Geplaatst op: 19-05-2023
Auteur: ex-cryonaut

Tik-Tok-Toerist-Taks

Tik-Tok-Toerist-Taks
Afbeelding van Ai via Pixabay

De Russen en de Belarussen zijn niet langer welkom in ons land. Niet als toeristen in Volendam en Domburg en niet als het gaat om zaken doen. Vreemd: Nederland dat geen geld wil verdienen met handel, het doet er niet toe met wie. Dat is een breuk met het verleden. En omgekeerd wordt het Nederlanders ontzettend moeilijk gemaakt om op vakantie naar Rusland te gaan: logistiek en sociaal/emotioneel. De doorgewinterde zomer-buitenlandgangers moeten dus een nieuwe bestemming vinden. Nou, die zijn er gelukkig genoeg. Brunei: ooh, kan niet met de Sultan als alleenheerser zonder parlement. Myanmar: kan niet vanwege de militaire dictatuur. Israël: helemaal niet kosher met die nieuwe ultrarechtse regering. India: overal koeienstront op straat en nooit gehoord van stikstofdepositiewaarden (leuk woord voor Scrabble als iemand dat nog speelt). Venezuela: helemaal geen eten te krijgen. Frankrijk: daar vechten ze in alle straten.

Waarom niet naar China? Er komen elk jaar genoeg Chinezen naar Giethoorn dus in het kader van een wederzijdse vriendendienst zou een vakantie in China niet misstaan. En het zijn niet de eerste Chinezen in de geschiedenis die Nederland bezoeken. De Chinezen zijn immers al zo’n 100 jaar in Nederland en deze werden niet gezien als rare communistische snuiters. Integendeel: zij ontvluchtten het communisme. Zij hebben Nederland verrijkt met Chinees ondernemerschap en de leuze ‘Pinda pinda, lekka lekka’ (https://www.youtube.com/watch?v=leFjcd5YaTM). Toen bestonden er nog geen algoritmen en ook geen Google Translate maar moest je de taal van het land leren met langspeelplaten en cassettebandjes. Wie heeft er als kind zijn buik niet vol gegeten met afhaal-loempia’s, babi pangang, fou yong hai en tjap tjoy? Staan die gerechten tegenwoordig nog op de kaart in een Chinees restaurant in China? Ga er op vakantie en kijk zelf.

De huidige angst, want die is er, voor de Chinezen is misplaatst. Ok, zij zijn met 1,4 miljard maar het is ook een heel groot land. Van noord naar zuid een afstand van 5.500 kilometer, van oost naar west 5.000 kilometer. Zij zijn nu al een economische grootmacht en helpen andere, vooral minder bedeelde en minder bekende landen zonder ze de les te lezen over de zegeningen van het communisme. Geen nieuwe communist te bekennen in café De Fanfare in Giethoorn. Charme, lange termijn-denken en geld is de strategie.

De mogelijk in te voeren vliegtaks in Nederland gaat voor vliegtickets naar China € 150 bedragen. Naar verluidt heeft het Chinese Bureau voor Toerisme, de (Westerse) ChatGpt gevraagd om een passende counter-strategie. Deze adviseert China om Nederlandse toeristen die een vliegticket naar China kopen, te vertellen dit alleen te doen voor de heenreis. De terugreis gaat per trein via de Zijderoute naar Amsterdam en Nederlandse toeristen krijgen hun € 150 vliegtaks handje contantje in Renminbi terug. Onderweg zijn er vele plaatsen waar men zijn geld kan uitgeven en de lokale economie kan steunen. Op vertoon van het one-way vliegticket kan de toerist voor vertrek de gratis nieuwste Huawei smartphone ophalen (de NOVA 10 Pro) bij de dichtstbijzijnde Chinees (nog steeds 1.600 vestigingen in ons land, met rode lampen), met daarop een speciaal eigen tiktok-kanaal voor de terugreis. Ze vragen wel: sambal bij?

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
    Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
    17/12/25
    Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
    We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
    Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
    17/12/25
    Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
    De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
    17/12/25
    Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
    Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
    17/12/25
    Meer ouderen dan jongeren in Nederland
    Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
    16/12/25
    Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
    Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
    16/12/25
    VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
    Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.