Geplaatst op: 22-04-2014
Auteur: Martijn Rol

Attractieparken graven eigen graf

Attractieparken graven eigen graf
In de markt van aanbieders van dagrecreatie nemen de pretparken een bijzondere positie in. Want elk park is uniek en kent feitelijk geen vergelijkbare concurrent in het land. Elk park heeft zijn eigen verhaal, verpakt voor fans in bijzondere attracties, diverse vormen van entertainment en unieke verblijfsaccommodaties. Een dagje weg is daarom ongekend populair in Nederland; even weg uit de sleur van alledag en het ervaren van een bijzonder moment samen met vrienden en familie.

Torenhoge kortingen door concurrentie
Maar in de afgelopen jaren is de markt danig op zijn kop gezet. Niet alleen hebben alle parken fors uitgebreid, ook vanuit andere branches is er de nodige concurrentie bijgekomen. In een kleine tien jaar is de markt sterk verzadigd. Tegelijkertijd is de consument een stuk kritischer geworden ten aanzien van zijn uitgaven. Men kijkt eerst naar de prijs van een dagje weg en maakt steeds vaker de keuze voor het lokale speelparadijs of de kartbaan om de hoek. De parken reageren hierop door te stunten met kortingsacties en realiseren momenteel maximaal zestig tot tachtig procent van de beoogde entreeprijs. Mijns inziens graven de parken met alle kortingsacties hun eigen graf, want de extra bezoekersaantallen leiden zo nauwelijks tot extra rendement.

Dynamic pricing
Wat de parken vergeten is dat de consument nog steeds bereid is om te betalen voor een uniek en onderscheidend product. Een dagje uit met kinderen, familie of vrienden is zo’n uniek moment! Investeer als park in uniciteit en kwaliteit en laat de klant zélf de prijs bepalen. ‘Dynamic pricing’, in de vakantiemarkt al jaren gebruikelijk, is het antwoord op de vele kortingsacties. Consumenten die op zoek zijn naar een koopje komen dan op de rustige dagen, en op de piekmomenten vangt u de prijs die u ook hoort te krijgen.

Meer weten?
Bel of mail dan met Martijn Rol:m. 06-10576281 of m.w.m.rol@rn.rabobank.nl of bekijk de BrancheBarometer Dagrecreatie.
Trefwoorden: attractieparken, prijzen

||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.