Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-06-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

De serieuze business achter prikbordjes

De serieuze business achter prikbordjes
Pinterest is populair: het platform wordt al door meer dan 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Dikke kans dat je het ook wel kent. Toch weten nog maar weinig bedrijven de weg naar Pinterest te vinden. Laat staan om het professioneel in te zetten als marketingtool. De switch van ‘interessante dingen voor jezelf bewaren op een prikbord’ naar ‘hoe komt míjn merk op het prikbord van anderen te hangen?’ wordt nog erg weinig gemaakt. Bovendien heersen er enkele vooroordelen over Pinterest-gebruikers. Het zal je echter verbazen hoeveel potentie Pinterest heeft voor bedrijven. In dit artikel leg ik je uit waarom die prikbordjes van Pinterest een hele serieuze business zijn. 

Vooroordelen over Pinterest


‘Pinterest, dat is toch voor veertigers die op zoek zijn naar een nieuw knutselproject?’

Toegegeven. Voordat ik mezelf ging verdiepen in Pinterest, snapte ik ook niet zo goed hoe dit platform nu eigenlijk werkt en wat je ermee kunt. Ik had wel een prikbord voor de inrichting van onze nieuwe tuin, maar daar hield het wel mee op. Totdat ik als blogger ontdekte dat je zélf content kunt toevoegen aan Pinterest. En dat die content vervolgens leidt tot traffic naar jouw website. Véél traffic. 

Bovendien bleek dat websitebezoek helemaal niet alleen te bestaan uit veertigplussers. Ook millennials gebruiken Pinterest. Misschien gebruiken zij het zelfs nog wel in veel bredere mate als zoekmachine. Want dat is wat Pinterest immers is.

Visuele inspiratiezoekmachine

Pinterest is een digitaal prikbord. Alles wat je op internet vindt, kun je als afbeelding op dat prikbord bewaren (‘pinnen’). En je kan ook binnen Pinterest zoeken in al die afbeeldingen (‘pins’). Het idee achter Pinterest is om ideeën te bewaren. Inspiratie opdoen, dus. Dat vind ik de beste manier om Pinterest te omschrijven: als visuele inspiratiezoekmachine. 

Waar komt die content binnen Pinterest vandaan? Ik kan je verklappen: veel van deze content bestaat uit pins die speciaal gemaakt zijn om op Pinterest te delen. Maar waarom zou je zelf pins maken en bewaren? Zo’n prikbord maak je in principe voor jezelf, toch? Dat is nu precies het punt waar je even een denkswitch moet maken. Als bedrijf (of blogger, zoals ik zelf met Pinterest begon) draait het niet alleen om verzamelen van relevante pins op jouw account. Het draait er vooral om dat jouw pins gevonden worden. Want aan elke pin is namelijk een url gekoppeld. Waardoor je Pinterest-gebruikers dus rechtstreeks naar jouw website kunt leiden. Begin je al te zien hoe interessant dit is?



Pinterest-gebruikers zijn interessant voor marketeers

Pinterest-gebruikers zijn ergens naar op zoek. De koopintentie blijkt daardoor veel hoger dan op andere sociale media. En niet zo’n beetje: 55% (!) ten opzichte van slechts 12% op Facebook en Instagram. Inspiratie mag ook gerust van bedrijven komen. Ik las zelfs dat 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, afkomstig is van merken. Pas sinds voorjaar 2019 is het mogelijk om te adverteren op het platform. De eerste bedrijven die hiermee hebben geëxpirimenteerd meldden dat advertenties veel langer worden bekeken tegen veel lagere kosten dan campagnes op Facebook en Instagram. Maar ook zonder adverteren kun je Pinterest inzetten als traffic booster. Gratis. Alles dat je moet doen is je account goed opzetten en zelf pins toevoegen. Geloof me, het is écht zo eenvoudig!

Waarom ik alleen nog maar op Pinterest focus

Dankzij Pinterest groeide mijn blog binnen een paar maanden van 2.000 naar 20.000 bezoekers in de maand. Ook als ik helemaal niet frequent blog, word ik gevonden op Pinterest. Sterker nog: mijn pins blijven weken, soms zelfs maandenlang gevonden worden. Mijn Facebookpagina heb ik de deur uit gedaan. Het verbaast me hoe weinig bedrijven Pinterest serieus nemen. Voor weinig tijd, geld en moeite zo’n goede resultaten behalen, waar vind je dat nog? Degenen die er wél op inzetten, bereiken een gigantisch en koopbereid publiek. Klaar voor hun volgende project of dagje uit. Hang jij al op het prikbord van jouw toekomstige klant?

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    19/05/25
    Exclusief voor leden
    Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
    Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
    19/05/25
    Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
    In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
    19/05/25
    Exclusief voor leden
    Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
    Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
    19/05/25
    Biesbosch MuseumEiland verbetert toegankelijkheid voor mindervalide bezoekers
    Biesbosch MuseumEiland heeft nieuwe stappen gezet om het Nationaal Park en het museum toegankelijker te maken voor bezoekers met een fysieke beperking. Ook zijn meer bankjes geplaatst.
    19/05/25
    Elfteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huiskleur
    De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
    19/05/25
    Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
    De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
    16/05/25
    Exclusief voor leden
    Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
    Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
    16/05/25
    Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
    Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.