Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-05-2018
Auteur: Menno Stokman

Naar een Excellerende Gastvrijheidssector

Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
Bron: Pixabay

CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van samenwerking tussen de markt en het onderwijs. Zoals in mijn vorige column geschetst is dat nodig! De gastvrijheidssector werkt nog maar beperkt samen met kennisinstellingen en de academische wereld, waardoor de sector achterloopt met data, fresh ideas en innovatie. In zijn optreden bij College Tour gaf Bill Gates een aantal jaren geleden al aan dat de belangrijkste les voor Microsoft is geweest om sterker met jongeren en studenten samen te werken. Zij waren het die Gates 20 jaar geleden wakker schudden en overtuigden dat internet weleens big zou kunnen worden. "De meest baanbrekende ideeën komen van twintigers, maar ook een aantal van dertigers”, gaf Gates toe.


De gastvrijheidssector groeit in rap tempo en zorgt anno nu voor zo’n 650.000 banen, ofwel 6,5% van de werkgelegenheid. De gastvrijheidssector fungeert meer en meer als katalysator voor de ontwikkeling van steden en gebieden en raakt sterker verweven met sport, gezondheid en retail. De potenties voor de sector zijn enorm, maar ook de complexiteit neemt toe. Belangrijk dat ook werknemers die al in de sector werkzaam zijn, ‘bijblijven’ met kennis en competenties. En dat de sector – de werkgevers – daarin ook hun verantwoordelijkheid nemen.


Werknemers halen het beste uit zichzelf wanneer ze regie hebben over hun ontwikkeling. Het is dan ook goed dat het regeerakkoord inzet op een doorbraak. Zo geeft het nieuwe kabinetsbeleid aan dat het de primaire verantwoordelijkheid van zowel werkgevers als werknemers is dat werknemers inzetbaar blijven. De overheid zorgt voor de noodzakelijke randvoorwaarden. Een belangrijke succesfactor daarbij is een doorbraak op Leven Lang Leren. Het regeerakkoord is daarover klip en klaar. Het kabinet wil met sociale partners en onderwijsinstellingen afspraken maken over hun bijdrage aan een Leven Lang Leren. Hierbij wordt ook de positie van de O&O-fondsen betrokken. Ter stimulering heeft het kabinet de mogelijkheden voor werkgevers worden verruimd om investeringskosten in mindering te brengen op de transitievergoeding.


De Nederlandse Gastvrijheidsindustrie heeft enkele jaren geleden de ambitie uitgesproken een topsector te worden. Om topsectorwaardig te worden zijn door CELTH en haar Hogescholen in nauwe samenwerking met een aantal brancheorganisaties en marktpartijen de scholingsbehoeften van de sector onderzocht. Deze behoeften zijn vervolgens vertaald in gecertificeerde scholingsprogramma’s op verschillende niveaus. Dat is de basis voor Leven Lang Leren. Verder bleef het stil.


CELTH pakt de handschoenen nu weer op en treedt met de sector in gesprek om naar een Leven Lang Excelleren in de Gastvrijheidssector door te stuwen. Het is hoog tijd dat de gastvrijheidssector als topsector de inzetbaarheid van haar werknemers serieus neemt en scholing faciliteert. Vaak kunnen deze scholingsprogramma’s gefinancierd worden vanuit de in de cao’s opgenomen opleidingsgelden. De door het kabinet verruimde financiële mogelijkheden – de verrekening met een transitievergoeding – neemt de resterende drempel weg. Met excellerende werknemers is het immers een stuk makkelijker om als bedrijf en als branche echt te profiteren van de kansen voor groei en ontwikkeling die er zijn!

Topics:CELTH
Trefwoorden: onderzoek, onderwijs, celth, leren, leven lang leren, werknemers, arbeidsmarkt

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.