Geplaatst op: 06-07-2017
Auteur: Marc Gerlings

De brug over de online generatiekloof

De brug over de online generatiekloof
Foto: Shutterstock
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, messagediensten, het zit helemaal in ons contactennetwerk verweven. Het gebruik van online diensten neemt alleen maar toe. Het maakt het leven van een reiziger of toerist leuker en meestal ook makkelijker. Toch dook daar altijd voor het toeristische vakgebied een generatiekloof op.

Wie online riep, had in toerisme meteen de jongeren tot ongeveer een jaar of dertig voor ogen. Dat is heel veel want daar vallen ook gezinnen onder. De scheidslijn leek altijd rond de 50-plus op te duiken. Zij zouden minder goed bereikbaar zijn online. Of in termen van commerciële aanbieders, niet makkelijk te targeten. Toen kwam de omslag.

Kloof onzichtbaar in de cijfers
Mede door de forse adoptie van de smartphone is opeens iedereen online, altijd. Toch bleef ook tot enkele jaren geleden de vijftigplusser weer buiten beeld. In de cijfers van CBS leek de vijftigplus generatie gewoon actief online. Naast mijn redactionele werk beoordeel ik een paar keer per jaar scripties en daar dook een ander beeld in de onderzoeken op. Vijftig jaar en ouder, dan zijn mensen in theorie wel online maar ze kunnen lastig hun weg vinden in de cyberbrei. Ze hadden een profiel bij bekende social mediaplatforms maar waren passief. Daarmee bleken ze toch nog onbereikbaar. Eindelijk is de generatiekloof nu echt bijna dicht.

Naar 83 procent
CBS meldt op 27 juni: ‘Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot65-jarigennam toe van70 procentnaar83 procent.Onder65-plusserssteeg dit aandeel in dezelfde mate, van26 procentnaar39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 12- tot25-jarigenbleef het gebruik van sociale netwerken met95 procentvrijwel gelijk.’

Details voor winst
De groeicijfers zijn bijna angstaanjagend hoog, zo snel is het overstag gaan naar nieuwe technologie voltooid. 13% groei en 83% van 45 tot en met 65-jarigen online actief. Dat is veel. Dat komt overeen met het beeld dat ik kreeg bij de scriptiebeoordelingen in dezelfde week. Deze generatie is nu wel echt actief online. Zoeken, kijken, vergelijken, inspireren, het zit er allemaal in. Ze gebruiken de functies en mogelijkheden van online en ze zijn bijna net zo goed als een 40-jarige. De kloof is er nog wel, zo lijkt het, maar binnen een paar jaar is deze miniscuul. Dat is fijn voor de gebruiker en een giga kans voor toerisme. Eindelijk kun je online die interessante generatie online targeten. Blijft de strategische keuze en praktische uitvoering over dat het taal- en beeldgebruik van een 20-jarige en een 65-jarige heel anders is. Het is misschien iets makkelijker geworden in de communicatieve bereikbaarheid maar de details bepalen of je de winst voor je accommodatie, stad of festival online binnenhaalt.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme
Trefwoorden: toerisme, reizen, online, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
01/07/20
Exclusief voor leden
Rli: Internationale treinreizen kunnen met simpele middelen snel veel beter
Reizen met de internationale trein moet extra worden gestimuleerd. Daarvoor hoeft niet meteen nieuw spoor te worden aangelegd. Want er is op korte termijn veel te winnen met betere informatie, ticketverkoop en passagiersrechten. Ook kan bestaande spoorcapaciteit beter worden benut door intensieve internationale samenwerking.
01/07/20
Opnieuw Eurostar tussen Nederland en Londen
Eurostar zal vanaf donderdag 9 juli de treinverbinding tussen Nederland en Londen heropstarten.
01/07/20
Tweede Kamer voor minimumprijs op vliegtickets
De Nederlandse regering moet van de Tweede Kamer een minimumprijs voor vliegtickets onderzoeken. Dat motie van D66 en ChristenUnie haalde een meerderheid.
01/07/20
easyJet hervat vluchten vanaf Schiphol
easyJet is vanaf vandaag weer begonnen met vliegen vanaf de luchthaven Schiphol. Dat is de eerste keer sinds eind maart, toen easyJet besloot alle toestellen aan de grond te houden vanwege het coronavirus.
29/06/20
Corendon op ramkoers en in gesprek met kabinet
De aankondiging van Corendon om vanaf 10 juli weer vliegvakanties naar Turkije aan te bieden, heeft heel wat stof doen opwaaien.
29/06/20
Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.