Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Stef Driessen

Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!

Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Photo by Irene Grace Tolentino on Unsplash

Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermarkten en drogisterijen mee te betalen. Die kortingsacties leveren een spaarzaam gezin liefst 37,7 procent korting op deze zomer. Dagattracties stemmen hun prijzen slechts beperkt af op de behoefte van individuele bezoekers. Dat is jammer, want de technologische mogelijkheden om dit wel te doen nemen snel toe. Attracties zouden moeten werken aan het bepalen van de ‘ideale prijs’. Dat levert zowel de bezoeker als de aanbieder meer winst en gemak op.


Als ik met mijn gezin een middagje naar de dierentuin wil, moet ik meestal de volle dagprijs betalen. Na een uur in de middag vind ik dat vaak ‘te duur’ en laat ik het bezoek voorbijgaan. Een gemiste kans, want juist voor gezinnen met jonge kinderen is het aantrekkelijk om alleen even in de middag een dierentuin te bezoeken. In het weekend slaapt mijn vrouw uit en ook op een doordeweekse dag heeft een activiteit in de middag de voorkeur. Bovendien doen de kinderen graag eerst nog een dutje in de ochtend.


Personalized pricing
Waar dagattracties nog vaak met vaste dagprijzen werken, wordt in tal van andere sectoren al volop geëxperimenteerd met variabele prijzen. Bekend is het aanpassen van prijzen van vliegtickets en hotelkamers aan de beschikbaarheid van kamers of stoelen of zelfs het weer. Bij deze vorm van ‘dynamic pricing’ profiteert vooral de aanbieder. Deze kan zijn winstmarge vergroten en de klantenstroom beter verdelen, al kan ook de handige consument hier voordelen behalen.


Inmiddels zitten we in een fase waarin aanbieders steeds meer rekening houden met de voorkeuren en achtergronden van de individuele consument, aldus het in juli 2019 gepubliceerde rapport Dynamic and Personalized Pricing in Travel van EyeforTravel. Dankzij de razendsnelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en machine learning kunnen klantgerichte organisaties met het variëren van prijzen voor een vlucht, verblijf of bezoek nog effectiever inspelen op de actuele betalingsbereidheid van de individuele klant. Bij deze vorm van ‘personalized pricing’ kan de aanbieder bovendien steeds beter aanvullende services leveren waar die ene klant op dat specifieke moment behoefte aan heeft.


Behoefte aan flexibiliteit

Het combineren van dynamic en personalized pricing houdt echter nog onvoldoende rekening met de toegenomen mogelijkheid van potentiële bezoekers om hun tijd flexibel in te delen. Denk bijvoorbeeld aan het groeiende leger flexibel werkende zzp-ers dat afhankelijk van de actuele behoefte een werkplek, auto, scooter of fiets huurt.


Het eenvoudige antwoord hierop is om de consument te laten betalen voor het gebruik, ook wel ‘pay-per-use’. Zo schafte de NS twee jaar geleden het OV-fiets abonnement af en betalen de klanten alleen nog voor het daadwerkelijk gebruik. Binnen een jaar tijd groeide het aantal geregistreerde gebruikers van 200.000 naar 500.000 en nam het aantal ritten met 33 procent toe


Uit onderzoek van het gerenommeerde Institute for Empirical Research in Economics blijkt dat ook musea kunnen profiteren van een pay-per-use-strategie. De tevredenheid van bezoekers groeit sterk wanneer ze pas bij de uitgang moeten betalen voor de doorgebrachte tijd. Ze vinden de wijze waarop de prijs tot stand komt eerlijker en zijn eerder bereid geld uit te geven in het museumrestaurant, aan merchandise en aan een toekomstig nieuw bezoek.


Verdubbelde bezoekfrequentie

Dergelijke bevindingen komen terug in recent onderzoek door Tapperuse, de app van de mensen achter pay-per-use parkeeroplossing Yellowbrick. Deze app maakt betalen per minuut in deelnemende pretparken, dierentuinen of bijvoorbeeld sauna’s mogelijk. De gebruiker tapt met de app in bij de ingang, tapt weer uit bij vertrek en betaalt voor de tijd dat op de locatie is doorgebracht. Van de 500 ondervraagde gebruikers van de app gaf liefst 63 procent aan dat zij hun favoriete dagattracties nu vaker bezoeken. En 15 procent van de aanbieders zag de bezoekfrequentie verdubbelen.


Met het inzetten van dynamic en personalized pricing en pay-per-use komt de ‘ideale prijs’ steeds dichterbij. Dit is de prijs waarbij de aanbieder zijn omzet en winst kan optimaliseren en de bezoekersstromen kan sturen en waarbij de consument het gevoel heeft een eerlijke prijs te betalen die aansluit op zijn wensen en gebruik. Daarmee komt tegelijk het einde van het dagticket in zicht. Gelukkig maar!

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, prijzen, kortingsacties, yield

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/23
Perfect toerisme hangt in Rijksmuseum
In opdracht van het Rijksmuseum fotografeerde Mounir Raji voor Document Nederland 2023 toerisme. De toerismesector draait weer op volle toeren. Reizigers gaan en masse op zoek naar unieke ervaringen. Raji zet het ideale vakantiebeeld neer, volledig escapisme.
29/09/23
Hurtigruten meert voor het eerst aan in Scheveningen
De Noorderlichtexpedities van rederij Hurtigruten gaan dit weekend van start. De MS Maud vertrekt binnenkort vanuit Londen om koers te zetten naar het noorden van Scandinavië en zal onderweg voor het eerst op 1 oktober ook aanmeren in de haven van Seaport The Hague-Scheveningen.
29/09/23
Herstel stadsmuur Maastricht
In maart 2019 stortte een gedeelte van de Maastrichtse stadsmuur bij het stadspark in. In 2023 en 2024 wordt de walmuur en het rondeel De Vijf Koppen, het halfronde bolwerk bij de muur, restaureren. Bezoekers krijgen tot die tijd uitleg via bouwdoeken.
29/09/23
Vacansoleil failliet weg open voor overname
De rechtbank Oost-Brabant heeft aanbieder van campingreizen Vacansoleil failliet verklaard. Afgelopen dinsdag vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan.
28/09/23
Exclusief voor leden
Sterke groei van intercontinentale reizen
Consumenten boeken weer volop intercontinentale reizen. Dat blijkt uit de ANVR-GfK boekingsstatistiek van augustus waarvoor ruim 40.000 Nederlanders zijn ondervraagd. Overall is er ten opzichte van augustus 2022 een groei van 13% in aantallen boekingen.
28/09/23
Hilton beste werkgever in de Europese hospitalitysector
Hotelketen Hilton is door Great Place to Work in zijn lijst van Best Workplaces in Europa 2023 in de categorie Multinationals uitgeroepen tot de beste werkgever op het gebied van gastvrijheid en als nummer 3 van alle branches.
28/09/23
Exclusief voor leden
RAI introduceert OpenRoaming
Beurslocatie RAI Amsterdam introduceert OpenRoaming. hiermee gaan gebruikers bij binnenkomst automatisch en veilig over van het publieke net op ons snelle WiFi-netwerk. Dat schept ook mogelijkheden voor onder meer indoor online navigatie.
28/09/23
Exclusief voor leden
Minimale groei voor horeca verwacht, marges onder druk
Voor 2024 verwacht ING Research voor de meeste sectoren een lichte groei, waarbij de dienstverlenende sectoren de grootste groei laten zien. Voor de horeca nemen na een sterke inhaalgroei de volumes volgend jaar nauwelijks verder toe. Wel staan de marges bij eet- en drinkgelegenheden onder druk.