Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-09-2018
Auteur: Hans van Leeuwen

En Footzy is (W)elke Plek

En Footzy is (W)elke Plek
Photo by Kelli Tungay on Unsplash

Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met de dag. Het jaar 2019 zal mijn jubileum jaar zijn. Dat betekent voor mij dat ik voorlopig de boel nog op scherp kan zetten. Het mooie hiervan is dat al die wijsheid is ontstaan door de vele miskleunen die ik als ondernemer zelf heb ervaren. Misschien is dat het geheim van de smid om toch heel veel ondernemers en organisaties de spiegel voor te houden. Zijn dat de juiste kwalificaties voor een goede adviseur? Mijn ongeremde nieuwsgierigheid brengt mij op de meest bijzondere locaties om geheimen te ontdekken van talrijke succesvolle "innovaties” in binnen en buitenland. Dit keer viel ik over een bericht waarbij het wel lijkt of de branche, provincies en wat adviesbureaus de vrijetijdsmarkt iets wil opleggen! Diezelfde partijen hebben toch ooit ook de basis gelegd van de "rommel” die er dan nu volgens hen zou zijn!


Je zult maar recreatieondernemer zijn binnen een van de grootste brancheorganisaties in ons land. Heb je net de tent verbouwd in de afgelopen jaren en de hele boel opgefleurd in de kleuren Uitbundig geel, Gezellig Lime, Rustig Groen of Ingetogen Aqua komen ze nu eventjes met wel negen van die regenboogkleuren aanwaaien. De bedoeling hiervan is recreatiebedrijven te helpen toekomst proof te maken. En wie geholpen wil worden kan via een soort zwangerschaptestje van wel vijf minuten te weten komen of hij ook een patiënt is? Vervolgens staat er op de website een aantal adviesbureaus, die denk ik heel goed kunnen schilderen. Google maar eens! Jammer genoeg woon ik in een van die provincies die ook een soort sekte hebben gecreëerd om hun toeristisch beleid op te hangen aan diezelfde kleurenfabriek. Zijn het de kleuren die bepalen waar het met onze sector naar toe gaat of moeten wij dit allemaal maar voor lief nemen en zien als een poging voor de bühne de totale toeristische markt te inspireren? Nog veel erger is dat men, de provincies zelf hun toeristisch beleid laten vormen door dergelijke schildersbedrijven die feitelijk niet de inspirerende ondernemers of voorbeelden zijn uit de praktijk. Wordt het een grote eenheidsworst hier in Nederland? Willen wij progressie maken en toekomst proof zijn, dan is het toch zaak onze ogen en oren open te houden bij bijvoorbeeld ondernemers die dagelijks bewijzen wat innovatie betekent. Zij hebben die potten verf echt niet nodig gehad.


Het hele probleem van Vitale Vakantieparken komt toch ook door diezelfde recreatieondernemer die veel te lang op zijn lauweren heeft gerust en lui is geweest, met de lokale overheid die niet heeft gehandhaafd. Maar ook de brancheorganisatie die tientallen jaren het allemaal heeft laten gebeuren omwille van de verenigingsgedachte en contributiebijdragen. Wie te laat zijn bakens verzet weet dat het een keer over en sluiten is. Uiteraard kan iedereen wel eens wat hulp gebruiken. Door te gluren bij de buren, gebruik maken van gezond verstand, spiegelen met de juiste adviseur met kennis van de praktijk en voortdurend bezig zijn met innovatie, zijn naar mijn idee betere ingrediënten. Oh ja, is het consumentenplatform, Elke Plek mede op initiatief van diezelfde brancheorganisatie niet onlangs failliet verklaard? Het verschil zit hem niet in praten over de recreatieondernemer of maar meer in luisteren naar die recreatieondernemer. Veel ellende zou bespaard zijn als men niet zo "lui” was geweest.


Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur.


PS: ik meld mij ook maar aan als adviesbureau op het platform www.leefstijlvinder.nl

Trefwoorden: verbijfsrecreatie, dagrecreatie, leefstijlen, segmentatie

||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.