Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Thijs Vossen

Ken jij al een recreatief boetiek park?

Ken jij al een recreatief boetiek park?

In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

Boetiek of boutique hotel?

We werden geïnspireerd door de term boetiek in de hotellerie. Een boetiek hotel is een populaire term voor een hotel dat een luxueuze, eigenzinnige maar ook intieme sfeer heeft en vaak niet behoort tot een hotelketen. Vaak spelt men ook 'boutique hotel'. Boetiek hotels worden gekenmerkt door een eigen, persoonlijke stijl en accommodatie. Ze ontstonden in de jaren tachtig in steden als Londen, New York en San Francisco. De hotels zijn vaak kleiner dan gemiddelde ketenhotels en hebben drie tot honderd kamers.

Het boetiek recreatie park

Als herkenbaar merk zien we dit nog niet in de markt, terwijl hier wel een kans ligt. Het boetiek recreatie park zou dus gezien kunnen worden als een tegenreactie tot de schaalvergroting en ketenvorming die we momenteel zien bij de transformatie van sommige campings en oude bungalowparken. We zien er ook een kans: steeds meer consumenten zijn ook bereid fors te betalen voor verblijf met een gethematiseerd concept en een hoge belevingswaarde op een kleiner park. (we denken hierbij aan de inzichtzoekers of de stijlzoeker uit de leefstijlvinder)

Kenmerken boetiek recreatie park

Natuurlijk is elke standaard discutabel, maar we durven het wel aan om als trendsetter een set aan criteria te formuleren dat gebruikt kan worden voor de branding van een boetiek recreatie park.

  • Het park behoort niet tot een keten;
  • het park is eigendom van een eigenaar die tijdens het verblijf aanspreekbaar is;
  • het is een kleinschalig park (tot maximaal 40 verhuureenheden);
  • de verhuureenheden zijn unieke bouwsels en architectonisch verrassend;
  • het park past bij de identiteit van het gebied waar het ligt;
  • het park is economisch ingebed in de regio (men koopt lokaal indien mogelijk);
  • we zien er een bijzonder hoog niveau en service;
  • er wordt optimaal ingezet op beleving, maar bovenal betekenis.

Waarom voegen we hier ook ‘betekenis’ aan toe?

We voegen ‘betekenis ‘ toe als criterium omdat het gezien wordt als een trend die we juist vaak missen bij veel parken. We denken dat de boetiek hotels en parken zich juist op dit onderdeel zeer goed laten onderscheiden. De betekeniseconomie is een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de menselijke behoefte aan zingeving en betekenisvol handelen steeds meer het menselijk gedrag bepaalt. In de betekeniseconomie zoeken we steeds de balans tussen wat goed is voor ons als persoon en wat goed is voor het grote geheel en het algemeen belang dient. Economische afwegingen zijn daarbij belangrijk, maar niet allesbepalend zoals nu vaak het geval is.

Branding of merk

De brand of merk van een boetiek hotel zou volgens ons dus ook te kopiëren zijn naar kleinschalige chaletparken of bungalowparken die zich richten op specifieke doelgroepen die niet op zoek zijn naar eenheidsworst. Dat gaat echter niet vanzelf, daarom vertellen we je eerst iets over branding.

Hoe geef je nu de branding weer voor je park als hier een kans ligt?

Branding bestaan al sinds mensenheugenis. Het woord brand (lees brandmerk) komt oorspronkelijk van het Oud Noorse woord brandr, wat ‘branden’ betekent. Het brandmerken van vee wat Noorse veehouders toen deden, is een manier om het vee eenvoudig te identificeren en te onderscheiden. Vandaag de dag vormen identificeren en onderscheiden nog steeds de kern van branding, maar de definitie is in de loop der jaren wel steeds veelomvattender geworden. Het woord ‘brand’ is uitgegroeid tot een verzamelnaam voor alle merkelementen. Naast dat ene ‘brandmerk’ gebruiken we nu ook kleuren, texturen, geuren en geluiden om producten of diensten te identificeren, te differentiëren en te herkennen. Het gaat verder: ook woorden, zinnen, gedragingen en rituelen die terugkomen in verschillende ‘touchpoints’ zijn onderdeel geworden van het branding proces.

Derhalve is een brand of een merk anno nu veel meer een verzameling van alle expressies waarmee een entiteit (persoon, organisatie, bedrijf, stad, product, land, et cetera) zich herkenbaar maakt.

Wij dagen uit

Wij dagen als bureau kleinschalige parken uit om samen met ons nadere invulling te geven aan het concept boetiek recreatie park. Wellicht is het wel een idee een samenwerkingsverband op te zetten om samen de markt op te gaan. Vraag is er genoeg, wie vult samen met ons het aanbod in?

Wil je dat we meedenken over de conceptuele invulling of optimale branding van jouw recreatiebedrijf dan horen we het graag. Ideeën hebben we genoeg.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, innovatie, kleinschalig

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Nieuwe internationale mascotte voor EuroParcs
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.