Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-09-2014
Auteur: Kristel Zegers

ESIW World café social innovator: het beroep van de toekomst?

ESIW World café social innovator: het beroep van de toekomst?
Voor de tweede maal vond van 15 tot 20 september ’14 in de Tilburgse Spoorzone de European Social Innovation Week plaats. Ik was aanwezig op de maandag, die het thema ‘samen werken’ had en bestond uit een ochtendprogramma met inspirerende lezingen en een middagprogramma met o.a. een world café. Een van de vragen van de dag was ‘wat is het profiel van een social innovator’? Ik luisterde naar wetenschappers, werd geïnspireerd door mooie voorbeelden (check Happy Feet, aanwezig bij de Dutch Design Week), deelde hoe NHTV social innovators opleidt middels Performatory en de Master Imagineering, en leverde een bijdrage aan de discussie. Hieronder een verslag met mijn highlights van deze dag.


Josef Hochgerner, oprichter en wetenschappelijk directeur van het Centre for Social Innovation in Wenen trapte de ochtend af met een overzicht van de stand van zaken over sociale innovatie in Europa. Ook al wint het onderwerp aan belang en aandacht, de infrastructuur is nog mager ontwikkeld zeker als je dit vergelijkt met alle ondersteuning voor (klassieke) business innovatie. Josef signaleerde dat sociale innovatie een verandering in de verhouding tussen economie en maatschappij probeert te bewerkstelligen: van een economie die een maatschappij probeert te controleren naar een economie die dienstbaar is aan de samenleving. Christoph Kaletka, onderzoeker en bestuurslid van Central Scientific Institute van de TU Dortmund en projectleider van SI drive, haakte hier op in door dieper in te gaan op het nieuwe innovatie paradigma. Twee karakteristieken van dit paradigma zijn: ‘van actor naar systeem’, oftewel lineaire modellen worden vervangen door systemische interactieve modellen, en: ‘een sterke bijdrage van gebruikers en burgers’, de samenleving als een ontwerper en ontwikkelaar van innovatie. We kennen allen het belang van kruisbestuiving tussen wetenschap, beleid, burgers, bedrijven, echter partijen praten (nog steeds) te weinig met elkaar en leren daarom onvoldoende van elkaar. Christoph pleitte dan ook voor een nieuw profiel voor sociale wetenschappers, sociale wetenschappers als innovatie designers, een opdracht die tijdens het World Café in de middag verder uitgewerkt werd.

Want hoe ga je om met de hybriditeit van sociale innovatie, werkzaam tussen een adviseur en een veranderaar, welke combinaties van kennis en vaardigheden heb je dan nodig? Hoe ga je om met trans disciplinaire samenwerking en hoe organiseer je dat? Wordt dit een beroep van de toekomst of gaat het eerder om een serie methoden en vaardigheden die je je eigen kunt maken? Om het gesprek hierover te stimuleren had de organisatie, naar analogie van het business model canvas, een eigen canvas van de social innovator gemaakt. Jammer genoeg heb ik hier geen foto van gemaakt. Stel je een tekening voor met een gezicht en daar omheen wat steekwoorden: gevraagd werd gezamenlijk na te denken wat de social innovator denkt, doet, droomt, verwacht, waar passies liggen en wat hij/zij nodig heeft.


Nu merkten we aan mijn tafel dat je al snel in algemene termen begint te praten. Woorden als netwerken, luisteren, verbinden, waarde gedreven vlogen over tafel, maar echt richting was er nog niet. Totdat we onze persoon daadwerkelijk een naam, leeftijd en beroep gingen geven en we technieken van storytelling gebruikten om het verhaal van deze social innovator te schetsen. We noemden haar Eva (100% vrouwen aan mijn tafel), ze was eind twintig en opgeleid als designer. Linken werden gelegd tussen de theorie van de ochtend en de praktijk van de social innovator. Zo werkte onze Eva eerst bij Philips, wat haar droombaan was, maar merkte ze al snel dat deze organisatie ondanks de mooie slogans nog erg product georiënteerd dacht. Ze voelde zich steeds minder thuis in de op geldelijk gewin gerichte omgeving, vond dat er meer balans moest zijn tussen people, planet, profit en was dan ook niet heel rouwig toen na drie tijdelijke contracten haar de wacht werd aangezegd. De verplichte sollicitatietrainingen en haar ervaringen maakten dat ze zich afvroeg of het arbeidsproces niet anders georganiseerd kon worden. En zo kwam aan mijn tafel de discussie op gang hoe Eva dit kon aanpakken. Daardoor kregen de woorden netwerken, verbinden en waardegedreven handelen meer richting en een concretere invulling. Overigens eindigde ons verhaal als volgt: Eva richt een collectief op waarmee ze cursussen en coaching geeft om werknemers in hun kracht te zetten en arbeidsprocessen te verbeteren. Uiteraard werd ze door Philips gevraagd te komen helpen. Jochem Galama maakte van ons verhaal deze prachtige illustratie.

               

Tijdens het World Café werden we van inspiratie voorzien door o.a. Marlieke Kieboom van Kennisland die haar ervaringen met en onderzoek naar living labs deelde (zie haar paper Lab Matters), Christine Kuipers van Movisie, die de app I-social onder de aandacht bracht waarmee social innovators elkaar makkelijk kunnen vinden, en Agnes van Willenborg van A better place die het bordspel ‘what shakes’ toelichtte; deze design game laat mensen kansen verkennen voor complexe vraagstukken en is daardoor een tool voor co-creatie, participatief ontwerp, creatief denken, strategie ontwikkeling en innovatie.


Mijn conclusie van de dag: Een social innovator is geen schaap met 5 maar 10 poten. Kortom, een social innovator kan nooit alleen opereren. Het is van belang dat je je naaste omgeving inschakelt, in netwerken werkt, kennis deelt en elkaars kennis en kunde benut. De profielen die uit het world café naar boven kwamen lieten dit zien. Karakters varieerden van de antiheld (de socio-inno-dictator) tot een conchita-personage (zie de tekeningen hieronder). Door storytelling als techniek in te zetten stimuleer je de verbeelding en kan je oplossingen bedenken voor complexe vraagstukken. Tot slot, als ik de resultaten van het world café naast het profiel van de opleidingen aan de NHTV leg, zie ik de nodige overlap, waardoor ik denk dat we op de goede weg zijn met het opleiden van de social innovators van de toekomst.


Trefwoorden: sociale innovatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    25/07/25
    Exclusief voor leden
    Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
    Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
    25/07/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
    De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
    25/07/25
    Exclusief voor leden
    Vakantieboekingen trekken aan
    Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
    24/07/25
    Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
    Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
    24/07/25
    Exclusief voor leden
    Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
    Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
    24/07/25
    Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
    Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
    24/07/25
    Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
    Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
    24/07/25
    Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
    Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.