Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van de toeristenbelasting. 28 vertegenwoordigers van gemeenten, brancheorganisaties, VVV's, ondernemers en andere deskundigen luisterden naar de sprekers en gingen daarna met elkaar in een stevige discussie. Een discussie die door de deskundigheid van de deelnemers veel bruikbare inzichten opleverde.

Hans Dominicus (directeur CELTH) schetste als eerste spreker het brede kader van de toeristenbelasting, Tom Jenkins (CEO European Tour Operator Association) ging dieper in op de toeristenbelasting in internationaal perspectief en de problemen waar touroperators tegenaan lopen. Marien Borgstein (onderzoeker en projectleider BIZ-recreatiesector, Lei Wageningen UR) presenteerde de BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) als een mogelijk financieringsinstrument voor investeren in de bedrijfsomgeving.De BIZ kan werken als een oplossing tussen overheid en ondernemers om samen over de invulling van de Toeristenbelasting te beslissen.

Algehele conclusie is dat initiatieven voor een BIZ of een ondernemersfonds vooral vanuit de ondernemers moet komen en dat een gezamenlijke ambitie daarbij heel goed als katalisator kan werken. Ten opzichte van de toeristenbelasting hebben deze instrumenten als voordeel dat alle ondernemers die profiteren van (dag)toerisme worden aangesproken en zo freeriders ook moeten meebetalen. Met de gemeente moet een Service Level Agreement worden overeengekomen voor de basistaken. Dit om te voorkomen dat reguliere overheidstaken ineens worden bekostigd uit het ondernemerspotje wat juist bedoeld is om extra dingen te doen in de openbare ruimte of marketing. Het op één lijn krijgen van ondernemers en daarbij de steun van de gemeente verkrijgen wordt gezien als belangrijkste uitdaging. Met elkaar in gesprek raken over een gezamenlijke ambitie is een belangrijke eerste stap.

In de nieuwste editie van Recreatie & Toerisme binnenkort een verslag van de ontbijtsessie. Bekijk hier de op twitter geplaatste berichten van de CELTH – NRIT Media ontbijtsessie Toeristenbelasting.

Jouw mening over Toeristenbelasting?
Afschaffen, of beter toepassen? Toeristenbelasting is een lastig dossier. Voor veel organisaties een bron van inkomsten. Destinatiemarketeers kunnen vaak niet zonder. Ondernemers zijn er vaak niet op tegen maar als het de hoogte van de belasting voor nadelen zorgt dan zien ze de belasting liever verdwijnen. De ideale invulling met de BIZ is ook nog niet gevonden bleek in het debat tijdens de ontbijtsessie. Geef als vakgenoot onder aan deze webpagina jouw mening over toeristenbelasting en geef ook aan waarom je dit standpunt inneemt.
Trefwoorden: toeristenbelasting, ondernemen, gemeente, beleid, citymarketing, algemene middelen

||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.