Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-02-2013

Concept Zoekt Ondernemer: marktplaats vrijetijdseconomie

Concept Zoekt Ondernemer: marktplaats vrijetijdseconomie
Bas Jonkergauw van JoraVision (medebouwers decor The Voice) laat zich interviewen tijdens het evenement Concept zoekt Ondernemer.

Prachtige cross overs bij het evenement Concept zoekt Ondernemer van de Midpoint Leisure Boulevard in de voormalige Leerfabriek te Oisterwijk. Mantelzorg en toerisme, high tech en hotellerie, attractie-architectuur en amusementstelevisie vonden elkaar.


Midpoint Huis van de Leisure

Het massieve industrieel monument aan het spoor tussen Tilburg en ‘s Hertogenbosch wordt hersteld. Het zal dan ook het Midpoint Huis van de Leisure herbergen. Vooruitlopend daarop vormde deze tweede editie van Concept zoekt Ondernemer met 150 bezoekers een warme match making van creatieven, producenten, aanbieders, ontwikkelaars en overheden.

High tech en hotellerie

Hightech en hotellerie gaan samen, zo bewees een van de inleiders, Hubert von Heijden, die met zijn concept voor supersnel op te bouwen hotelunits bijna letterlijk in 10 minuten een hotel voor velen bij een evenement kan opzetten en even zo snel weer kan afbreken. Het bracht hem in de innovatie top-100 van het MKB.


Mantelzorg en multimediaal schakelen

Henk van Koeveringe van de inmiddels tot multinational uitgegroeide De Roompot gaf een prachtig voorbeeld. "Wij bieden vakanties aan voor hulpbehoevende mensen door op de plek van hun vakantiebestemming dezelfde vrijwilligerszorg te organiseren die ze thuis hebben. Daardoor kunnen zij er echt uit en krijgen hun eigen mantelzorgers thuis even tijd om op adem te komen. En voor ons is dit een rendabele onderneming.” Ofwel: hoe vrijetijdseconomie en zorg hand in hand kunnen gaan.

"Weet je wat het is”, aldus Van Koeveringe, "je moet tegenwoordig bliksemsnel en multimediaal schakelen. We merken het in onze parken. Vroeger was iemand gelukkig als hij vier, vijf uur bij een golfslagbad kon zonnen, zwemmen en niksen. Tegenwoordig komen de gasten op rolschaatsen, kind op de arm, iPod in de heuptas, tablet en internettelefoon onder handbereik. Altijd bezig, altijd in connectie, ze willen en doen in dezelfde tijd véél meer. Maak er USP’s van in je business. Doe dat vooral samen met anderen die dat soort zaken onder de knie hebben, zodat je er allemaal beter van wordt.”

Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6

||| Nieuws |||

26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.