Geplaatst op: 25-09-2018
Auteur: Hans van Leeuwen

En Footzy is (W)elke Plek

En Footzy is (W)elke Plek
Photo by Kelli Tungay on Unsplash

Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met de dag. Het jaar 2019 zal mijn jubileum jaar zijn. Dat betekent voor mij dat ik voorlopig de boel nog op scherp kan zetten. Het mooie hiervan is dat al die wijsheid is ontstaan door de vele miskleunen die ik als ondernemer zelf heb ervaren. Misschien is dat het geheim van de smid om toch heel veel ondernemers en organisaties de spiegel voor te houden. Zijn dat de juiste kwalificaties voor een goede adviseur? Mijn ongeremde nieuwsgierigheid brengt mij op de meest bijzondere locaties om geheimen te ontdekken van talrijke succesvolle "innovaties” in binnen en buitenland. Dit keer viel ik over een bericht waarbij het wel lijkt of de branche, provincies en wat adviesbureaus de vrijetijdsmarkt iets wil opleggen! Diezelfde partijen hebben toch ooit ook de basis gelegd van de "rommel” die er dan nu volgens hen zou zijn!


Je zult maar recreatieondernemer zijn binnen een van de grootste brancheorganisaties in ons land. Heb je net de tent verbouwd in de afgelopen jaren en de hele boel opgefleurd in de kleuren Uitbundig geel, Gezellig Lime, Rustig Groen of Ingetogen Aqua komen ze nu eventjes met wel negen van die regenboogkleuren aanwaaien. De bedoeling hiervan is recreatiebedrijven te helpen toekomst proof te maken. En wie geholpen wil worden kan via een soort zwangerschaptestje van wel vijf minuten te weten komen of hij ook een patiënt is? Vervolgens staat er op de website een aantal adviesbureaus, die denk ik heel goed kunnen schilderen. Google maar eens! Jammer genoeg woon ik in een van die provincies die ook een soort sekte hebben gecreëerd om hun toeristisch beleid op te hangen aan diezelfde kleurenfabriek. Zijn het de kleuren die bepalen waar het met onze sector naar toe gaat of moeten wij dit allemaal maar voor lief nemen en zien als een poging voor de bühne de totale toeristische markt te inspireren? Nog veel erger is dat men, de provincies zelf hun toeristisch beleid laten vormen door dergelijke schildersbedrijven die feitelijk niet de inspirerende ondernemers of voorbeelden zijn uit de praktijk. Wordt het een grote eenheidsworst hier in Nederland? Willen wij progressie maken en toekomst proof zijn, dan is het toch zaak onze ogen en oren open te houden bij bijvoorbeeld ondernemers die dagelijks bewijzen wat innovatie betekent. Zij hebben die potten verf echt niet nodig gehad.


Het hele probleem van Vitale Vakantieparken komt toch ook door diezelfde recreatieondernemer die veel te lang op zijn lauweren heeft gerust en lui is geweest, met de lokale overheid die niet heeft gehandhaafd. Maar ook de brancheorganisatie die tientallen jaren het allemaal heeft laten gebeuren omwille van de verenigingsgedachte en contributiebijdragen. Wie te laat zijn bakens verzet weet dat het een keer over en sluiten is. Uiteraard kan iedereen wel eens wat hulp gebruiken. Door te gluren bij de buren, gebruik maken van gezond verstand, spiegelen met de juiste adviseur met kennis van de praktijk en voortdurend bezig zijn met innovatie, zijn naar mijn idee betere ingrediënten. Oh ja, is het consumentenplatform, Elke Plek mede op initiatief van diezelfde brancheorganisatie niet onlangs failliet verklaard? Het verschil zit hem niet in praten over de recreatieondernemer of maar meer in luisteren naar die recreatieondernemer. Veel ellende zou bespaard zijn als men niet zo "lui” was geweest.


Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur.


PS: ik meld mij ook maar aan als adviesbureau op het platform www.leefstijlvinder.nl

Trefwoorden: verbijfsrecreatie, dagrecreatie, leefstijlen, segmentatie










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/03/19
Wat moet je doen met de Informatieplicht Energiebesparing?
Bedrijven die jaarlijks meer dan 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas(equivalent) verbruiken moeten voor 1 juli van dit jaar in het eLoket van RVO rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben uitgevoerd.
19/03/19
Markt is volop in beweging!
2018 gaat bij ons de boeken in als het jaar waarin veel te doen was op de markt van vraag en aanbod.
18/03/19
Exclusief voor leden
Rabobank: Minder uitbundige groei in horeca- en recreatiesector
De horeca- en recreatiesector maken de beste jaren ooit mee. Toch zijn er volgens Rabobank zorgen voor de toekomst.
15/03/19
Nieuwe hotelvleugel bij Preston Palace
Exact volgens planning wordt de vernieuwde hotelvleugel met 28 vernieuwde hotelkamers, goed voor 11...
14/03/19
Plan rem op verhuur van nieuwe woningen Amsterdam
Amsterdam denkt over een plan om het verhuren van nieuwe koopwoningen tegen te gaan.
14/03/19
Uniek in Nederland, 100 hotels onder één vlag
Na het bericht van de overname van vier City Resort Hotels door hotelketen Fletcher, vroegen we ons...
12/03/19
Exclusief voor leden
Verandering positionering van Fletcher?
Vier City Resort Hotels in de steden Helmond, Leiden, Sittard en Oss gaan over naar Fletcher.
10/03/19
Exclusief voor leden
Ruim 30 procent meer gasten in Nederlandse logiesaccommodaties
Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in 2018 ruim 44 miljoen gasten. Dat is een stijging van 5,0 procent vergeleken met 2017. In vijf jaar tijd nam het aantal gasten met ruim 10 miljoen toe, een groei van maar liefst 33 procent.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk