kansen. En veel bedrijven spelen daar op in!


Zo investeert het Amerikaanse McDonald’s komend jaar ruim 3 miljard dollar in minimaal 1.500 nieuwe vestigingen wereldwijd. Naast McDonald’s hebben ook andere Amerikaanse ketens, zoals KFC en Subway, grootse plannen voor verdere uitbreiding. Als u franchisenemer bent van een van deze ketens, zou u zich bedreigd kunnen voelen door de extra filialen. Maar u kunt eveneens een kans zien. Want waarom zou u zelf niet één of meer van die nieuwe filialen runnen? Mocht u een zelfstandig eethuis exploiteren, dan ziet u in de opmars van de fastfoodketens wellicht ook een bedreiging. Maar zelfs in dat geval is er de kans om uw onderscheidende vermogen extra te benadrukken.


U bepaalt zelf of ‘De Wereld Dichtbij’ een bedreiging is of een kans. Dat geldt ook als u in het horecawezen toeristen als klantgroep heeft. Uw potentiële gasten worden door de wereldwijde crisis steeds prijsbewuster. Ze geven minder uit en verwachten meer voor hun geld. Daarnaast proberen uw Zuid-Europese concurrenten met afbraaktarieven hun hoofd boven water te houden. Heeft het in deze situatie nog wel zin te ondernemen?


Mijn antwoord is: ja! Kijk naar het aantal Duitse toeristen die ons kouwe kikkerlandje aandoen. Dat steeg vorig jaar naar ruim 3 miljoen. De hoeveelheid Japanse en Chinese toeristen groeide bovendien met 23%. En het totale aantal buitenlandse toeristen steeg naar ruim 11,7 miljoen; een absoluut record. Voor 2013 is de verwachting dat dit record gebroken gaat worden, met 12 miljoen buitenlandse toeristen. Dit alles biedt concrete kansen. Waarom zou u die niet grijpen?


U kunt uw hotel promoten in China. Duitse menukaarten maken voor uw restaurant. Of samenwerken met een Japans reisbureau. De mogelijkheden zijn legio. Dat geldt voor het toerisme, maar ook voor talrijke andere branches. En heeft u als ondernemer moeite die mogelijkheden te zien? Dan helpt de Rabobank u graag om helder zicht te krijgen.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: nieuwe markten, mondialisering, trends

||| Nieuws |||

26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.
26/06/25
Toegankelijke fietsroutes in Drenthe van start
In het Bargerveen is woensdagmiddag het officiële startschot gegeven voor de pilot Toegankelijke Fietsroutes Drenthe. Pascal Schrik, wethouder van de gemeente Emmen en lid van het Algemeen Bestuur van Recreatieschap Drenthe, verrichtte de opening. De provincie zet hiermee een belangrijke stap richting inclusieve recreatie voor mensen met een mobiliteitsbeperking.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.