Geplaatst op: 06-07-2017
Auteur: Marc Gerlings

De brug over de online generatiekloof

De brug over de online generatiekloof
Foto: Shutterstock
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, messagediensten, het zit helemaal in ons contactennetwerk verweven. Het gebruik van online diensten neemt alleen maar toe. Het maakt het leven van een reiziger of toerist leuker en meestal ook makkelijker. Toch dook daar altijd voor het toeristische vakgebied een generatiekloof op.

Wie online riep, had in toerisme meteen de jongeren tot ongeveer een jaar of dertig voor ogen. Dat is heel veel want daar vallen ook gezinnen onder. De scheidslijn leek altijd rond de 50-plus op te duiken. Zij zouden minder goed bereikbaar zijn online. Of in termen van commerciële aanbieders, niet makkelijk te targeten. Toen kwam de omslag.

Kloof onzichtbaar in de cijfers
Mede door de forse adoptie van de smartphone is opeens iedereen online, altijd. Toch bleef ook tot enkele jaren geleden de vijftigplusser weer buiten beeld. In de cijfers van CBS leek de vijftigplus generatie gewoon actief online. Naast mijn redactionele werk beoordeel ik een paar keer per jaar scripties en daar dook een ander beeld in de onderzoeken op. Vijftig jaar en ouder, dan zijn mensen in theorie wel online maar ze kunnen lastig hun weg vinden in de cyberbrei. Ze hadden een profiel bij bekende social mediaplatforms maar waren passief. Daarmee bleken ze toch nog onbereikbaar. Eindelijk is de generatiekloof nu echt bijna dicht.

Naar 83 procent
CBS meldt op 27 juni: ‘Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot65-jarigennam toe van70 procentnaar83 procent.Onder65-plusserssteeg dit aandeel in dezelfde mate, van26 procentnaar39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 12- tot25-jarigenbleef het gebruik van sociale netwerken met95 procentvrijwel gelijk.’

Details voor winst
De groeicijfers zijn bijna angstaanjagend hoog, zo snel is het overstag gaan naar nieuwe technologie voltooid. 13% groei en 83% van 45 tot en met 65-jarigen online actief. Dat is veel. Dat komt overeen met het beeld dat ik kreeg bij de scriptiebeoordelingen in dezelfde week. Deze generatie is nu wel echt actief online. Zoeken, kijken, vergelijken, inspireren, het zit er allemaal in. Ze gebruiken de functies en mogelijkheden van online en ze zijn bijna net zo goed als een 40-jarige. De kloof is er nog wel, zo lijkt het, maar binnen een paar jaar is deze miniscuul. Dat is fijn voor de gebruiker en een giga kans voor toerisme. Eindelijk kun je online die interessante generatie online targeten. Blijft de strategische keuze en praktische uitvoering over dat het taal- en beeldgebruik van een 20-jarige en een 65-jarige heel anders is. Het is misschien iets makkelijker geworden in de communicatieve bereikbaarheid maar de details bepalen of je de winst voor je accommodatie, stad of festival online binnenhaalt.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme
Trefwoorden: toerisme, reizen, online, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/09/19
Exclusief voor leden
Calculator voor stikstof bijgesteld
De vergunningverlening voor projecten die door de stikstofuitspraak tijdelijk stil liggen, komt in e...
17/09/19
Palau aangesloten bij UNWTO
Palau, de eilandenrepubliek met meer dan 240 eilanden en ongeveer 21.000 inwoners is volwaardig lid ...
16/09/19
Het maken van keuzes helpt in winst uit marketing
Afgelopen week werd marketeer Mariska Snoek van Vakantiepark Het Stoetenslagh toegevoegd aan de spre...
16/09/19
Wandelroute naar reddingsactie Dobbepaarden compleet
Afgelopen zomer werd midden in de Ozingadobbe bij het Friese Marrum het fotokunstwerk door visual ar...
16/09/19
Texelse Hoge Berg icoonlandschap
Tijdens Open Monumentendag afgelopen 14 september is de Texelse Hoge Berg uitgeroepen tot Icoonlands...
16/09/19
Breda gaat Cityhosts Spaanse cursus geven
Gisteren is de Vuelta in Madrid gefinished en kan Nederland zich opmaken voor de start in 2020. Start- en finishplaats Breda maakt zich daar nu al voor op en gaat Cityhosts werven die gratis Spaanse les krijgen.
16/09/19
Keep it Clean day op Camping de Lakens
Zaterdag 21 september staat Camping de Lakens in Bloemendaal geheel in het teken van de nationale ‘Keep it Clean Day’. Dit landelijke initiatief daagt alle Nederlanders uit om een dag lang al het zwerfaval op te ruimen dat ze tegenkomen.
13/09/19
Exclusief voor leden
Omzetgroei horeca zwakt af
De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. Problematisch is dat het aanbod nog steeds groeit en de koek dus met meer bedrijven moet worden gedeeld.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk