Geplaatst op: 25-09-2018
Auteur: Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

En Footzy is (W)elke Plek

En Footzy is (W)elke Plek
Photo by Kelli Tungay on Unsplash

Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met de dag. Het jaar 2019 zal mijn jubileum jaar zijn. Dat betekent voor mij dat ik voorlopig de boel nog op scherp kan zetten. Het mooie hiervan is dat al die wijsheid is ontstaan door de vele miskleunen die ik als ondernemer zelf heb ervaren. Misschien is dat het geheim van de smid om toch heel veel ondernemers en organisaties de spiegel voor te houden. Zijn dat de juiste kwalificaties voor een goede adviseur? Mijn ongeremde nieuwsgierigheid brengt mij op de meest bijzondere locaties om geheimen te ontdekken van talrijke succesvolle "innovaties” in binnen en buitenland. Dit keer viel ik over een bericht waarbij het wel lijkt of de branche, provincies en wat adviesbureaus de vrijetijdsmarkt iets wil opleggen! Diezelfde partijen hebben toch ooit ook de basis gelegd van de "rommel” die er dan nu volgens hen zou zijn!


Je zult maar recreatieondernemer zijn binnen een van de grootste brancheorganisaties in ons land. Heb je net de tent verbouwd in de afgelopen jaren en de hele boel opgefleurd in de kleuren Uitbundig geel, Gezellig Lime, Rustig Groen of Ingetogen Aqua komen ze nu eventjes met wel negen van die regenboogkleuren aanwaaien. De bedoeling hiervan is recreatiebedrijven te helpen toekomst proof te maken. En wie geholpen wil worden kan via een soort zwangerschaptestje van wel vijf minuten te weten komen of hij ook een patiënt is? Vervolgens staat er op de website een aantal adviesbureaus, die denk ik heel goed kunnen schilderen. Google maar eens! Jammer genoeg woon ik in een van die provincies die ook een soort sekte hebben gecreëerd om hun toeristisch beleid op te hangen aan diezelfde kleurenfabriek. Zijn het de kleuren die bepalen waar het met onze sector naar toe gaat of moeten wij dit allemaal maar voor lief nemen en zien als een poging voor de bühne de totale toeristische markt te inspireren? Nog veel erger is dat men, de provincies zelf hun toeristisch beleid laten vormen door dergelijke schildersbedrijven die feitelijk niet de inspirerende ondernemers of voorbeelden zijn uit de praktijk. Wordt het een grote eenheidsworst hier in Nederland? Willen wij progressie maken en toekomst proof zijn, dan is het toch zaak onze ogen en oren open te houden bij bijvoorbeeld ondernemers die dagelijks bewijzen wat innovatie betekent. Zij hebben die potten verf echt niet nodig gehad.


Het hele probleem van Vitale Vakantieparken komt toch ook door diezelfde recreatieondernemer die veel te lang op zijn lauweren heeft gerust en lui is geweest, met de lokale overheid die niet heeft gehandhaafd. Maar ook de brancheorganisatie die tientallen jaren het allemaal heeft laten gebeuren omwille van de verenigingsgedachte en contributiebijdragen. Wie te laat zijn bakens verzet weet dat het een keer over en sluiten is. Uiteraard kan iedereen wel eens wat hulp gebruiken. Door te gluren bij de buren, gebruik maken van gezond verstand, spiegelen met de juiste adviseur met kennis van de praktijk en voortdurend bezig zijn met innovatie, zijn naar mijn idee betere ingrediënten. Oh ja, is het consumentenplatform, Elke Plek mede op initiatief van diezelfde brancheorganisatie niet onlangs failliet verklaard? Het verschil zit hem niet in praten over de recreatieondernemer of maar meer in luisteren naar die recreatieondernemer. Veel ellende zou bespaard zijn als men niet zo "lui” was geweest.


Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur.


PS: ik meld mij ook maar aan als adviesbureau op het platform www.leefstijlvinder.nl

Trefwoorden: verbijfsrecreatie, dagrecreatie, leefstijlen, segmentatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/10/19
Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
17/10/19
Exclusief voor leden
Sky Princess vaart eerste cruise
Op 15 oktober is de Sky Princess tijdens een officiële ceremonie op de Fincantieri Scheepswerf in M...
16/10/19
Linnenpakketten zonder plastic
Hostelketen Stayokay tekende vorige week de Tourism Plastic Pledge. Het laaghangend fruit in de redu...
16/10/19
Exclusief voor leden
Leerlingen werken bij Mercure aan deelproject Planet 21
Scholieren van meerdere Wellantcollege’s in de regio Noord-Holland werken aan een deelproject van&...
15/10/19
Wat zijn de sleutels voor regionaal succes?
Regio’s concurreren keihard met elkaar op het binnenhalen van de beste bezoekers. Maar ook voor he...
15/10/19
HoistGroup neemt HotelEngine over
De HoistGroup, een Zweedse toeleverancier van diensten voor veel grote hotelketens, heeft HotelEngin...
14/10/19
Stevig debat in toerisme: van kwantiteit naar kwaliteit
Tijdens de Toerismetop viel het woord ‘kwaliteit’ vaak. De toeristen met een stevig gevulde port...
11/10/19
Exclusief voor leden
Center Parcs Les Ardennes trekt kwart meer bezoek
De switch van van het label Sunparks naar Center Parcs en een omvangrijke vernieuwing heeft Center Parcs Les Ardennes in drie jaar tijd een kwart meer boekingen opgeleverd.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk