Geplaatst op: 18-06-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum

Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum

Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.


Bernepark in Bottrop

Een bezoek aan het Bernepark in Bottrop is een verademing tussen al het verkeer van de Duitse autobaan. Een oase van rust in het overvolle Ruhrgebied waar een bovenregionaal bezoekerscentrum is gerealiseerd in een oude waterzuivering die met recht een museale attractie genoemd mag worden. Je kunt er zelfs slapen in vette rioolbuizen waarbij ze ook hier inspelen op verbreding door het aanbieden van bijzondere verblijfsaccommodaties. Het is alleen niet winterhard; het kost ook niet zoveel met € 20,- per nacht. Je voelt je een beetje Huckleberry Finn een overnachtingsavonturier. Het geheel maakt onderdeel uit van een totaal gerenoveerd stadspark van de Wereldtentoonstelling uit 2010. Het park heeft een Nederlands trekje doordat de Hollandse kunstenaar Piet Oudolf samen met de Schotse landschapsarchitect voor het ontwerp verantwoordelijk was. Wie deze uitdaging zoekt kan terecht op www.emscher-weg.de voor fietsen of wandelen langs meer dan tientallen bijzondere industriële gebouwen.

 

Ski Resort Alpenpark- Neuss krijgt pretpark trekken!

  

Wintersportvakantie is dichterbij dan je denkt zodra je de gigantische ontvangsthal van het skiresort AlpenPark- Neuss binnen loopt. Nederland zette ooit de wereld op zijn kop met een heuse indoorskihal met echte sneeuw. Nicky Broos was de trendsetter in Rucphen en Koos Hendriks volgende al gauw met SnowWorld in Zoetermeer en zijn droom was al heel vroeg om heel Europa te veroveren. De ontwikkelingen hebben ook hier niet stil gestaan en nu is het Alpenpark een compleet skiresort met een 4 sterren hotel en sinds december ‘18 een boomhuttendorp met 22 individueel gethematiseerde interieurs. Alle luxe die men zich maar kan voorstellen. Het lijkt wel op het eerste gezicht een soort groot WinterCenterParcs maar dan met sneeuwpiste in plaats van de Aqua Mundo!



Het gaat veel verder dan een traditionele Skihal.

  

"Sinds begin dit jaar hebben wij een nieuwe eigenaar, dezelfde als waar SnowWorld Zoetermeer, Parkstad en Ski Rucphen onder vallen”, laat Kristina Welters, hoofd marketing en communicatie ons weten. Net zoals bij een pretpark krijgt men bij binnenkomst een parkplan met daarop alle activiteiten. Uiteraard is alles zoveel mogelijk in Oostenrijkse sferen uitgedost en is er een lange piste met een stoeltjeslift en een oefenpiste. Het snowboarden is vooral bij jongeren populair. Wat opvalt is de aanwezigheid van veel families met hele kleine kinderen. Nieuw is het in eigen beheer ontwikkelde Fun Football. Een soort 18 holes voetbal hindernis. Dit sluit enorm aan op de trend semi actief samen op een uitdagende manier te bewegen. Er zijn twee soorten golfbanen, Master voor volwassen en Fun Golf voor de kleinsten. Opvallend is dat de Low Rope Course voor kinderen vanaf 6 jaar met hun ouders het meest favoriet is. De High Rope is een attractie die ook bezoekers trekt uit de omgeving die wel de winterse sferen willen proeven maar het klim avontuur in de buitenlucht prevaleren boven in winterse kou onder gedompeld te worden in de sneeuw.



 

We slapen vandaag bij Hotel Fire & ICE dat het best gewaardeerde skioord in Duitsland is met een 9,2. Er zijn drie soorten gethematiseerde hotelkamers in verschillende groottes met diverse luxe pakketten waaronder een openhaard, welness, sauna of jacuzzi’s tot aan een complete loungeroom. Wij slapen in een van de nieuwe boomhutten. Wie een boomhut, de ultieme kinderdroom wil reserveren kan dat op basis van hotelkamer prijzen. Wij betaalde € 175,- inclusief ontbijt met gebruik van de wellness en fitness. Kijk voor meer inspiratie op www.alpenpark-Neuss.de



Onze dag tickets zijn erg succesvol!

  

"Wij willen meer zijn dan een skihal”, laat Kristina Welters weten. "Vandaar dat wij de laatste jaren met een aantal in eigen beheer ontwikkelde outdoorattracties het aanbod hebben kunnen uitbreiden.” Het is al jarenlang Duitslands grootste klimpark, en na 10 jaar nog altijd populair. De reden dat er twee soorten minigolf en dit de eerste attractie was met een jaarrond openstelling in de buitenlucht. Uiteraard zijn er tal van horecavoorzieningen gerealiseerd in typische Oostenrijkse sferen.

Koerswijziging, Skihal wordt winterpretpark

  

De huidige skihal ondergaat een totale rebranding. Allrounder Mountain Resort GMBH & Co gaat verder onder de nieuwe naam Alpenpark - Neuss. Het doel is uit te groeien tot een jaar openstelling en een sportieve uitstraling bieden met bijpassende activiteiten. Jaarlijks trekken zij meer dan 1 miljoen bezoekers. Doelgroepen zijn de lokale bezoekers, regionale gasten, sportverenigingen, skiërs, trainingskampen, zakelijke markt, familiefeesten, bruiloften die al of niet hun verblijf kunnen verlengen in een van de 101 hotelkamers of boomhutten. "Wij hebben voorzieningen van zalen tot wel 1.000 personen en meerdere restaurants.” Deze rebranding valt samen met de opening van de nieuwe Boom-Chalets en het FunnFussball.



Geen korting maar keuze uit veel arrangementen

  

"We doen wel aan voordeelarrangementen maar niet aan korting. Ons doel is hoogwaardige aanbiedingen. Een dag bij ons op de ski piste is niet voordeliger dan in de wintersport gebieden. Wij hebben elke week twee speciale DJ-muziekevents en elke maand een speciaal motto-event. Zo hebben wij met Carnaval 3.000 gasten. Ondanks dat iedereen de mond vol heeft over social media, zien wij een revival van het simpele drukwerk door een originele folder. Onze gasten komen voornamelijk uit Duitsland maar zien gestaag het aantal Nederlandse gasten toenemen. Door de samenwerking binnen de SnowWorld Groep kan men met het Ski-jaarabonnement in meerdere skihallen terecht zonder daarvoor meer te betalen. We zijn nu al weer druk bezig met het maken van nieuwe plannen voor de buitenruimte en als eerste komt er een compleet nieuwe outdoor gethematiseerde buitenspeeltuin. 



 
Trefwoorden: duitsland, attractieparken, skihallen, bezoekerscentra, verblijfsaccommodaties, dagrecreatie, fec's

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/06/22
Sterke Lekdijk met veel recreatie
De werkzaamheden van het infrastructurele project ‘Salmsteke Ontkiemt!’ zijn gestart en duren zeker een jaar. De Lekdijk in de provincie Utrecht wordt over een afstand van 55 km versterkt en dat levert ook veel kansen op voor recreatie.
23/06/22
ZKA en Seinpost treden naar buiten als één merk: Ginder
De afgelopen tien jaar waren ze ‘achter de schermen’ eigenlijk al één organisatie, bureau ZKA en Seinpost. Nu worden de expertises van de twee gespecialiseerde bureaus officieel gebundeld tot één merk.
23/06/22
Exclusief voor leden
 Bezoek aan Floriade valt enorm tegen
Het bezoek aan de Floriade valt enorm tegen. De bezoekersprognose wordt zowat gehalveerd. Dat kost de gemeente Almere weer miljoenen.
22/06/22
Friesland, Drenthe, Zeeland en Noord-Brabant beste fietsprovincies
Het Fietsplatform presenteert de nieuwe Kwaliteitsmonitor. Welke provincies scoren het best?
21/06/22
5 grote religieuze erfgoedlocaties in Limburg altijd te zien door 360 graden tours
Dmo Visit Zuid-Limburg heeft in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vijf iconische religieuze erfgoed locaties in Zuid-Limburg ontsloten middels 360-graden- en audiotours. Het gaat om bekende grote locaties.
17/06/22
Exclusief voor leden
12.000 leerlingen leveren innovatieve ideeën voor Van Gogh Museum
Ruim 12.000 leerlingen van ongeveer 250 scholen zijn door Van Gogh Museum en ASML uitgedaagd om binnen Vakkanjers hun talenten en technologische vaardigheden te ontdekken én in te zetten in de praktijk. Het leverde veel innovatieve en verrassende projecten op.
17/06/22
Exclusief voor leden
Recreatiesector Wijdemeren strijdt met succes over toeristenbelasting- en beleidsverandering
De Wijdemeerse recreatiesector en de gemeente gaan een nieuw convenant (water)toeristenbelasting sluiten. Het convenant komt na protest van HISWA-RECRON, Watersportverbond en Ondernemend Wijdemeren over eerdere plannen om tot een verhoging van de belasting.
16/06/22
Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.