Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is

Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

In mijn vorige artikel vertelde ik waarom het zo interessant is voor bedrijven om Pinterest in te zetten in hun marketingstrategie. In deze blog ga ik in op Pinterest voor toeristische en recreatieve organisaties. Het is voor hen namelijk een geweldige manier om al in de oriëntatiefase in beeld te komen bij een enorme potentiële doelgroep én om zo meer (rechtstreekse!) boekingen te realiseren.

Pinterest lijkt het meest op de ‘good old’ reisgids

Voor wie niet zo bekend is met Pinterest, even een snelle uitleg: Pinterest is in feite een visuele inspiratiezoekmachine. Op Pinterest zoeken mensen naar ideeën. Van dingen om te doen in hun vrije tijd tot toekomstige aankopen. En die kunnen ze bewaren op hun prikbord, ofwel hun wishlist. 

Het grote verschil met zoeken op een zoekmachine zoals Google, is dat Pinterest werkt met plaatjes. Je kan het dus heel goed vergelijken met de ouderwetse reisgids of toeristische brochure. 

Reizen en vrije tijd staat in de top 10 van producten/categorieën waar mensen naar zoeken op Pinterest. Dit kan zijn om inspiratie op te doen voor hun komende vakantiebestemming, maar ook om te zoeken naar mooie wandelroutes in een bepaalde regio, tips voor een dagje weg met kinderen of het ontdekken van de beste restaurants en andere hotspots. In tegenstelling tot op andere sociale media vinden mensen het op Pinterest ook helemaal niet erg dat inspiratie afkomstig is van bedrijven. 

Stel je voor: je krijgt de kans om je bedrijf gratis in een brochure te promoten bij jouw potentiële doelgroep. Dat zou je doen, toch? 



Meer traffic naar je eigen website (voor meer rechtstreekse boekingen!)

Door zelf content (‘pins’) toe te voegen aan Pinterest, kun je als bedrijf zorgen dat je ook gevonden wordt. En dit kan gewoon gratis.

Het mooiste aan vindbaar zijn op Pinterest is dat het kan zorgen voor heel veel rechtstreeks bezoek aan jouw eigen website. Dus zonder tussenkomst van een boekingsplatform of andere derde partij en dus ook zonder dat het je commissie kost. 

Steeds meer bedrijven zien de enorme kracht van Pinterest als promotiemiddel. In de zoekcategorie reizen en vrije tijd wordt het echter nog niet vaak professioneel ingezet. Het zijn vooral bloggers die profiteren van veel traffic. En dat terwijl het voor organisaties in toerisme en vrije tijd ook nog eens heel erg makkelijk is om goede content te delen op Pinterest.

Op Pinterest deel je waar jij goed in bent: inspiratie over jouw plek

 Jij weet als geen ander waarom mensen jouw plek zouden moeten bezoeken en dit is precies wat Pinterest-gebruikers willen horen: Waar moet ik echt eens naartoe? Wat is leuk voor mijn kinderen? Welke hotspot mag ik niet missen? 

Pinterest is daardoor ook erg geschikt om verschillende seizoenen onder de aandacht te brengen: Wat is er op jouw plek te doen in de herfstvakantie? Of voor heel actuele zoekopdrachten: Waar kan ik veilig op vakantie? Welke plekken in Nederland zijn leuk en bijzonder?

Als toeristisch bedrijf beschik je bovendien al over beeldmateriaal. En wellicht heb je al blogs of inspirerende landingspagina’s op jouw website staan die je kan gebruiken. Hierdoor kost het weinig moeite om een goed Pinterest-account op te zetten. 

Ook beginnen met Pinterest?
In de gratis checklist ‘Hoe word ik gevonden op Pinterest?’ vind je stap voor stap wat er nodig is om als bedrijf te beginnen met Pinterest. Doe er je voordeel mee!

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, online marketing, social media, Pinterest

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/01/21
VisitDenmark prioriteit in coronatijd is versterken van het netwerk
Travel professionals uit Nederland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten nemen op woensdag 3 en donderdag 4 februari deel aan VisitDenmarks eerste internationale virtuele 'The Land of Everyday Wonder Workshop'. De workshop is volgeboekt. Een van de prioriteiten van het Deens verkeerbureau tijdens de coronacrisis is de versterking van het netwerk van reisprofessionals.
25/01/21
Marketing Drenthe sluit aan bij Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Nederland, heeft Marketing Drenthe als nieuwe partner in het netwerk mogen toevoegen. Binnen het netwerk gaat Marketing Drenthe samen met andere aangesloten destinatiemarketing- en managementorganisaties aan de slag om te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s als ‘spin-in- het-web’ bij bestemmingsontwikkeling.
20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."
19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
11/01/21
VVV Midden-Limburg wordt Visit Noord- en Midden-Limburg
Limburg Marketing heeft het consumentenmerk VVV Midden-Limburg vervangen door Visit Noord- en Midden-Limburg. Dit omdat ook de toeristische platforms van Venray en van Peel en Maas zich ook hebben aangesloten bij Limburg Marketing.
08/01/21
CTO-functie in directie Roompot
Met de versterking van de trend naar digitalisering in de branche in 2020 willen veel bedrijven de IT-activiteiten beter verankeren. IT krijgt een vaste plek in de directie van parkengigant Roompot. Roel Hermens start op 1 februari 2021 als CTO bij Roompot.