Geplaatst op: 25-02-2016
Auteur: Han Verheijden

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…
Laatst was ik bij een congres waarbij de rillingen over mijn lijf liepen. Eén van de key note sprekers vertelde dat anno 2015 alle innovaties exponentieel groeien: elk half jaar verdubbelt de capaciteit van chips in onze elektronische hulpmiddelen, met alle gevolgen van dien. Uw smartphone beschikt inmiddels over meer technologische capaciteit dan alle mega computers van de Apollo-maanraket bij elkaar. En dat tempo gaat alleen maar omhoog. De congresbezoekers moesten zich goed realiseren dat zij dit tempo moeten gaan bijhouden om de concurrentiestrijd (China!) te overleven.

Ik kan niet beoordelen of de technologische ontwikkeling inderdaad zo snel verloopt, maar ik heb wel grote twijfels bij de conclusies die daaruit worden getrokken. Meebewegen met dit soort van snelheden is sowieso voor een mens niet haalbaar, maar het is ook de vraag of dat wenselijk is. Smartphones vernieuwen zich wellicht razendsnel, maar de samenleving doet dat niet. Er is daardoor sprake van overkill: 90% van alle technologische mogelijkheden van smartphone of laptop worden nooit benut.

De samenleving, dat zijn dus de klanten van uw bedrijf, uw personeel en uw leveranciers, snakt juist naar continuïteit, zekerheid en vaste waarden. Met een voortdurende verandering van aanpak en approach bouw je geen krachtig merk op en laat je je afleiden door allerhande snufjes en innovaties, met alle onrust en omschakelingsproblemen van dien. In mijn visie is er in de meeste organisaties behoefte aan een vaste koers met organische groei, gebaseerd op ene gezond stukje routine die o zo belangrijk is voor een hoge arbeidsproductiviteit.

Moet ik dan niets veranderen? Natuurlijk speelt iedere, succesvolle organisatie in op trends in zowel techniek als in samenleving (die overigens nauw met elkaar samenhangen). Maar daarvoor hoef je niet elk half jaar je hele bedrijf te reorganiseren. Bepalende trends duren doorgaans decennia en zijn eenduidig van richting. Zo zijn bijvoorbeeld individualisering en ‘oog voor de eigen gezondheid’ al sinds de jaren zestig in opmars. En dus worden teamsporten als voetbal en korfbal heel langzaam verdrongen door individuele sportbeoefening, zoals fitness, wielrennen en golf. Daarbinnen zijn er hypes, maar die bepalen het beeld alleen op korte termijn. Windsurfen, skeeleren, nordic walking passen weliswaar in de trend, maar hun levenscyclus is ultra kort. Intelligente ondernemers investeren wel in trends, maar laten de hypes aan zich voorbij gaan, tenzij dat weinig kost en tactisch uitkomt.

En zo moet je in mijn visie ook kijken naar techniek. Natuurlijk zijn er megatrends: apparatuur wordt steeds lichter, kleiner en goedkoper. Digitalisering is onmiskenbaar in opmars en blijft dat ook doen. Dus is het voor iedereen zaak om te investeren in internet. Zowel commercieel (webwinkels) als organisatorisch (via het internet of things). Maar laat je niet elke dag betoveren door allerhande nieuwigheidjes die niet alleen heel veel geld kosten, maar ook de vaart uit uw onderneming kunnen halen. Wat was het nut van touchscreens op laptops, hoeveel geld hebben al die analoge telefooncentrales wel niet gekost, ze liggen allemaal op de vuilnisbelt. En is de nieuwe iPhone 6 echt zoveel beter dan de iPhone 5?

Te veel tempo werkt vaak tegen u, want als uw klanten en medewerkers net gewend zijn aan een bepaald format, wordt dat veranderd omdat er weer iets nieuws is bedacht. Als u uw rendement wilt handhaven, gebruik dan je verstand en doe een beetje rustig aan alsjeblieft...
Trefwoorden: innovatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    18/12/25
    Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
    In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
    18/12/25
    Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
    Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
    18/12/25
    Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
    Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
    Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
    17/12/25
    Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
    We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
    Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
    17/12/25
    Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
    De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
    17/12/25
    Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
    Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.