Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-01-2025
Auteur: Klaas van Erp

Mooie vooruitzichten

Mooie vooruitzichten
Image by Gerd Altmann from Pixabay

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Als ik dit artikel schrijf is het nog 7 dagen tot de kerst. Mooi moment om eens even terug én vooruit te blikken.

2024 was een mooi jaar. We hebben weer een groot aantal ondernemers kunnen verblijden met een mooie taxatie. Daarnaast hebben we uiteraard de nodige ondernemers kunnen helpen met de verkoop van hun jachthaven, camping of recreatiepark danwel een nieuwe camping of jachthaven kunnen aankopen voor opdrachtgevers. Verder hebben we in oktober een prachtige inspiratiereis gehad met 27 recreatie-ondernemers naar Porto en de Douro vallei. Erg leuk!

Inmiddels zitten we in de gebruikelijke eindejaar sprint, waarin nog de nodige taxaties afgewerkt moeten worden en verkoop- en aan aankoopdossiers gereed moeten worden gemaakt voor de overdracht.

Ook wordt er weer gewerkt aan de nieuwe verkoopdossiers van objecten die begin 2025 weer de markt op gaan. Voor diverse jachthavens en campings gaan we weer op zoek naar een koper. Opvallend daarbij is dat het aanbod van jachthavens toeneemt. De jachthavenondernemers komen op een bepaalde leeftijd en er is geen opvolging. Een ontwikkeling die bij campings al eerder werd waargenomen.

Verder gaan we begin januari ook weer een bungalowontwikkeling aanbieden dat verkocht gaat worden via de veiling. In de crisisjaren 2007 tm 2013 hebben we dat veelvuldig gedaan, maar dat is inmiddels weer een tijdje geleden. Gelukkig maar. Het levert alleen verliezers op en successen zijn beter voor de sector dan verliezen.

Verder is het opvallend dat veel watersport en recreatieondernemers de stap om te verkopen lastig vinden om te maken. "Wat moet ik doen als ik verkocht heb?” en nog vele vragen meer die de stap lastig maken. We denken er over om in 2025 een seminar te gaan organiseren om handvatten te bieden voor die ondernemers. Wordt vervolgd!

Voor nu wens ik u graag fijne feestdagen en al het beste voor 2025!

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, bedrijven, verkoop, aankoop, makelaardij

||| Nieuws |||

06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.