Geplaatst op: 06-07-2017
Auteur: Marc Gerlings

De brug over de online generatiekloof

De brug over de online generatiekloof
Foto: Shutterstock
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, messagediensten, het zit helemaal in ons contactennetwerk verweven. Het gebruik van online diensten neemt alleen maar toe. Het maakt het leven van een reiziger of toerist leuker en meestal ook makkelijker. Toch dook daar altijd voor het toeristische vakgebied een generatiekloof op.

Wie online riep, had in toerisme meteen de jongeren tot ongeveer een jaar of dertig voor ogen. Dat is heel veel want daar vallen ook gezinnen onder. De scheidslijn leek altijd rond de 50-plus op te duiken. Zij zouden minder goed bereikbaar zijn online. Of in termen van commerciële aanbieders, niet makkelijk te targeten. Toen kwam de omslag.

Kloof onzichtbaar in de cijfers
Mede door de forse adoptie van de smartphone is opeens iedereen online, altijd. Toch bleef ook tot enkele jaren geleden de vijftigplusser weer buiten beeld. In de cijfers van CBS leek de vijftigplus generatie gewoon actief online. Naast mijn redactionele werk beoordeel ik een paar keer per jaar scripties en daar dook een ander beeld in de onderzoeken op. Vijftig jaar en ouder, dan zijn mensen in theorie wel online maar ze kunnen lastig hun weg vinden in de cyberbrei. Ze hadden een profiel bij bekende social mediaplatforms maar waren passief. Daarmee bleken ze toch nog onbereikbaar. Eindelijk is de generatiekloof nu echt bijna dicht.

Naar 83 procent
CBS meldt op 27 juni: ‘Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot65-jarigennam toe van70 procentnaar83 procent.Onder65-plusserssteeg dit aandeel in dezelfde mate, van26 procentnaar39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 12- tot25-jarigenbleef het gebruik van sociale netwerken met95 procentvrijwel gelijk.’

Details voor winst
De groeicijfers zijn bijna angstaanjagend hoog, zo snel is het overstag gaan naar nieuwe technologie voltooid. 13% groei en 83% van 45 tot en met 65-jarigen online actief. Dat is veel. Dat komt overeen met het beeld dat ik kreeg bij de scriptiebeoordelingen in dezelfde week. Deze generatie is nu wel echt actief online. Zoeken, kijken, vergelijken, inspireren, het zit er allemaal in. Ze gebruiken de functies en mogelijkheden van online en ze zijn bijna net zo goed als een 40-jarige. De kloof is er nog wel, zo lijkt het, maar binnen een paar jaar is deze miniscuul. Dat is fijn voor de gebruiker en een giga kans voor toerisme. Eindelijk kun je online die interessante generatie online targeten. Blijft de strategische keuze en praktische uitvoering over dat het taal- en beeldgebruik van een 20-jarige en een 65-jarige heel anders is. Het is misschien iets makkelijker geworden in de communicatieve bereikbaarheid maar de details bepalen of je de winst voor je accommodatie, stad of festival online binnenhaalt.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme
Trefwoorden: toerisme, reizen, online, marketing
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/18
Exclusief voor leden
Tien nieuwe Cook’s Clubs van Thomas Cook
Reisbedrijf Thomas Cook wil met tien nieuwe Cook's Clubs een nieuwe doelgroep aantrekken. De eerste Cook's Club was een daverend succes.
22/10/18
Beleving reizen in de ruimte
Zondag 21 oktober is door de Nederlandse astronaut André Kuipers de tentoonstelling ‘Reizen in de Ruimte, op weg naar een nieuwe aarde’ in het Haagse Museon geopend.
19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
18/10/18
Recreatieschap Marrekrite vernieuwt Fietsnetwerk Fryslan
Recreatieschap Marrekrite start deze week met een grootscheepse vernieuwing van het fietsknooppunt...
18/10/18
Exclusief voor leden
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker in campagne voor Denemarken
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker zitten samen in een televisieprogramma voor een destinatie. Voor Nederland? Nee.
17/10/18
Hertz als enige niet airline in luchtvaartalliantie SkyTeam
Hertz biedt door deze samenwerking autohuurvoordelen aan de 730 miljoen klanten die jaarlijks reizen met de leden van SkyTeam.
16/10/18
Studenten houden congres Over-Toerisme (tijdens congres live stream)
Voor de opleiding Tourism Management van de Hogeschool Inholland Rotterdam, organiseren derde jaars...
16/10/18
Duurzaamheid: de andere kant van toerisme
Op dinsdagmiddag 16 oktober 2018 wordt het congres Tourism vs The World The other side of tourism g...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk