Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-12-2015
Auteur: Peter Sprenger

10 marketingtrends in het digitale tijdperk

10 marketingtrends in het digitale tijdperk
Het marketing vak verandert. Inzicht in digitalisering en technologie is cruciaal geworden voor de hedendaagse marketeer. De marketing 3.0 wereld is er gewoon: digitaal, sociaal en ongelimiteerd. Het individu in onze maatschappij heeft meer invloed dan ooit tevoren. Marketing is media geworden en data zijn een steeds waardevoller bezit. Welke trends en processen moet je als marketeer begrijpen om succesvol te opereren in deze wereld?


Meer weten over marketing 3.0? Kom dan naar de interactieve ontbijtsessie over het personaliseren van je marketing via je fanbase die NRIT Media in samenwerking met CELTH op donderdag 28 januari 2016 organiseert. Op deze sessie deelt Peter Sprenger, CEO Techonomy exclusief zijn tips en adviezen met jou. Lees hier alles over deze sessie.


1. The public social space is available for anyone

Met deze uitspraak wordt bedoeld dat merken en organisaties nog heel veel informatie over klanten en fans uit sociale netwerken kunnen halen. Daar vinden immers dagelijks miljarden conversaties plaats over de dingen die mensen bezig houden en die ze belangrijk vinden. Voor bedrijven en merken kan dit een schat aan waardevolle marketingdata betekenen.


2. You don’t have to play soccer to watch the worldcup

Content splitst zich in steeds meer varianten. Het is bijvoorbeeld opvallend dat persoonlijkheden in de sport- en entertainmentwereld een steeds grotere rol gaan spelen in de mediaconsumptie. Ook als je niet van voetbal houdt, vind je het best gaaf om het wel en wee van een topvoetballer te volgen. Bijvoorbeeld omdat je hem leuk of knap vindt. Persoonlijke sponsoring is in opkomst in de digitale wereld. Zo ontwikkelen zich waardevolle communities van fans rond topsporters, acteurs of artiesten.


3. A database is not an asset in itself, but an enabler to connect one to one

Data spelen een steeds belangrijkere rol binnen marketing. Maar een database op zich is niet een bezit waar je veel aan hebt. Het gaat er vooral om hoe je die data gebruikt om relevanter te zijn voor iedere klant of fan. Je wilt ze op het juiste moment en in de juiste omgeving benaderen. Je hebt pas echt wat aan data als het de één op één relatie met de klant of fan versterkt.


4. Marketing has become media

Nu de wereld van mediaconsumptie fragmenteert, moet een merk bijna overal aanwezig zijn om onder de aandacht te blijven van fans en klanten. Met de mobiele en sociale media is het communicatieproces 24 uur per dag aan de gang. De consument is realtime verbonden met tal van informatiebronnen. Alle media in de marketing funnel moeten dus geëxploiteerd worden om succesvolle campagnes te voeren. Marketingcampagnes worden zo geïntegreerde mediacampagnes.


5. Marketing moves from instinct to knowledge

Marketing is een creatief vak en dat zal het ook altijd blijven. Maar harde feiten gaan een steeds grotere spelen in een wereld waarin klanten en fans steeds meer persoonlijke ervaringen zoeken. Om een persoonlijke relatie met fans op te bouwen is kennis over de behoeften van het individu cruciaal. De technologie is inmiddels zover dat het mogelijk is voor merken en organisaties op grote schaal data te verwerken en te personaliseren. De technologie is het probleem niet meer!


6. We are living in the age of now

Alles wat we doen of willen als consument gebeurt in het nu. We doen alles in realtime: zoeken, vragen, antwoorden, etc.. We kunnen direct onze impulsen omzetten in actie. We zijn geconnecteerd en er is geen vertraging meer. Onze mediaconsumptie loopt 24 uur per dag door en groeit nog steeds. Er ontstaan meer onverwachte marketingkansen in deze dynamische omgeving. Juist door een goede voorbereiding en planning is de marketeer in staat om hierop in te spelen.


7. You can’t get people unless you give them something

Merken en organisaties zullen mensen aan zich moeten binden, maar dat krijgen ze niet cadeau. Ze zullen hun fans en klanten echt iets bijzonders aan moeten bieden. Daarom investeren merken steeds meer in bijzondere content. Traditionele productreclame wordt vervangen door story telling. Dat is spannender en interessanter. ‘Great’ content is voor merken een ruilmiddel om een loyale en betrokken groep klanten en fans op te bouwen.


8. The level of personalization increases, the cost of delivering a personal experience decreases

Met de toename van digitale media is de wereld complexer geworden. Single channel is multichannel geworden. En in al die kanalen wil de klant worden herkend. Alles draait om een zorgeloze ervaring van de klant met een merk of organisatie. Dat kost inspanning en geld, maar tegelijk zijn de kosten van technologie veel lager geworden. De kosten voor het opslaan informatie zijn een fractie t.o.v. 10 jaar geleden. En het werken met software in de cloud houdt bedrijven up-to-date met de laatste ontwikkelingen. De technologie helpt om klanten en fans een fantastisch gevoel te bezorgen.


9. Millennials are the ‘unplug’ generation

Mobiel en on demand hebben het gedrag van de jonge generatie totaal veranderd. Ze niet meer gebonden aan een vast tijdstip of apparaat voor hun mediaconsumptie. Millennials hebben letterlijk de stekker uit de traditionele media getrokken. Alles wat millennials gebruiken is flexibel: Netflix, Spotify, Snapchat, etc. Daarnaast heeft deze generatie hele nieuwe media categorieën gecreëerd zoals gaming en e-sports. Een merk moet ervoor zorgen dat ze deze generatie niet missen!


10. A brand’s marketing should add as much value as the product itself

Productreclame is bij veel merken en organisaties al vervangen door content marketing en story telling. Het authentieke verhaal van een merk vormt het fundament van de marketingstrategie. Het is de manier om in een online wereld klanten en fans te binden: relevant zijn. Zo worden merken producenten van content, veelal geleverd via hun eigen sociale kanalen. Marketing wordt zo een product op zichzelf. Red Bull heeft op dit terrein de norm gezet. Het maken van mediaproducties is een tweede markt geworden in het business model van Red Bull.


Deze blog is eerder op DigitalEconomics gepubliceerd.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    25/07/25
    Exclusief voor leden
    Vakantieboekingen trekken aan
    Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
    23/07/25
    Exclusief voor leden
    Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
    Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
    23/07/25
    Exclusief voor leden
    JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
    JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
    18/07/25
    Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
    Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
    17/07/25
    easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
    Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
    16/07/25
    Exclusief voor leden
    Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
    Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
    15/07/25
    Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
    Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
    15/07/25
    Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
    Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.