Geplaatst op: 06-09-2019
Auteur: Willem-Jan Brabers

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Afbeelding van yvettebjanssen via Pixabay

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal besteden. Veel verschillende acties spelen hier op in om de consument zoveel mogelijk te verleiden voor een dagje uit. Uitjes worden daarentegen kritischer over de acties waar ze aan mee willen doen. We zien dan ook dat er nog vaak misvattingen worden gemaakt om deze uitjes aan te kunnen sluiten.


"De afgelopen vijf jaar is de toegangsprijs voor dagjes uit gemiddeld met 14 procent gestegen”. Deze cijfers maakte het CBS recent bekend en hebben het nieuws flink aangewakkerd. Met de vele investeringen die zijn gedaan door de dagattracties om de kwaliteit te behouden en de meegerekende crisis van 5 jaar geleden, komt deze stijging natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Wordt het tijd dat ook Nederland gaat betalen voor een kwalitatief dagje uit?  

De toekomst voor dagattracties


Een kwalitatief dagje uit in Nederland is in vergelijking met een dagje pretpark in het buitenland nog steeds niet te vergelijken qua prijs. Waar €115 voor een dag Magic Kingdom in Walt Disney World Resort in Orlando heel normaal wordt gevonden in Amerika, kunnen we in Nederland nog steeds voor ‘slechts’ €42 naar de Wonderen Wereld van de Efteling. 


Maar doordat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een totale beleving, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om deze dagjes uit aan te bieden aan hun klanten of leden. Het is dan ook niet voor niets dat openbare acties zoals een lezersactie in de krant of online websites tegen elkaar blijven concurreren om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Om zowel de kwaliteit van een parkbezoek als de klantwaarde te behouden, zullen wederverkopers van tickets hun proposities anders in moeten gaan steken. Hierbij zien we dat er nog veel misvattingen worden gemaakt bij het opzetten van acties met dagattracties.

Misvatting 1: In het laagseizoen (winter) wordt alle dagrecreatie minder bezocht


In de winter sluiten diverse parken hun deuren en wordt het rustiger bij dierentuinen en attractieparken. De winter wordt neergezet als een rustige periode, terwijl dit juist voor anderen het hoogseizoen is. Het onderzoek van Marktdata beschrijft dat maar liefst 10,2% van het jaarlijkse zoekvolume voor musea wordt gerealiseerd in februari en gedurende het jaar een stabiel zoekvolume heeft (27.100). De winter is dus geen rustige periode, maar een verschuiving van de interesse van de consument. Kortom, het laagseizoen is bijna voorbij en het hoogseizoen moet nog komen! 



Misvatting 2: Bedrijven in de dagrecreatie willen altijd aan kortingsacties meedoen.


Door mee te doen aan een campagne wordt er voor een dagattractie zichtbaarheid gegeneerd en worden er meer potentiële bezoekers bereikt. Toch hoeft deze communicatie het niet altijd gepaard te gaan met het weggeven van korting. Door de vele acties die in de markt gezet worden, worden uitjes juist veel kritischer in hun deelname en zullen een sterker standpunt aannemen om minder korting te geven. Voor parken die het hele jaar open zijn, zoals de Efteling, is het bijvoorbeeld belangrijker om hun drukte te managen aan de hand van marketingactiviteiten. De woordvoerder van de Efteling legde dit vorig jaar nog uit aan RTL Nieuws: "In de periode dat mensen al denken aan een dagje uit, hoeven we een stuk minder reclame te maken. We passen onze marketing dus aan per seizoen. Op onze site staat ook een kalender met de verwachte drukte. Zo proberen we bezoekers op rustigere momenten naar de Efteling te krijgen."

Misvatting 3: Een uitje wil zoveel mogelijk worden gecommuniceerd (open vs. gesloten)


Zoals bij punt 2 besproken worden veel dagattracties kritischer op de acties die lopen in de markt. Door in het openbaar kortingen te communiceren daalt de prijsperceptie van een ticket en zullen consumenten wachten tot de volgende kortingsactie. Daarom wordt het aantrekkelijker om de dagattracties te communiceren binnen gesloten platformen. Dit is voor zowel de bedrijven als de uitjes interessant omdat het dan vaak om een exclusieve promotie gaat die alleen voor loyale klanten bedoeld is. De campagne wordt vaak alleen intern gecommuniceerd en door consumenten gekoppeld aan een merk i.p.v. aan een openbare kortingsactie. 


Deze blog wordt u aangeboden door:  www.ticketsplus.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/23
Exclusief voor leden
Nederlanders houden van leerzame dagjes weg
Bij de keuze voor een gezellig dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Madurodam is van zijn eerste plek op de ranglijst gestoten. Beekse Bergen staat anno 2023 bovenaan.
05/12/23
3x Awarduitreiking bij Recreatie Next Level
Op 24 en 25 januari 2024 staat het nieuwe event Recreatie Next Level, onderdeel van Recreatie Vakbeurs, in het teken van innovatie en vooruitgang binnen de recreatiebranche. De laatste dag van de beurs wordt afgesloten met een award ceremonie; een uitreiking van drie awards op het gebied van Recreatietechniek, Digitalisering en Marketing.
04/12/23
Technische innovaties in de vakantiebranche
De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt.
29/11/23
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
27/11/23
Exclusief voor leden
Van Gogh zonnebloemen in NP Van Gogh
In de zomer van 2024 krijgt Brabant een kunstwerk van planten en bloemen in de vorm van de ‘Vaas met zonnebloemen’ van Vincent van Gogh. Dit project, dat wordt uitgevoerd bij de Menmoerhoeve in Etten-Leur, wordt mogelijk gemaakt door Natuurhuisje die zich als partner aansluit bij Van Gogh Nationaal Park (NP).
22/11/23
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
20/11/23
Noordwijk Marketing organiseert leefstijlworkshops voor inwoners
Als DMO zeggen dat je er ook bent voor de bewoners is een eerste stap. Echt iets doen voor de eigen bevolking is stap twee en die nemen ze nu in Noordwijk. Daar kunnen inwoners gratis deelnemen aan zeven verschillende workshops voor een gezonde leefstijl.
17/11/23
Zo ondertitel je zelf je YouTube video's
In de wereld van online video content is en blijft YouTube de onbetwistbare leider. Dagelijks worden miljoenen video's geüpload, en als content creator is het natuurlijk van cruciaal belang dat deze video's hun weg vinden naar een zo breed mogelijk publiek.