Store
Store

Abonnement Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Abonnement Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Alle trends en ontwikkelingen in één handzame publicatie

Ook benieuwd naar de nieuwste trends en ontwikkelingen in de vrijetijdsindustrie? Dan mag u het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2021' niet missen! Dit rapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC, CELTH en NRIT. Wij bieden in dit prettig leesbare rapport een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd.

Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige onderzoeksbron voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen. 


Wat is het Trendrapport toerisme, recreatie

en vrije tijd?

  • Hét standaardwerk voor de vrijetijdsindustrie
  • Alle branchekennis, benchmarks en inspiratie in één publicatie
  • De beste en meest betrouwbare branche- en marktcijfers
  • De nieuwste kennis en inzichten in Capita Selecta
  • Samengesteld door toonaangevende partijen zoals CBS, NBTC, CELTH en NRIT

Wat kan het Trendrapport voor u betekenen?

  • Actuele kennis op de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken
  • Inzicht in de nieuwste trends en marktontwikkelingen in de branche
  • Veel inspirerende voorbeelden en vernieuwende praktijkcases
  • Kant en klare betrouwbare input voor uw eigen toekomstplannen
  • Handig en toegankelijk naslagwerk


Hoe is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd opgebouwd?

In het rapport blikken we altijd terug op het voorgaande jaar, in dit geval 2020. Waar mogelijk geven we ook een doorkijk naar 2021 en verder. We hebben natuurlijk volop aandacht voor de gevolgen van de pandemie op de vrijetijdssector. En die zijn aanzienlijk. Geen enkele deelsector van de vrijetijdseconomie komt ongeschonden uit deze crisis. We geven in dit rapport een helder en duidelijk inzicht in die gevolgen, gebaseerd op de beste en meest recente data. Ondanks deze crisis zijn er voor de vrijetijdssector volop kansen, ook die belichten wij in het rapport.


In deel één van het Trendrapport een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste beleidsdocumenten die onze branche raken. 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen geven in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. Dat zijn vaak cijfers van het CBS zelf maar betreft ook informatie van internationale organisaties zoals Eurostat en de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO). Verder is in deel twee veel cijfermateriaal afkomstig van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en NBTC-NIPO Research. Daarmee geven we de lezers een onderbouwd, statistisch overzicht van alle belangrijke ontwikkelingen in de sector.


In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden zeven domeinen van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Domeinen die we behandelen zijn horeca, verblijfsrecreatie, watersport, reisbranche, attractieparken, actieve recreatie en evenementen.


In deel vier van het rapport Capita Selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven.


Eén overzichtelijke uitgave met alle trends en ontwikkelingen

Het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' voert u langs de belangrijkste toeristisch-recreatieve ontwikkelingen van 2020-2021. Aan de hand van 175 figuren worden deze cijfermatig toegelicht. Deze ontwikkelingen worden aangevuld met visies en inzichten van toonaangevende branche- en kennisorganisaties uit de sector. Waar mogelijk wordt een prognose voor 2021 en verder gegeven. Door de presentatie van al deze informatie in één overzichtelijke uitgave is het rapport ook uitstekend bruikbaar als naslagwerk.


Inhoud


Deel 1 Trends

1. Demografische trends

2. Economische trends

3. Sociaal-culturele trends

4. Technologische trends

5. Duurzame trends

6. Politieke en beleidsmatige trends



Deel 2 Statistieken

1. Inleiding

2. Internationale ontwikkelingen in toerisme

3. Vrijetijdsgedrag van Nederlanders

4. Vakanties van Nederlanders

5. Inkomend toerisme in Nederland

6. Zakelijk toerisme

7. Inkomend toerisme in Caribisch Nederland

8. Aanbod en gebruik van logiesaccommodaties

9. Toerisme in macro-economisch perspectief

10. Toerisme en duurzaamheid



Deel 3 Domeinen

1. Horeca

2. Verblijfsrecreatie

3. Waterrecreatie

4. Reisbranche

5. Attractieparken

6. Actieve recreatie

7. Evenementen



Deel 4 Capita Selecta

1. Familiariteit, veiligheid en vertrouwen bij een cultureel erfgoed locatie

2. Covid en Koningsdag: een ethische confrontatiematrix voor de evenementensector

3. Economische impact studies naar hoger plan

4. Betrokkenheid van inwoners: voor elk doel een geschikte tool! 

5. Op zoek naar de ‘heilige graal’: is toeristische druk te voorspellen? 

6. Voorspellen toerismedrukte in Zeeland op basis van GPS-datasets

7. Online data-analyse als meetinstrument van toeristische balans 

8. De waarde van online sentiment data 

9. Kennis ontwikkelen, niet vóór, maar mét ondernemers en gemeente 

10. Interreg 2 Zeeën-project FACET helpt toeristische ondernemers met de stap naar circulair ondernemen


Abonnement

Voor slechts € 109,50 per jaar blijft u op de hoogte en heeft u ieder jaar als eerste de meest actuele toeristisch-recreatieve cijfers tot uw beschikking. U krijgt dan ieder jaar de nieuwste editie automatisch toegestuurd. Abonnementen worden voor minimaal 1 jaar aangegaan en kunnen worden opgezegd door 1 maand voor afloop van uw abonnement dit schriftelijk aan ons mede te delen. Dit mag per brief of per e-mail. Liever geen abonnement maar een los exemplaar? Klik dan hier.

109,50 (excl. btw) per jaar
Toevoegen aan mandje

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Stationsgebied Helmond maakt schaalsprong met placemaking
Het Stationskwartier moet dé ontmoetingsplek worden van Helmond en de regio. Met veel groen en een mooie mix van wonen, winkelen, werken en verblijven. Dat is de ambitie van de gemeente Helmond en de provincie Noord-Brabant.
28/11/22
Exclusief voor leden
Schoon water en gezonde boden leidend bij beleid gebiedsontwikkeling
Voldoende en schoon water en een gezonde bodem wordt het uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. Daarom wil het kabinet water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de inrichting van ons land. Dat heeft de ministerraad besloten, op voorstel van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat beleid is van invloed op de recreatiegebieden en recreatiebedrijven.
28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.