Geplaatst op: 11-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Faillissementen in de horeca in perspectief

Faillissementen in de horeca in perspectief

Gaat het nu wel of niet goed met de Nederlandse horeca? Welke indicatoren zijn van belang? De omzet in de branche of juist het aantal faillissementen? En wie brengt dan de juiste cijfers?


Als we naar de recente berichtgeving van het Faillisementsdossier.nl kijken dan zit de Nederlandse horeca in de gevarenzone. In het eerste halfjaar van 2016 gingen 20% meer horecabedrijven failliet dan in dezelfde periode van 2015. Deze organisatie beschikt over een complete database met faillissementen en surseances in Nederland en noteerde over de hele Nederlandse economie bekeken juist 20% minder faillissementen in het eerste halfjaar van 2016. In de horeca is de ontwikkeling tegengesteld met juist meer faillissementen.


Maar niet alleen Faillisementsdossier.nl telt het aantal faillissementen, ook het CBS doet dat en deze organisatie signaleert in de eerste jaarhelft van 2016 juist een stabilisatie van het aantal faillissementen in de horeca. Over het aantal faillissementen door alle bedrijfstakken heen zien zowel CBS als Faillissementsdossier.nl dezelfde ontwikkeling (-18% tot -20%). Pakken we de cijfers van het CBS over meerdere kwartalen dan zien we dat het aantal faillissementen in de horeca al acht kwartalen op rij daalt. Alleen in het tweede kwartaal van 2016 signaleert het CBS een toename van het aantal faillissementen. Toen gingen 81 horecabedrijven failliet, 35% meer dan in het 2e kwartaal van 2015. Maar in 2015-2 zat het aantal faillissementen in de horeca op een historisch laag niveau (60).


Maar wat zegt het aantal faillissementen nu eigenlijk over de ontwikkelingen in een branche? Laten we de cijfers eerst maar eens in perspectief plaatsen. De afgelopen vier jaar gingen gemiddeld 373 horecabedrijven per jaar failliet. Op 43.985 horecabedrijven slechts 0,85%, een zeer gering aantal. Plaatsen we dat cijfer weer in een ander perspectief dan doet de horeca het niet zo best want van alle Nederlandse bedrijven ging in 2015 slechts 0,48% failliet.


Laten we er eens een andere indicator bij pakken, de omzet in de horeca. Die groeit al vanaf het tweede kwartaal van 2013 onafgebroken. Eerst nog met bescheiden groeicijfers maar de laatste vier kwartalen met 6% tot 7% groei. Ten opzichte van 2010 is de omzetwaarde van de Nederlandse horeca met een kleine 20% gegroeid. In vergelijking met de totale Nederlandse economie scoort de horeca al jaren bovengemiddeld.


En wat kunnen we nu concluderen uit deze vergelijkingen? Qua omzet groeit doet de Nederlandse horeca het helemaal niet slecht met onafgebroken solide groeicijfers vanaf 2013. Ook het aantal faillissementen daalt al sinds 2014 met één negatieve uitschieter in het tweede kwartaal van 2016. Wel is het aantal faillissementen in de horeca relatief hoog. Onze conclusie is dat berichtgeving op basis van één indicator op één kwartaal niet het juiste sentiment in de totale branche weergeeft.


Ontwikkeling omzet en faillissementen in de Nederlandse horeca



Faillissementen
abs
Faillissementen
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
Omzet
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
2012 1e kwartaal 86 -25% 3,4%
2012 2e kwartaal 82 -5% 1,4%
2012 3e kwartaal 107 6% 0,7%
2012 4e kwartaal 93 26% -0,9%
2013 1e kwartaal 94 9% -3,2%
2013 2e kwartaal 111 35% 0,6%
2013 3e kwartaal 111 4% 2,5%
2013 4e kwartaal 120 29% 3,3%
2014 1e kwartaal 97 3% 7,0%
2014 2e kwartaal 79 -29% 4,9%
2014 3e kwartaal 98 -12% 4,5%
2014 4e kwartaal 107 -11% 5,5%
2015 1e kwartaal 88 -9% 3,5%
2015 2e kwartaal 60 -24% 6,3%
2015 3e kwartaal 64 -35% 6,2%
2015 4e kwartaal 94 -12% 7,1%
2016 1e kwartaal* 64 -27% 7,0%
2016 2e kwartaal 81 35% nnb
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, bedrijven, ondernemen, omzet, faillissementen

||| Nieuws |||

24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Hiswa te Water viert 40e editie met duurzaamheid en luxe
Van 3 tot en met 7 september 2025 verandert de Bataviahaven in Lelystad opnieuw in het decor van de grootste watersportbeurs van Noordwest-Europa: Hiswa te Water. De veertigste editie belooft feestelijker, duurzamer en chiquer dan ooit te worden.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
24/06/25
Steeds meer campings met laadpunten voor elektrische auto’s
Het aantal Europese campings met laadpunten voor elektrische auto’s is in 2,5 jaar tijd bijna verdrievoudigd. Needrland is de Europese koploper. Dat blijkt uit recente cijfers van campingspecialist ACSI, die jaarlijks bijna 10.000 campings inspecteert.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.