Geplaatst op: 10-07-2023
Auteur: Jasper Heslinga

ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?

ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een steen gelegen. Deze toepassing van kunstmatige intelligentie werd afgelopen november door het bedrijf OpenAI gelanceerd en heeft het nodige maatschappelijke stof doen opwaaien. Zelf ben ik uit nieuwsgierigheid met een aantal collega’s er al het nodige mee wezen experimenteren om te kijken wat de gastvrijheidssector hier mogelijk aan heeft en de mogelijkheden zijn enorm. Een 14-daagse rondreis in Thailand plannen? Geen probleem. Teksten schrijven voor een website van een touroperator. Zo gedaan. Niet bestaande afbeeldingen generen? Enkele seconden. De ontwikkelingen roepen legio vragen op over de implicaties die deze techniek heeft voor de gastvrijheidssector. Wat betekent dit voor de banen? Welke gaan mogelijk verdwijnen? Welke nieuwe banen komen er bij? Wat voor mensen moeten we in de toekomst gaan opleiden voor de sector? En welke competenties en vaardigheden moeten zij dan hebben?

Te veel grote vragen om te beantwoorden in een enkele column. Om toch een klein inzicht te geven, zijn hier enkele manieren waarop ChatGPT de sector kan beïnvloeden:

Klantenservice en ondersteuning: ChatGPT kan worden gebruikt om de klantenservice te verbeteren door snelle en nauwkeurige antwoorden te geven op vragen van toeristen. Het kan worden ingezet op websites, mobiele apps en sociale media om reizigers te helpen bij het plannen van hun reis, het vinden van accommodatie, het verkrijgen van informatie over bezienswaardigheden en attracties, en het oplossen van problemen tijdens hun verblijf.

Reisplanning en aanbevelingen: ChatGPT kan reizigers helpen bij het plannen van hun reis door gepersonaliseerde aanbevelingen te doen op basis van hun voorkeuren en behoeften. Het kan suggesties geven voor bestemmingen, bezienswaardigheden, restaurants, activiteiten en meer. Door middel van natuurlijke taalverwerking kan ChatGPT reizigers helpen bij het filteren en selecteren van de meest relevante informatie uit een overvloed aan beschikbare gegevens.

Vertaling en taalondersteuning: Voor internationale reizigers kan ChatGPT dienen als een betrouwbare vertaler en taalgids. Het kan helpen bij het vertalen van tekst en gesproken taal in real-time, zodat toeristen gemakkelijk kunnen communiceren met lokale bewoners, hotels, restaurants en andere dienstverleners.

Virtuele reisbegeleiding: Met behulp van ChatGPT kunnen toeristische organisaties virtuele reisbegeleiding aanbieden. Reizigers kunnen via chatinteracties vragen stellen aan een virtuele gids die hen door bezienswaardigheden leidt, historische context biedt, verhalen vertelt en nuttige informatie deelt.

Marketing en promotie: ChatGPT kan worden ingezet voor marketing- en promotiedoeleinden in de toeristische sector. Het kan helpen bij het creëren van gepersonaliseerde marketingcampagnes en advertenties op basis van de interesses en voorkeuren van potentiële reizigers. Bovendien kan ChatGPT als virtuele assistent fungeren op sociale mediaplatforms, waar het reizigers kan helpen bij het plannen van hun reis en hen kan inspireren met relevante content.

Tot slot, is het belangrijk om op te merken dat ChatGPT technologie aanvult, maar geen volledige vervanging is voor menselijke interactie en expertise in de toeristische sector. Het kan echter de efficiëntie verbeteren, de toegankelijkheid vergroten en de algehele reiservaring voor toeristen verrijken. De oplettende lezer zal het misschien opgevallen zijn dat een deel van deze column door ChatGPT is geschreven. Dat ChatGPT kan een aanzienlijke invloed hebben op de toeristische sector moge duidelijk zijn, maar wat dit precies gaat betekenen is nog niet helemaal duidelijk. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Onderzoek over wat kan en wat juist niet kan en daarmee de vinger aan de pols houden is dan ook ontzettend belangrijk. 

Trefwoorden: innovatie, ai, artificial intelligence

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/23
Exclusief voor leden
Forse groei in vakantieboekingen
Nederlanders hebben heel veel zin in vakantie. De boekingen lopen flink voor op vorig jaar. Dat blijkt uit zowel de ANVR-GfK boekingscijfers als ook een rondgang van de Telegraaf langs touroperators. Daaruit blijkt een flinke belangstelling voor intercontinentale kerstvakanties.
06/12/23
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport behaalt hoogste Carbon certificaat
Vandaag heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) het hoogste certificaat ontvangen binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA)-programma.
04/12/23
Exclusief voor leden
Internationale trein van Leeuwarden/Groningen naar Brussel
De dienstregeling van NS wordt komende zondag 10 december uitgebreid. Tussen de grote steden gaan weer vier Intercity’s per uur rijden. De achterstand veroorzaakt door de coronaperiode is bijna ingehaald. In 2024 worden testritten gereden op de lijn Leeuwarden/Groningen naar Brussel.
04/12/23
Industry Fair NHL Stenden druk bezocht
Op woensdag 29 november bezochten ruim 1.000 NHL Stenden-studenten het WestCord WTC hotel in Leeuwarden voor de Industry Fair. De fair is een stagebeurs, waar studenten van drie vrijetijdsopleidingen zich oriënteren op een stageplek, maar ook kunnen netwerken met de bijna 100 aanwezige bedrijven.
01/12/23
Exclusief voor leden
Sterke omzetgroei vrijetijdsbranche in de zomer van 2023
De Nederlandse vrijetijdssector heeft qua omzet een prima derde kwartaal achter de rug. In zowel horeca, verblijfsrecreatie als reisbranche groeiden de omzetten ten opzichte van een jaar eerder.
29/11/23
Gratis ov voor kinderen in provincie Utrecht
Kinderen tot 12 jaar kunnen heel 2024 gratis met de bus en tram in de provincie Utrecht. Vervoerder...
28/11/23
Vandaag eerste vlucht Londen – New York op SAF
Virgin Atlantic heeft de primeur met de eerste vlucht met volledig duurzame brandstof SAF, van Londen naar New York JFK. Zonder passagiers maar met eigenaar Sir Richard Branson en Mark Harper (UK staatssecretaris vervoer).
28/11/23
Exclusief voor leden
3x reistrend winter 2023
Geen verregende kerst, maar zon, zee en strand willen we en daarvoor vliegen we naar verre bestemmingen. Van Barcelona tot Dubai en Kaapstad: uit data van wereldwijde reiswebsite Skyscanner blijkt dat de meeste Nederlanders toe zijn aan zachte temperaturen.