Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Stef Driessen

Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!

Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Photo by Irene Grace Tolentino on Unsplash

Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermarkten en drogisterijen mee te betalen. Die kortingsacties leveren een spaarzaam gezin liefst 37,7 procent korting op deze zomer. Dagattracties stemmen hun prijzen slechts beperkt af op de behoefte van individuele bezoekers. Dat is jammer, want de technologische mogelijkheden om dit wel te doen nemen snel toe. Attracties zouden moeten werken aan het bepalen van de ‘ideale prijs’. Dat levert zowel de bezoeker als de aanbieder meer winst en gemak op.


Als ik met mijn gezin een middagje naar de dierentuin wil, moet ik meestal de volle dagprijs betalen. Na een uur in de middag vind ik dat vaak ‘te duur’ en laat ik het bezoek voorbijgaan. Een gemiste kans, want juist voor gezinnen met jonge kinderen is het aantrekkelijk om alleen even in de middag een dierentuin te bezoeken. In het weekend slaapt mijn vrouw uit en ook op een doordeweekse dag heeft een activiteit in de middag de voorkeur. Bovendien doen de kinderen graag eerst nog een dutje in de ochtend.


Personalized pricing
Waar dagattracties nog vaak met vaste dagprijzen werken, wordt in tal van andere sectoren al volop geëxperimenteerd met variabele prijzen. Bekend is het aanpassen van prijzen van vliegtickets en hotelkamers aan de beschikbaarheid van kamers of stoelen of zelfs het weer. Bij deze vorm van ‘dynamic pricing’ profiteert vooral de aanbieder. Deze kan zijn winstmarge vergroten en de klantenstroom beter verdelen, al kan ook de handige consument hier voordelen behalen.


Inmiddels zitten we in een fase waarin aanbieders steeds meer rekening houden met de voorkeuren en achtergronden van de individuele consument, aldus het in juli 2019 gepubliceerde rapport Dynamic and Personalized Pricing in Travel van EyeforTravel. Dankzij de razendsnelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en machine learning kunnen klantgerichte organisaties met het variëren van prijzen voor een vlucht, verblijf of bezoek nog effectiever inspelen op de actuele betalingsbereidheid van de individuele klant. Bij deze vorm van ‘personalized pricing’ kan de aanbieder bovendien steeds beter aanvullende services leveren waar die ene klant op dat specifieke moment behoefte aan heeft.


Behoefte aan flexibiliteit

Het combineren van dynamic en personalized pricing houdt echter nog onvoldoende rekening met de toegenomen mogelijkheid van potentiële bezoekers om hun tijd flexibel in te delen. Denk bijvoorbeeld aan het groeiende leger flexibel werkende zzp-ers dat afhankelijk van de actuele behoefte een werkplek, auto, scooter of fiets huurt.


Het eenvoudige antwoord hierop is om de consument te laten betalen voor het gebruik, ook wel ‘pay-per-use’. Zo schafte de NS twee jaar geleden het OV-fiets abonnement af en betalen de klanten alleen nog voor het daadwerkelijk gebruik. Binnen een jaar tijd groeide het aantal geregistreerde gebruikers van 200.000 naar 500.000 en nam het aantal ritten met 33 procent toe


Uit onderzoek van het gerenommeerde Institute for Empirical Research in Economics blijkt dat ook musea kunnen profiteren van een pay-per-use-strategie. De tevredenheid van bezoekers groeit sterk wanneer ze pas bij de uitgang moeten betalen voor de doorgebrachte tijd. Ze vinden de wijze waarop de prijs tot stand komt eerlijker en zijn eerder bereid geld uit te geven in het museumrestaurant, aan merchandise en aan een toekomstig nieuw bezoek.


Verdubbelde bezoekfrequentie

Dergelijke bevindingen komen terug in recent onderzoek door Tapperuse, de app van de mensen achter pay-per-use parkeeroplossing Yellowbrick. Deze app maakt betalen per minuut in deelnemende pretparken, dierentuinen of bijvoorbeeld sauna’s mogelijk. De gebruiker tapt met de app in bij de ingang, tapt weer uit bij vertrek en betaalt voor de tijd dat op de locatie is doorgebracht. Van de 500 ondervraagde gebruikers van de app gaf liefst 63 procent aan dat zij hun favoriete dagattracties nu vaker bezoeken. En 15 procent van de aanbieders zag de bezoekfrequentie verdubbelen.


Met het inzetten van dynamic en personalized pricing en pay-per-use komt de ‘ideale prijs’ steeds dichterbij. Dit is de prijs waarbij de aanbieder zijn omzet en winst kan optimaliseren en de bezoekersstromen kan sturen en waarbij de consument het gevoel heeft een eerlijke prijs te betalen die aansluit op zijn wensen en gebruik. Daarmee komt tegelijk het einde van het dagticket in zicht. Gelukkig maar!

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, prijzen, kortingsacties, yield

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
09/05/25
Exclusief voor leden
Europees toerisme ook in eerste kwartaal van 2025 veerkrachtig
Het Europese toerisme heeft begin 2025 het momentum behouden en toont een opmerkelijke veerkracht ondanks de economische onzekerheid en geopolitieke spanningen. Na een robuust 2024 - toen het aantal aankomsten 6,2% hoger lag dan vóór de pandemie en het aantal overnachtingen 6,4% - is de sector blijven profiteren van het veranderende gedrag van reizigers.
09/05/25
Subsidies uit regiodeal 'Veluwe in Balans' voor toeristische toegangspoorten Eerbeek en Nunspeet
De provincie Gelderland heeft de eerste twee subsidies toegekend vanuit de regiodeal ‘Veluwe in Balans’. Dit maakt de herinrichting van het stationsgebied in Eerbeek tot toeristisch overstappunt en de ontwikkeling van het bezoekerscentrum in Nunspeet mogelijk.
09/05/25
Interessant programma Tweede European Sustainable Tourism Mobility Forum
Op maandag 26 mei 2025 vindt de tweede editie van het European Sustainable Tourism Mobility Forum plaats op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Het evenement, dat gericht is op het versnellen van de transitie naar duurzame toeristische mobiliteit, wordt georganiseerd door BUas in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Economische Zaken en NBTC.