Geplaatst op: 17-05-2018
Auteur: Han Verheijden

Leisurestress?

Leisurestress?
Bron: Pixabay

De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij onderzoekers als bij marketeers. Daarbij is er in de afgelopen decennia een beeld ontstaan van een radicale transitie. De klassieke bejaarde, die traditioneel kiest voor de veilige groepsreis (het liefst met Nederlandstalige begeleiding en medische stand-by) lijkt te zijn verdwenen, in ieder geval in de beeldvorming! Daartegenover staat de moderne 60-plusser die zowel sportief, koopkrachtig als zeer onafhankelijk is en voornamelijk slechts door zijn of haar geboortedatum nog verschilt van anderen. Maar is dat ook zo? Enkele recente, persoonlijke ervaringen hebben mijn blikveld wat veranderd.


Recent was ik professioneel betrokken bij een concept, waarvan de haalbaarheid sterk afhankelijk is van de belangstelling bij oudere, vermogende Nederlanders. Het gaat hierbij om een groep mensen, die ogenschijnlijk met gemak de hele wereld bereist en vaak zelfs eigen woningen bezit in Zuid-Europa of verre landen als Thailand, Barbados en Zuid-Afrika. Bij deze groep lijkt er bij nader inzien sprake te zijn van een zekere omslag, van dynamisch naar meer relaxed. Bij hen wordt reizen niet meer ervaren als ontspanning, naar eerder als stressvol. Je moet de reis immers vooraf plannen en boeken, vaak lang wachten in luchthavens. Bovendien merkt hij of zij steeds meer dat de zonnige bestemmingen ook zo hun nadelen hebben: het is er vaak te heet, het eten is niet altijd goed voor je maag en je bent – ondanks sociale media – best wel afgesneden van je familie en medische hulpverleners. Deze situatie leidt tot een opmerkelijke verandering in attitude: de kosmopolitische burger die alles aankan, erkent op een gegeven moment dat vrijetijdsbesteding dichtbij huis, in je eigen klimaat en op korte afstand van vrienden en familie (kleinkinderen!) veel ontspannener is dan al dat gedoe in een ver land. Kortom: de oudere consument voelt plots leisurestress!


Deze omslag herken ik ook zelf door twee recente, persoonlijke ervaringen. In het najaar van 2017 was ik gedurende enkele weken voor een adviestraject in Sulawesi (Indonesië) en daar ben ik als gevolg van slecht eten behoorlijk ziek geworden en heb toen in een enkele week 8 kilo verloren. Thuisgekomen had ik vrij snel daarna een oogletsel dat relatief goed te verhelpen was, maar ik moest er niet aan denken dat dit me in Indonesië was overkomen. In maart van dit jaar ben ik met vrienden op skivakantie geweest en ondanks het prachtige weer, de rustige pistes en de mooie sneeuw toch onderuitgegaan. Ik merk nu dat de genezing van een beenbreuk langzamer gaat dan toen ik achttien was en ik ben daardoor zeker een paar maanden behoorlijk immobiel. Dus weg leuke tennispartijtjes, lange afstand wandelingen of fietstochten. Zelfs mijn boot is nu onbereikbaar en dat in het voorjaar… Ik moet erkennen dat door dit alles mijn visie op de seniorenmarkt toch wat is veranderd.


Wellicht moeten we meer dan nu – ook in de beeldvorming – rekening gaan houden met de feitelijke, biologische wetmatigheden waarmee ieder mens, vroeg of laat, toch te maken krijgt. Natuurlijk is de 65-plusser van nu doorgaans veel fitter en actiever dan zijn leeftijdgenoot in 1960. Hij of zij leeft ook langer en is als vrijetijdsconsument ook veel meer ervaren. Maar fysiek en mentaal zijn er grenzen en vrijetijdsbesteding of vakantiebeleving moet niet verworden tot een nieuwe vorm van stress, waarbij de consument het gevoel krijgt dat hij of zij vooral aan alles moet blijven meedoen en zichzelf steeds als een vitale persoon moet tonen. Het streven naar onthaasten en ‘ontmoeten’ is bij uitstek geschikt voor deze doelgroep. Natuurlijk zullen de 60-plussers vooral ook zelf tot dit inzicht moeten komen. Maar, een beetje subtiele hulp van de aanbieders in onze sector kan dit voor sommigen toch wat pijnlijke proces wel wat gemakkelijker maken.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, senioren

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Nieuwe internationale mascotte voor EuroParcs
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.