Geplaatst op: 28-05-2018
Auteur: Menno Stokman

Naar een Excellerende Gastvrijheidssector

Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
Bron: Pixabay

CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van samenwerking tussen de markt en het onderwijs. Zoals in mijn vorige column geschetst is dat nodig! De gastvrijheidssector werkt nog maar beperkt samen met kennisinstellingen en de academische wereld, waardoor de sector achterloopt met data, fresh ideas en innovatie. In zijn optreden bij College Tour gaf Bill Gates een aantal jaren geleden al aan dat de belangrijkste les voor Microsoft is geweest om sterker met jongeren en studenten samen te werken. Zij waren het die Gates 20 jaar geleden wakker schudden en overtuigden dat internet weleens big zou kunnen worden. "De meest baanbrekende ideeën komen van twintigers, maar ook een aantal van dertigers”, gaf Gates toe.


De gastvrijheidssector groeit in rap tempo en zorgt anno nu voor zo’n 650.000 banen, ofwel 6,5% van de werkgelegenheid. De gastvrijheidssector fungeert meer en meer als katalysator voor de ontwikkeling van steden en gebieden en raakt sterker verweven met sport, gezondheid en retail. De potenties voor de sector zijn enorm, maar ook de complexiteit neemt toe. Belangrijk dat ook werknemers die al in de sector werkzaam zijn, ‘bijblijven’ met kennis en competenties. En dat de sector – de werkgevers – daarin ook hun verantwoordelijkheid nemen.


Werknemers halen het beste uit zichzelf wanneer ze regie hebben over hun ontwikkeling. Het is dan ook goed dat het regeerakkoord inzet op een doorbraak. Zo geeft het nieuwe kabinetsbeleid aan dat het de primaire verantwoordelijkheid van zowel werkgevers als werknemers is dat werknemers inzetbaar blijven. De overheid zorgt voor de noodzakelijke randvoorwaarden. Een belangrijke succesfactor daarbij is een doorbraak op Leven Lang Leren. Het regeerakkoord is daarover klip en klaar. Het kabinet wil met sociale partners en onderwijsinstellingen afspraken maken over hun bijdrage aan een Leven Lang Leren. Hierbij wordt ook de positie van de O&O-fondsen betrokken. Ter stimulering heeft het kabinet de mogelijkheden voor werkgevers worden verruimd om investeringskosten in mindering te brengen op de transitievergoeding.


De Nederlandse Gastvrijheidsindustrie heeft enkele jaren geleden de ambitie uitgesproken een topsector te worden. Om topsectorwaardig te worden zijn door CELTH en haar Hogescholen in nauwe samenwerking met een aantal brancheorganisaties en marktpartijen de scholingsbehoeften van de sector onderzocht. Deze behoeften zijn vervolgens vertaald in gecertificeerde scholingsprogramma’s op verschillende niveaus. Dat is de basis voor Leven Lang Leren. Verder bleef het stil.


CELTH pakt de handschoenen nu weer op en treedt met de sector in gesprek om naar een Leven Lang Excelleren in de Gastvrijheidssector door te stuwen. Het is hoog tijd dat de gastvrijheidssector als topsector de inzetbaarheid van haar werknemers serieus neemt en scholing faciliteert. Vaak kunnen deze scholingsprogramma’s gefinancierd worden vanuit de in de cao’s opgenomen opleidingsgelden. De door het kabinet verruimde financiële mogelijkheden – de verrekening met een transitievergoeding – neemt de resterende drempel weg. Met excellerende werknemers is het immers een stuk makkelijker om als bedrijf en als branche echt te profiteren van de kansen voor groei en ontwikkeling die er zijn!

Trefwoorden: onderzoek, onderwijs, celth, leren, leven lang leren, werknemers, arbeidsmarkt

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/19
Campingeigenaar moet ontruimingskosten betalen
Een campingeigenaar in Leersum moet de ontruimingskosten die de gemeente maakte, betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van de bestuursrechter in een zaak tussen de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de camping.
17/09/19
ANWB reorganiseert reisbedrijf
De ANWB gaat haar reisbedrijven reorganiseren en samenbrengen onder één ANWB Reizen-organisatie. Van alle merken blijven alleen Camperspecialist Travelhome en SNP Natuurreizen in de markt.
17/09/19
Droomparken en Ticketsplus lanceren Droomuitjes.nl
In samenwerking met Ticketsplus lanceert Droomparken een nieuwe website genaamd: www.droomuitjes.nl. Via deze portaal biedt zij haar gasten ontdekmomenten rondom de veertien Droomparken verspreid over Nederland.
17/09/19
Eerste marketingvakdag voor Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie
Op donderdag 3 oktober organiseert PleisureWorld NRIT de eerste marketingvakdag voor de Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie: Marketing D-Day.
17/09/19
Exclusief voor leden
Calculator voor stikstof bijgesteld
De vergunningverlening voor projecten die door de stikstofuitspraak tijdelijk stil liggen, komt in e...
17/09/19
Palau aangesloten bij UNWTO
Palau, de eilandenrepubliek met meer dan 240 eilanden en ongeveer 21.000 inwoners is volwaardig lid ...
16/09/19
Het maken van keuzes helpt in winst uit marketing
Afgelopen week werd marketeer Mariska Snoek van Vakantiepark Het Stoetenslagh toegevoegd aan de spre...
16/09/19
Wandelroute naar reddingsactie Dobbepaarden compleet
Afgelopen zomer werd midden in de Ozingadobbe bij het Friese Marrum het fotokunstwerk door visual ar...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk