19-01-2023: Inspiratiesessie Trendcongres 19 januari uitzending 2023
Op 19 januari 2023 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de hogescholen weer een online inspiratiesessie vanuit Studio BUas. Het thema is deze keer toeristische ontwikkelingen in het stedelijk gebied. De uitzending is van donderdag 19 januari van 12:00 tot 13:00. Schrijf je in, dat is en blijft gratis.
Thema: stedelijk
toerisme kreeg een enorme dreun tijdens de coronacrisis. De gevolgen zijn nog
steeds merkbaar. Het aantal overnachtingen ligt ongeveer 20% achter bij 2019.
De zakelijke bezoekersmarkt zakte in elkaar en nu na de crisis zijn hotels,
eventlocaties, gemeenten en destinatie management organisaties hard bezig met
de wederopbouw. De urgentie in de uitwisseling van nieuwe kennis over de
veranderde markten, toerisme en gedrag is hard nodig. De wereld is
getransformeerd en vraagt om nieuwe oplossingen. Uitzending: 19 januari 12.00 –
13.00.
5 sprekers komen aan
bod. Onder andere Iris Kerst van het dit jaar opgerichte brede
netwerk ENSUT. De hogescholen hebben de krachten gebundeld in onderzoek en Iris
Kerst leidt die samenwerking. In de uitzending de primeur op welke onderdelen
de kennis wordt opgebouwd. ENSUT zit helemaal in het hart van de grote vragen
in toerisme op dit moment. "Hoe kunnen we stedelijk toerisme op een
duurzame en veerkrachtige manier (her)construeren?”
Iris Kerst is Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab
Rotterdam als het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT). Binnen deze rollen
verbindt zij onderzoekers, studenten, ondernemers, bedrijven en burgers om
oplossingen op het gebied van duurzaam stedelijk toerisme tot stand te brengen.
Ook Marcel Bastiaansen (BUas) komt vertellen over de jongste
inzichten over crowding in steden. Hoe beleeft de toerist een stad, drukte en
rust? En heeft een bezoeker een prijs over voor de rust? Bastiaansen is
mede-oprichter van het Eperience lab. Dat lab is volop ingezet voor dit
waardevolle onderzoek. Hoe kijkt hij naar revival van het toerisme?
Lead-onderzoeker Marcel Bastiaansen: "Dit onderzoek draagt bij aan
leefbare toeristische bestemmingen en past daarmee naadloos in ons
onderzoeksprogramma ‘Leisure for a better society’.”
Het programma heeft nog een zwaargewicht. Voor een stevig interview schuift aan Hildegard Assies, directeur Breda Marketing. "Ons meerjarenthema is 'de kracht van samen de stad
van morgen bouwen'." Daar zitten heel veel trends in en we willen weten hoe ze dat bereikt.
De uitzending kun je gratis zien, schrijf je in. Als waardering
voor je inschrijving krijg je ook een klein Dossier Stad met aanvullende
informatie na de uitzending.
Topics:Attractieparken, Beleid, Cultuur, Dagrecreatie, Duurzaam toerisme, Evenementen, Horeca, Leisure, Marketing, Natuur, Onderzoek, Reis & vervoer, Retail, Sport, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie, Watersport, Wellness, Zakelijk toerisme
|
|
15/02/23
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
|
16/01/23
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
|
10/01/23
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
|
14/09/22
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
|
06/09/22
Een leuke bijvangst van een retailonderzoek van ABN-AMRO naar het koopgedrag van aanstaande ouderen.
|
09/05/22
Van 9 mei tot en met 30 mei 2022 kunnen Nederlandse gemeenten financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze ronde in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.
|
04/03/22
De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld.
|
13/12/21
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
|
|