Geplaatst op: 22-04-2014
Auteur: Martijn Rol

Attractieparken graven eigen graf

Attractieparken graven eigen graf
In de markt van aanbieders van dagrecreatie nemen de pretparken een bijzondere positie in. Want elk park is uniek en kent feitelijk geen vergelijkbare concurrent in het land. Elk park heeft zijn eigen verhaal, verpakt voor fans in bijzondere attracties, diverse vormen van entertainment en unieke verblijfsaccommodaties. Een dagje weg is daarom ongekend populair in Nederland; even weg uit de sleur van alledag en het ervaren van een bijzonder moment samen met vrienden en familie.

Torenhoge kortingen door concurrentie
Maar in de afgelopen jaren is de markt danig op zijn kop gezet. Niet alleen hebben alle parken fors uitgebreid, ook vanuit andere branches is er de nodige concurrentie bijgekomen. In een kleine tien jaar is de markt sterk verzadigd. Tegelijkertijd is de consument een stuk kritischer geworden ten aanzien van zijn uitgaven. Men kijkt eerst naar de prijs van een dagje weg en maakt steeds vaker de keuze voor het lokale speelparadijs of de kartbaan om de hoek. De parken reageren hierop door te stunten met kortingsacties en realiseren momenteel maximaal zestig tot tachtig procent van de beoogde entreeprijs. Mijns inziens graven de parken met alle kortingsacties hun eigen graf, want de extra bezoekersaantallen leiden zo nauwelijks tot extra rendement.

Dynamic pricing
Wat de parken vergeten is dat de consument nog steeds bereid is om te betalen voor een uniek en onderscheidend product. Een dagje uit met kinderen, familie of vrienden is zo’n uniek moment! Investeer als park in uniciteit en kwaliteit en laat de klant zélf de prijs bepalen. ‘Dynamic pricing’, in de vakantiemarkt al jaren gebruikelijk, is het antwoord op de vele kortingsacties. Consumenten die op zoek zijn naar een koopje komen dan op de rustige dagen, en op de piekmomenten vangt u de prijs die u ook hoort te krijgen.

Meer weten?
Bel of mail dan met Martijn Rol:m. 06-10576281 of m.w.m.rol@rn.rabobank.nl of bekijk de BrancheBarometer Dagrecreatie.
Trefwoorden: attractieparken, prijzen

||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.